Subject: [Muinsuskaitseamet: Väljaminev dokument] Teavituskiri arheoloogiamälestise kultusekivi reg-nr 10581 kohta
From: "Muinsuskaitseamet" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Fri, 15 May 2026 09:35:01 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Reg.nr: 5-14/951
Sisu: Teavituskiri kultusekivi (arheoloogiamälestis reg-nr 10581) asukoha ja 
kaitsevööndi kohta

Lääne-Viru maakonnas Haljala vallas Annikvere külas Haldja (KÜ 
88701:001:0959) kinnistul asub muinsuskaitse all olev kultusekivi (reg-nr 
10581) 
(https://register.muinas.ee/admin.php?menuID=monument&action=view&id=10581).

Kultuurimälestiste nimekirja korrastamisega 
(https://www.muinsuskaitseamet.ee/amet-koostoo-uudised-ja-kontakt/arendus-ja-koostooprojektid/malestiste-nimekirjade-korrastamine) 
seoses on Muinsuskaitseamet korrigeerinud kultusekivi asukoha ja 
kaitsevööndi kuvamist Maa- ja Ruumiameti geoportaali kultuurimälestiste 
kaardikihil mälestise alusandmete ning 16.04.2026 teostatud paikvaatluse 
põhjal. Palume Teil tutvuda kultusekivi õige asukoha ja kaitsevööndi 
ulatusega (Lisa 3).

Eesti Vabariigi taastamise järel tunnistati kultusekivi kultuuriministri 
01.09.1997 määruse nr 59 „Kultuurimälestiseks tunnistamine“ (RTL 1997, 
169-171, 954) (https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=25408) punktiga 
1630 arheoloogiamälestiseks ning kanti kultuurimälestiste registrisse 
registrinumbriga 10581. 1997. aastal kehtinud muinsuskaitseseaduse (MuKS) 
kohaselt oli mälestise kaitsevööndiks automaatselt 50 meetri laiune maa-ala 
mälestise väliskontuurist või piirist arvates, kui mälestiseks tunnistamise 
õigusaktis ei olnud kaitsevööndit kehtestatud. Seega tekkis kaitsevöönd 
seaduse ja mälestiseks tunnistamise õigusakti koostoimes. Käesolevaga 
kuvatakse kultuurimälestiste geoportaalis kultusekivi ümber kehtiv 
kaitsevöönd selle õiguslikel alustel.

Mälestise alal tuleb lähtuda ettevaatuspõhimõttest, mille kohaselt peavad 
alal toimuvad tegevused vähendama mälestise hävimise ohtu ja toetama 
väärtuste säilimist (muinsuskaitseseadus, edaspidi MuKS § 3). Seejuures 
tuleb hoiduda tegevustest, mis võivad mälestist ohustada, rikkuda või selle 
hävitada (MuKS § 33 lg 1). Mälestist võib küll kasutada nüüdisaja 
vajadustest lähtuvalt, kuid mitte viisil, mis võib ohustada selle säilimist 
(MuKS § 33 lg 2). Mälestise omanikul on kohustus mälestise kahjustumisest 
viivitamatult Muinsuskaitseametit teavitada. Juhul, kui mälestise valdus 
antakse üüri, rendi vms. suhte alusel üle teisele isikule, tuleb teda 
mälestisest teavitada (MuKs § 36).

Nii mälestise alal kui ka kaitsevööndis kehtivad muinsuskaitseseadusest 
tulenevad nõuded, mistõttu on vaja kõik pinnase- ja kaevetööd (sh ehitamine, 
kõrghaljastuse rajamine, raie-, kaeve- ja muud pinnase teisaldamise või 
juurdeveoga seotud tööd ning maapinna ettevalmistamine metsaseaduse 
tähenduses) kooskõlastada Muinsuskaitseametiga, kellel on õigus kaaluda 
tegevuse lubatavust mälestise säilimise huvides ning vajadusel määrata 
arheoloogiline uuring. Tööde puhul mälestise alal tuleb enne tööde tegemist 
Muinsuskaitseametist taotleda tööde tegemise luba (MuKS § 52 lg 3; 
https://register.muinas.ee/public.php?menuID=workpermit). Loataotlus tuleb 
esitada ka siis, kui tööd toimuvad samaaegselt nii mälestisel kui 
kaitsevööndis. Kui planeeritud tööd jäävad ainult mälestise kaitsevööndisse, 
on kohustuslik esitada Muinsuskaitseametile sellekohane teatis (MuKS § 59 lg 
3; https://register.muinas.ee/public.php?menuID=worknotice).

Pinnase- ja kaevetöödel tuleb arvestada arheoloogiliste leidude ja 
arheoloogilise kultuurkihi ilmsikstuleku võimalusega ka väljaspool mälestise 
ja selle kaitsevööndi ala. Muinsuskaitseseadusest tulenevalt (§ 31 lg 1, § 
60) peab leidja sellisel juhul tööd katkestama, jätma leiu leiukohta ning 
teatama sellest Muinsuskaitseametile.

Lisaküsimuste puhul palun pöörduda Lääne-Virumaa nõuniku Mirjam Abeli poole 
([email-masked], tel 5304 1927) või Muinsuskaitseameti 
üldaadressil ([email-masked]).

Lugupidamisega,

(allkirjastatud digitaalselt)
Eero Heinloo
kaitsekorralduse spetsialist
telefon 51964752
[email-masked]

Lisad
Lisa 1. Kultusekivi reg-nr 10581 asukoht Maa- ja Ruumiameti 
kultuurimälestiste kaardikihil seisuga 08.05.2026.
Lisa 2. Kultusekivi reg-nr 10581 tegelik asukoht.
Lisa 3. Kultusekivi reg-nr 10581 asukoht ja kaitsevöönd Maa- ja Ruumiameti 
kultuurimälestiste kaardikihil seisuga 15.05.2026.