Subject: FW: Erialaliitude sisend tervishoiu tööjõupoliitika ja teenuste arendamisse (2026–2029)
From: "Piret Veerus" <[email-masked]>
To: "Katrin Kivisild - SOM" <[email-masked]>
Cc: "Mariken Ross - SOM" <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Mon, 13 Apr 2026 15:40:41 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	Austatud
pr Katrin Kivisild
 
ENS juhatus (koosseisus Konstantin Ridnõi, Eva-Maria Niine-Roolaht,
Kristiina Rull, Alissa Seljanko, Piret Sinimäe, Ele Tammemäe, Helle Karro,
Diana Vanaveski, Ülle Kadastik, Annemai Jallai, Piret Veerus) arutas
põhjalikult 10.aprillil 2026 toimunud koosolekul Teie poolt saadetud
pöördumist. Arutelu käigus tekkisid meil küsimused allpool toodud punktide
osas. 
Selleks, et Teie kirjale vastata, vajame täiendavat informatsiooni Teie
kirjas toodud teksti kohta.
 
1.  „Sotsiaalministeeriumis on valmimas tervishoiu tööjõupoliitika
tegevuskava aastateks 2026–2029. Tegemist on strateegilise dokumendiga,
mille eesmärk on tagada tervishoiusüsteemi tööjõu jätkusuutlikkus,
kättesaadavus ja kvaliteet pikemas perspektiivis.“
Palume meiega jagada  valmivat tervishoiu tööjõupoliitika tegevuskava
aastateks 2026–2029, et sellega tutvuda ja omalt poolt täiendada.
 
2.  „Oleme saanud tagasisidet, et kõik erialaseltsid ja liidud ei ole
varasemalt saanud meie pöördumist sisendi andmiseks. Samas täname neid
erialaliite, kes on oma panuse juba andnud. Selleks, et tagada kõigi
osapoolte kaasatus ja võimalus oma seisukohti esitada, edastame käesoleva
pöördumise uuesti kõigile.“
Kahjuks meie pole varasemat pöördumist kätte saanud. Oleme tänulikud, kui
saame omapoolse panuse anda. Selleks palume meiega jagada nii pöördumist
kui teiste erialaliitude antud tagasisidet.
 
3.  „Täiendavalt tööjõupoliitika tegevuskavale on Sotsiaalministeerium
koostöös Tervisekassaga üle vaatamas ka strateegilise ostmise ja
rahastamise põhimõtteid koos teenuste kirjeldusega. Seetõttu kogume
käesoleva pöördumisega sisendit ka strateegilise ostmise vaates.“
Palume täiendavaid selgitusi, mida kätkeb endas tööjõupoliitika
tegevuskava ja mida täpsemalt mõista strateegilise ostmise ja rahastamise
all? Kas mõeldakse konkreetsete teenuste ostmist, teenuste hinna sidumist
teenuste kvaliteediga või midagi muud? 
 
4.  Te palute meil kirjeldada:
*   oma eriala arengut lähima 5 aasta jooksul haiglaliikide lõikes
(kohalik- ja üldhaigla, keskhaigla, piirkondlik haigla),
*   teenuste suundi (ambulatoorne, statsionaarne, kodu- ja
kogukonnapõhised teenused, vajadus vs võimekus),
*   hinnangulisi mahtusid (võimalusel ka umbkaudseid), arvestades
teenuste tsentraliseerimise suunda,
*   võimalikke erinevusi haiglate sees (nt väiksemate ja suuremate
haiglate vahel).
Sünnitusabi ja günekoloogia eriala areng sõltub olulisel määral
siduserialade arengust ja uuest valmivast haiglaliikide määrusest. Palume
meiega jagada Sotsiaalministeeriumi nägemust, haiglavõrgu arengukava ja
võimalikke plaanitavaid seadusemuudatusi. Seejärel saame koostada oma
vastuse.
 
5.  Lisaks palute meil hinnata:
*   eriala töökorraldust ja personalivajadust 5 aasta perspektiivis,
*   tööülesannete jaotust (arst, eriõde, kliiniline assistent,
koordinaator jne),
*   võimalusi optimeerida kõrgelt kvalifitseeritud spetsialistide
töökoormust,
*   kodu- ja kogukonnapõhiste teenuste rolli suurenemist.
Juhime tähelepanu, et tööülesannete jaotus ja kodu- ja kogukonnapõhiste
teenuste roll vajab laiemat arutelu teiste institutsioonidega (Eesti
Arstide Liit, Eesti Õdede Liit, Eesti Ämmaemandate Ühing, teised
kutseühingud, Sotsiaalkindlustusamet, kohalikud omavalitsused). Palume
infot, kas neilt on palutud sisendit, milline on nende seisukoht või on
plaanis seda tulevikus küsida?
 
6.  „Tööjõu küsimused – sh järelkasv, värbamine, hoidmine, pädevused,
töökoormus ja tööheaolu – on otseselt seotud teie igapäevase
töökorralduse, teenuste kättesaadavuse ning kvaliteediga. Seetõttu ei ole
võimalik tegevuskava sisuliselt kujundada ilma erialaliitude praktilise
kogemuse ja sisendita.“
Palume jagada infot plaanitava seadusemuudatuse kohta, et saaksime oma
seisukoha kujundada.
Eesti Naistearstide Selts tänab võimaluse eest kaasa rääkida eriala
puudutavates olulistes küsimustes. Oleme tänulikud, kui saame seltsi
seisukohtade kujundamiseks Sotsiaalministeeriumilt vajaliku sisendinfo.
Palume meiega jagada küsitud dokumente hiljemalt 17.04., et jõuaksime
omalt poolt õigeaegselt vastata.
 
