Subject: Tegelike kasusaajate andmete avalikkus
From: "Toomas Prangli | Sorainen" <[email-masked]>
To: Kristi Värk - JUSTDIGI <[email-masked]>, "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Thu, 18 Sep 2025 18:21:42 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lp Kristi Värk

Pöördume Teie poole seoses sellega, et e-Äriregistris on avalikult nähtavad 
ettevõtete tegelikud kasusaajad (nimi, kontrolli teostamise viis, 
isikukood/sünniaeg, perioodi algus).

2022. aastal leidis Euroopa Kohus, et avalikkuse piiramatu juurdepääs 
tegelike kasusaajate andmetele kujutab endast äärmiselt rasket sekkumist 
isikute põhiõigustesse privaatsusele ja isikuandmete kaitsele, mis on 
tagatud EL põhiõiguste harta artiklitega 7 ja 8. Ühendatud kohtuasjade 
C‑37/20 ja C‑601/20 lahend on leitav 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A62020CJ0037> 
siit.

Lahendi tulemusel muutsid mitmed liikmesriigid koheselt või lähiaastatel oma 
praktikat. Euroopa Liidu parlament ja nõukogu on muuhulgas märkinud, et 
liikmesriigid võivad otsustada teha tegelikke kasusaajaid käsitleva teabe 
kättesaadavaks enda veebis registreerimise tingimusel, et teha kindlaks seda 
teavet taotlev isik. Sarnaseid või isegi karmimaid info piiramise viise on 
mitmed liikmesriigid ka kasutanud. Näiteks on Hollandis tegelike kasusaajate 
info kättesaadav vaid piiratud ringile, nagu notarid ja pangad. Saksamaal ja 
Itaalias peab infot sooviv isik esitama registrile taotluse, kus hinnatakse 
iga kord juhtumipõhiselt, kas just temal on õigustatud huvi tegelike 
kasusaajate kohta infot saada.

Sellega seoses uurime, kas ja kuidas on otsustatud e-Äriregistris tegelike 
kasusaajate info üldsusele kättesaadavaks jätta, sealhulgas tasuta ja info 
lugejat tuvastamata? Küsimus on muuhulgas seotud meie tähelepanekuga, et 
Eestis registreeritud ettevõtted on valmis vaatamata siinsest tegevusest 
kogu ühingu stuktuuri ümber kujundama, et tegelike kasusaajate isikuandmeid 
kaitsta (sh Eestis äritegevust vältima). Teatud ärisektorites (nt. 
kaitsetööstus) on see teema veel eriti tundlik.

Jääme ootame vastust ülaltoodud päringule ja oleme alati valmis täiendavalt 
arutama või kohtuma, et vajadusel selgitada meie päringu konteksti.

Lugupidamisega

Toomas Prangli

Partner, vandeadvokaat
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
M. +372 56 455 595 | T. +372 6 400 900
Rotermanni 6 | 10111 Tallinn | Eesti

Sorainen |  <https://www.sorainen.com/> sorainen.com

Antud e-kiri on konfidentsiaalne ning 
<https://www.sorainen.com/disclaimer/et> kaitstud. Soraineni suhetele oma 
klientide ja nende ülesannetega kehtivad järgnevad 
<https://www.sorainen.com/TAC/et> tingimused.