Subject: OÜ Utilitas Tallinna Elektrijaam soojuspumbahoone käitamisloa taotluse menetlemisest
From: "Ave Jalakas" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Keskkonnaamet" <[email-masked]>, <[email-masked]>,Päästeamet <[email-masked]>
Date: Tue, 2 Jun 2026 11:25:01 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Lugupeetud ettevõtte esindaja

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) vastab OÜ Utilitas 
Tallinna Elektrijaam (registrikood 10938397; ettevõte) 02.03.2026 TTJA-le 
esitatud soojuspumbahoone kemikaaliseaduse käitamisloa taotluse osas.

Ettevõte esitas 02.03.2026 TTJA-le C-kategooria ohtliku ettevõtte 
käitamisloa taotluse soojuspumbahoones veeldatud ammoniaagi käitlemiseks 
aadressil Tooma tn 13, Lasnamäe linnaosa, Tallinn, Harju maakond 
(katastritunnus 78403:313:0021). Käitamisloa taotlusega on 02.03.2026 
makstud riigilõiv summas 640.- eurot. Soojuspumbahoone käitamisloa 
taotlusega koos ettevõtte KemS kohaselt nõutavaid kohustuslikke dokumente 
(s.o teabelehte, riskianalüüsi ega ettevõtte hädaolukorra lahendamise plaani 
(HOLP)) ei esitanud. See tähendab, et kemikaaliseaduse § 27 lg 1 nõue ei ole 
täidetud.

TTJA-le teadaolevalt on ettevõttele antud keskkonnakompleksluba nr 
L.KKL.HA-162843 Tallinna Elektrijaama käitamiseks ning keskkonnakompleksluba 
nr KKL/327404 Väo Reservkatlamaja CHP käitamiseks aadressil Tooma tn 14, 
Lasnamäe linnaosa, Tallinn, Harju maakond (katastritunnus: 78403:313:0005), 
mis kokku moodustab C-kategooria ohtliku ettevõtte kemikaaliseaduse (KemS) 
mõistes. Mõlema keskkonnakompleksloa menetluse raames (KOTKAS infosüsteemis 
näiteks menetlused M-131528 ja M-129001) on varasemalt hõlmatud KemS kohased 
kohustuslikud dokumendid.

KemS kohane luba ei ole nõutav, kui ohtlikku kemikaali käideldakse 
tööstusheite seaduse alusel antud keskkonnakompleksloa alusel, mille 
menetluses on hõlmatud ka KemS kohase käitamisloa kontrolliesemes (KemS § 
28) olevaid nõudeid (KemS § 26 lg 2).

TTJA võtab arvesse asjaolu, et ettevõte, kes käitab soojuspumbahoonet, 
käitab ka Tallinna Elektrijaama ning Väo Reservkatlamaja 
keskkonnakomplekslubadega. See tähendab, et käitava isiku kontrolli all on 
ala, kus käideldakse ohtlikku kemikaali ühes või mitmes ehitises, sealhulgas 
selle juurde kuuluvad või sellega seotud infrastruktuurid ja protsessid 
(KemS § 21 lg 1) – seetõttu peab TTJA asjakohaseks hõlmata soojuspumbahoone 
kemikaali käitamisluba olemasolevate komplekslubade raames, mitte 
eraldiseisvalt.

Eelnevat TTJA seisukohta toetab ka tõsiasi, et ettevõtte olemasolevate 
komplekslubade KemS dokumentide raames on soojuspumbahoone veeldatud 
ammoniaagi käitlemine hõlmatud teabelehel, mis kooskõlastati TTJA 
infosüsteemis JVIS 22.01.2024, riskianalüüsis, mis kooskõlastati 02.03.2026 
ning HOLPis, mis kooskõlastati Päästeameti poolt 04.12.2025.

Ettevõte on riskianalüüsis kirjeldanud, et „tootmisterritooriumi alal 
paiknevad tootmisüksuse tootmisobjektid – koostootmisjaamad Tallinna 
Elektrijaam (edaspidi Väo 1) ja Väo Reservkatlamaja CHP (Väo 2), puiduhakke 
laoplats, päikese elektrijaamad, reservgeneraator ja soojuspumba hoone. 
Käitist ümbritsevad peamiselt tootmis- ja transpordimaad.“ ning „Väo 2 on 
ehitise ülesehituse põhimõttelt analoogne Väo 1-ga. Hoone on mehitamata, 
kuid kogu käitise (sh soojuspumba hoone) seadmete tööd jälgivad operaatorid 
juhtimisruumis (Väo 1 juhtimisruumis).“

Soojuspumbahoonega seotud kemikaali käitlemine tuleb loastada lähtuvalt 
eelnevalt toodud riskianalüüsis kirjeldatust vähemalt Väo Reservkatlamaja 
CHP keskkonnakompleksloaga nr KKL/327404. Selleks on vaja täpsustada 
kompleksloal käitise tegevusega seotud aadressi (lisada Tooma 13) ja käitise 
territooriumi ning lisada hoidlate ja mahutite kirjelduse tabelisse nelja 
ammoniaagi kompressor. Lisaks tuleb kompleksloa tabeli andmed „Avariide 
vältimiseks ja avarii tagajärgede vähendamiseks kehtestatud kord ja juhised 
käitumiseks“ siduda HOLP-iga.

TTJA-le teadaolevalt on ettevõte plaaninud esitada Keskkonnaametile 
kompleksloa muutmise taotluse, mille raames on eelnevalt kirjeldatud 
täiendused võimalik taotlusele lisada.

TTJA informeerib, et ettevõttel on õigus taotleda mainitud riigilõivu 
osalist tagasimaksmist summas 480.- (neli sada kaheksakümmend) eurot 
(riigilõivuseadus § 12 lg 1 ja lg 2) saates [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>  aadressil 
<https://www.ttja.ee/ariklient/ametist/load-ja-riigiloivud/riigiloivud#riigiloivu-tagastami> 
vastava sisulise taotluse. Osaline tagastamine on tingitud asjaolust, et 
taotluse menetlemisega kaasnes haldusorganile menetluskulu, mis on 
tagastatavast summast maha arvatud. Riigilõivu sissenõue aegub kahe aasta 
möödumisel selle aasta lõpust, millal toiming tehti (riigilõivuseadus § 18 
lg 2).

TTJA pidas käesoleva kirjaga esitatud asjaolude selgitamiseks mitmeid 
arutelusid Keskkonnaametiga, mistõttu vabandame, et TTJA vastus ettevõttele 
on viibinud.

Kiri on saadetud Keskkonnaametile ja Päästeametile teadmiseks.

Lugupidamisega

	 Ave Jalakas
ehitus- ja tööstusbüroo peaspetsialist
+372 5690 4703 | [email-masked]
www.ttja.ee <http://www.ttja.ee/>  | Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve 
Amet
Endla tn 10A, 10122 Tallinn---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.