Subject: konsulteerimine vestlusroboti teemal
From: "Katrin Uuetalu" <[email-masked]>
To: "AKI info"
Date: Fri, 21 Mar 2025 12:07:01 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Soovime arutada projekti, mis hetkel on kavandamise faasis.

Rääkisin sellel teemal ka telefoni teel Andmekaitse Inspektsiooni esindajaga 
ja jäi kokkulepe, et saadan info veel mõtlemiseks ka kirjalikult.

Eesti Töötukassa (edaspidi töötukassa) soovib luua karjääriteemalist 
tehisintellekti põhist vestlusrobotit www.minukarjaar.ee 
<http://www.minukarjaar.ee>  veebilehele.

Vestlusrobot aitab külastajatel leida kergemini usaldusväärset ja asjakohast 
infot, esmaseid juhiseid ja soovitusi oma karjääri kujundamiseks. Selleks 
klient kirjutab oma karjääri teemalise küsimuse (nt kust saab infot 
edasiõppimise võimaluste kohta, kui oled lõpetanud põhikooli jmt) ja 
vestlusrobot kirjutab neutraalse ja andmepõhise vastuse, kasutades 
minukarjaar.ee ja teisi usaldusväärseid töötukassa poolt kontrollitud 
allikaid (kodulehti).

Vestlusrobotit kasutab inimene anonüümselt (isikusamasust ei tuvastata, 
puudub sisselogimine).

Tegu ei oleks isikupõhise karjäärinõustamisega, mis on eraldi töötukassa 
tööturuteenus ja eelda karjäärinõustajaga aja kokku leppimist.

Vestlusroboti karjääriinfo vahendamine on mõeldud töötama ilma 
isikuandmeteta, kuid kuna klient kirjutab vabateksti väljale oma küsimuse, 
siis pole takistatud ja täiesti välistatud, et ta ei sisesta sinna 
isikustatud andmeid.

Karjääriinfo vahendamine on töötukassa tööturuteenus, mida osutatakse 
tööturumeetmete seaduse alusel (§ 13 lg 2 punkt 3) ning tööturumeetmete 
seaduse alusel kehtestatud tööhõiveprogrammi alusel (§ 7 lg 4 punkt 1, § 
19).

Vestlusrobot plaanitakse luua OpenAI platvormil, mis ei ole töötukassa 
kontrolli all (nt andmete säilitamine).

Vestlusroboti osas töötukassa analüüs isikuandmete kaitse vaatenurgast:

*	Vestlusrobot ei ole mõeldud isikuandmete töötlemiseks, kuid vabateksti 
väljale võib isik isikuandmeid sisestada ja seda ei saa tehniliselt 
takistada.
*	Tehniliselt on plaanis takistada vestlusrobotisse failide sisestamine. Nt 
CV faili üles laadimist vestlusrobotisse.
*	Vestlusroboti kasutamisel ei seota/tuvastata isikut kuidagi läbi IT 
tehniliste vahendite. Nt läbi kontode või küpsiste või isiku IP aadressi.
*	Enne vestlusrobotisse sisenemist disainitakse linnutatav kastige, mis 
seletab kasutajale, et vestlusrobot on loodud OpenAI platvormil ja 
töötukassa vestlusroboti kasutustingimuseks on, et sinna ei sisestata 
isikuandmeid. Klienti kinnitab tingimustega tutvumist.
*	OpenAI platvormil on oma andmekatsetingimused ja andmete töötlemise 
poliitika ning töötukassal puudub kontroll OpenAIsse sisestatud info üle. Nt 
töötukassa ei saa kontrollida, mis andmetega edasi tehakse, töötukassa ei 
saa andmeid ka kustutada nt juhul kui klient kirjutab sinna midagi koos oma 
nimega või muude isikuandmetega.
*	Töötukassa säilitab vestlusroboti vestlusi klientidega ja töötleb neid 
selleks, et paremini seadistada/promtida vestlusrobotit. Töötukassa valduses 
olevatelt tekstidelt saab töötukassa vajadusel (st kui töötukassa avastab, 
et sinna on isikuandmeid sisestatud) kustutada isiku nime või muid 
tunnuseid, mis sisestatud vabatekstivälja isikuga võib siduda.
*	Juhul, kui vestlusroboti vabatekstivälja klient sisestab nime, siis isik 
tõenäoliselt ei ole otseselt tuvastatav. St vaid isiku nime sisestamisel 
võivad olla konkreetsel füüsilisel isikul nimekaimud, nimi võib olla 
suvaliselt/valesti sisestatud nimi, mistõttu ei saa nime järgi füüsilise 
isikuni jõuda.

Palume Andmekaitse Inspektsiooni seisukohta, kas plaanitud vestlusrobotit 
saaks disainida ja kasutada lähenedes vestlusrobotile ülal toodud punktide 
järgi. Soovime Teiega arutada tehisintellekti kasutamise võimalusi kooskõlas 
andmekaitse nõuetega ja tuginedes sellele, et vestlusrobotiga ei töödelda 
kliendi isikuandmeid ning klient vestlusrobotit kasutades nõustub 
vestlusroboti kasutustingimustega (on teadlik ning nõus, et sisestatud 
andmeid töötleb OpenAI ning järgib kasutustingimuste kohaselt reeglit, et ei 
sisesta vestlusrobotisse isikuandmeid).

Kuna minukarjaar.ee lehe vestlusrobot on mõeldud isikustamata info 
töötlemiseks, siis töötukassa ei vastuta (ei ole vastutav töötleja), mida 
teeb sisestatud infoga OpenAI ja ei vastuta kui klient vabatekstivälja 
ikkagi sisestab isikuandmeid (kas enda kohta või mitte).

Võimalusel palun vastust enne 11. aprilli 2025, sest siis on järgmine 
koosolek töötukassas vestlusroboti teemal.

Ette tänades

Katrin Uuetalusiseauditi osakond

andmekaitsespetsialist

​Toetame töö ja töötaja leidmisel!

 <tel:614%207993> 614 7993

 <http://tootukassa.ee/> tootukassa.ee

 <http://facebook.com/eestitootukassa> facebook.com/eestitootukassa
 <http://youtube.com/tootukassa> ​ <http://youtube.com/tootukassa> 
youtube.com/tootukassa

 <http://tootukassa.ee/>