Subject: FW: Poliitreklaami läbipaistvuse määruse rakendamine
From: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Mon, 8 Sep 2025 10:25:23 +0300

From: Marcus Ehasoo <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Sunday, September 7, 2025 7:24 PM
To: Kirke Härma-Tamme - JUSTDIGI <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Poliitreklaami läbipaistvuse määruse rakendamine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tunneme antud teema osas jätkuvat muret. Avalikkuses käsitletud ministri
tõlgendus, justkui tulevikus võiksid ka meeleavaldused
poliitreklaamimääruse kohaldamisalasse kuuluda on midagi, mis vähemasti
Eesti vabaühendustele on uus ja üllatav tõlgendus. Seega palume võtta meie
esialgsele kirjale vastamist kiireloomulisena, kuid arvestades
valimisperioodi lähedust, leiame, et selguse huvides võiksime kohtuda, et
justiits- ja digiministeeriumi tõlgendustest paremini aru saada. Paraku ei
ole neis nüanssides kasu ka teie kodulehel olevast alamlehest.

Lugupidamisega

Marcus Ehasoo

Huvikaitse juht / head of advocacy

5343 2142

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Network of Estonian Nonprofit Organizations

www.heakodanik.ee <http://www.heakodanik.ee/>

Telli uudiskiri! <http://eepurl.com/dvGfST>

  _____

From: Kirke Härma-Tamme - JUSTDIGI <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, August 28, 2025 08:42
To: Marcus Ehasoo <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Poliitreklaami läbipaistvuse määruse rakendamine

Lugupeetud Marcus Ehasoo

Vabandame, et Justiits- ja Digiministeeriumi vastus on viibinud, vastame
Teile esimesel võimalusel.

Lugupidamisega

Kirke Härma-Tamme

Sekretär-asjaajaja

Õiguspoliitika osakond

Justiits- ja Digiministeerium

From: Marcus Ehasoo <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, July 28, 2025 1:59 PM
To: Mariko Jõeorg-Jurtšenko - JUSTDIGI
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Poliitreklaami läbipaistvuse määruse rakendamine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kirjutan Vabaühenduste Liidust seoses poliitreklaami määrusega. Meie
liikmeskonnale ja vabaühendustele on jäänud endiselt siiski segaseks,
millisel määral määrus kohaldub ka vabaühenduste tegevusele. Seetõttu
edastan teile nö näidisjuhtumid, millele palun teie hinnangut, millisel
juhul määrus kohaldub ja millisel juhul mitte.

Juhtum 1: Vabaühendus koostab valimiskompassi, mis põhineb võrdleval
analüüsil erakondade valimisprogrammide ja ühenduse seisukohtade vahel.
Kompass ei soovita otseselt ühegi erakonna toetamist, kuid näitab,
milliste erakondade seisukohad ühingu väärtustega enim kattuvad. Kompass
avaldatakse ühenduse veebilehel ja sotsiaalmeedias, kuid selle
levitamiseks ei kasutata makstud reklaami ega isikuandmete põhist
sihtimist.

Juhtum 2: Vabaühendus korraldab kampaania, mille üldsõnaline sõnum on
„Vali need, kes seisavad noorte tuleviku eest“. Sõnumit levitatakse
Facebookis ja Instagramis tasulise reklaamina, sihtrühmaks 18–35-aastased
valijad. Postituses pole otseselt nimetatud ühtki erakonda ega kandidaati,
kuid kampaania langeb kokku valimisperioodiga ja sisu suunab tähelepanu
konkreetsetele poliitilistele teemadele.

Juhtum 3: Vabaühendus avaldab tasulise bännerreklaami Delfis ja
Facebookis, millel on kirjas: „[Ühingu nimi] soovitab toetada erakonda X,
kuna see kaitseb keskkonda ja sotsiaalset õiglust.“ Reklaam viib ühingu
kampaanialehele, kus on avaldatud erakondade keskkonnapoliitikate analüüs.

Juhtum 4: Ühingu juhatuse liige avaldab arvamusartikli Eesti Päevalehes,
kus kirjutab: „Meie hinnangul on erakonna Y hariduspoliitika kõige
läbimõeldum ja pikas perspektiivis parim.“ Artikli eest tasu ei makstud,
see ilmus toimetuse algatusel ning seda ei levitatud tasuliselt.

Juhtum 5: MTÜ teeb üleskutse toetada seaduseelnõu „Eesti rohepööre 2035“.
Kampaania levitamiseks ostetakse reklaamipinda Google Adsi ja
sotsiaalmeedia kaudu, sihtrühmaks on Eesti valijad vanuses 30–60.
Kampaanias ei mainita konkreetseid parteisid ega valimisi, kuid sisu
eesmärk on avalikkuse ja otsustajate mõjutamine.

Nendele olukordadele hinnangu andmine aitab oluliselt luua selgust,
millisel määral ja kuidas määrus vabaühendusi puudutab.

Lugupidamisega

Marcus Ehasoo

Huvikaitse juht / head of advocacy

5343 2142

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Network of Estonian Nonprofit Organizations

www.heakodanik.ee <http://www.heakodanik.ee/>

Telli uudiskiri! <http://eepurl.com/dvGfST>