Eesti Naistearstide Seltsi (ENS) juhatuse nimel Piret Veerus,
ENS president.
 
---------- Forwarded Message ----------
From: Katrin Kivisild - SOM <[email-masked]>
Date: Thursday, 02. April 2026 at 10:55
Subject: Erialaliitude sisend tervishoiu tööjõupoliitika ja teenuste
arendamisse (2026–2029)
To: [email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], [email-masked],
[email-masked], [email-masked], Leena Kalle - SOM
<[email-masked]>, Mariken Ross - SOM <[email-masked]>
 
Tere head erialaliitude ja seltside esindajad

Sotsiaalministeeriumis on valmimas tervishoiu tööjõupoliitika tegevuskava
aastateks 2026–2029. Tegemist on strateegilise dokumendiga, mille eesmärk
on tagada tervishoiusüsteemi tööjõu jätkusuutlikkus, kättesaadavus ja
kvaliteet pikemas perspektiivis.
 
Oleme saanud tagasisidet, et kõik erialaseltsid ja liidud ei ole
varasemalt saanud meie pöördumist sisendi andmiseks. Samas täname neid
erialaliite, kes on oma panuse juba andnud. Selleks, et tagada kõigi
osapoolte kaasatus ja võimalus oma seisukohti esitada, edastame käesoleva
pöördumise uuesti kõigile.
 
Täiendavalt tööjõupoliitika tegevuskavale on Sotsiaalministeerium
koostöös Tervisekassaga üle vaatamas ka strateegilise ostmise ja
rahastamise põhimõtteid koos teenuste kirjeldusega. Seetõttu kogume
käesoleva pöördumisega sisendit ka strateegilise ostmise vaates.

Palume teil anda sisend kahes vaates:
1. Eriala arenguvaade (5 aasta perspektiiv)
Palume kirjeldada:
*   oma eriala arengut lähima 5 aasta jooksul haiglaliikide lõikes
(kohalik- ja üldhaigla, keskhaigla, piirkondlik haigla), 
*   teenuste suundi (ambulatoorne, statsionaarne, kodu- ja
kogukonnapõhised teenused, vajadus vs võimekus), 
*   hinnangulisi mahtusid (võimalusel ka umbkaudseid), arvestades
teenuste tsentraliseerimise suunda, 
*   võimalikke erinevusi haiglate sees (nt väiksemate ja suuremate
haiglate vahel). 
Lisaks palume hinnata:
*   eriala töökorraldust ja personalivajadust 5 aasta perspektiivis, 
*   tööülesannete jaotust (arst, eriõde, kliiniline assistent,
koordinaator jne), 
*   võimalusi optimeerida kõrgelt kvalifitseeritud spetsialistide
töökoormust, 
*   kodu- ja kogukonnapõhiste teenuste rolli suurenemist. 
Palume kirjeldada ka:
*   peamisi kitsaskohti täna ja 5 aasta vaates (sh tugierialad,
diagnostika, tehniline tugi), 
*   võimalikke lahendusvariante või alternatiivseid lähenemisi. 
Valikuliselt: hinnang eriala rahastamisele ning peamised arengut piiravad
rahastuse või korralduse kitsaskohad.
 
2. Sisend tööjõupoliitika tegevuskavasse
 
Tööjõu küsimused – sh järelkasv, värbamine, hoidmine, pädevused,
töökoormus ja tööheaolu – on otseselt seotud teie igapäevase
töökorralduse, teenuste kättesaadavuse ning kvaliteediga. Seetõttu ei ole
võimalik tegevuskava sisuliselt kujundada ilma erialaliitude praktilise
kogemuse ja sisendita.
Tegevuskava põhineb kolmel põhisuunal:
1. Tõenduspõhine tervishoiutööjõu planeerimine
Eesmärk on tagada, et tööjõuvajadus, koolitustellimus ja regionaalne
jaotus põhineksid andmetel ja prognoosidel ning oleksid seotud
teenusevajaduse ja tervishoiukorralduse muutustega.
2. Tervishoiutöötajate värbamine ja hoidmine
Eesmärk on suurendada süsteemi võimekust töötajaid ligi meelitada ja
hoida, vähendada tööjõupuudust ja personali voolavust ning parandada
töötingimusi ja tööheaolu.
3. Tervishoiutöötajate väljaõpe, täiendusõpe, ümberõpe ja elukestev
kompetentsi kasv
Eesmärk on tagada töötajate pädevuste vastavus muutuvatele vajadustele
ning toetada professionaalset arengut kogu karjääri vältel.
 
Tegevuskava sisendtabel
Põhisuund(1-3)	Probleemi kirjeldus	Kavandatav tegevus/meede
Eesmärk	Oodatav tulemus	Kommentaarid	Tõenduspõhine tervishoiutööjõu
planeerimine
 	 	 	 	 	 	Tervishoiutöötajate
värbamine ja hoidmine
 	 	 	 	 	 	Tervishoiutöötajate
väljaõpe, täiendusõpe, ümberõpe ja elukestev kompetentsi kasv

 
Teie sisend on kriitilise tähtsusega, et kujundada tervishoiu
tööjõupoliitika, mis arvestab reaalse teenuseosutamise praktikaga ning
toetab süsteemi kestlikkust.
Palume saata täidetud materjalid hiljemalt 17.04.2026
 
Kui küsimuste vastused on osaliselt kattuvad, siis palume selle pärast
mitte muretseda – käsitleme sisendeid tervikuna. Oluline on, et teie
hinnangul saavad kõik küsimused sisuliselt kaetud.
 
Parimate soovidega
 
Katrin Kivisild
tööjõupoliitika juht
[email-masked]	
Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
www.sm.ee