Subject: Teabenõue ja selgitustaotlus seoses tubakatoodete teavitamisega
From: "Armin Heinsaar | WIDEN" <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>, "Jaana Tammiku-Taul" <[email-masked]>
Cc: "Margus Reiland | WIDEN" <[email-masked]>
Date: Tue, 3 Jun 2025 16:34:26 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud Terviseamet!

Lp Jaana-Tammiku Taul

Edastan Teile alltoodud küsimustega teabenõude ja selgitustaotluse.

1.	Kas Terviseamet on enda veebilehel avaldatud Exceli tabelist, mis
sisaldab Eestis teavitatud tubakatooteid (edaspidi: Terviseameti Exceli
tabel), kustutanud tubakatoodete teavitused, mille eest pole tasutud RLS §
2984 lg-s 3 või TubS § 104 lg-s 4 sätestatud riigilõive?

2.	Kas tubakatooteid, mille teavitused on Terviseamet enda Exceli
tabelist ära kustutatud, kuid mis on endiselt EU-CEG andmebaasis
registreeritud võib Eestis käidelda?

3.	Terviseamet on 08.05.2025 haldusasjas nr 3-25-1310 selgitanud
Tallinna Halduskohtule, et „8. Terviseamet ei ole kaebuse lisas 17 toodud
tooteid veebilehel avaldatud nimekirjast kustutanud ega eemaldanud. Samuti
ei ole Terviseametil kavatsust sellist toimingut teha, kui teate esitajad
jätkuvalt konkreetseid tooteid võõrandamiseks Eestisse toovad. Samas saab
teate esitaja ise esitatud teated EU-CEG andmebaasist eemaldada ning sel
juhul kustutab Terviseamet teated ka veebilehel asuvast nimekirjast.“
(rõhk lisatud).

a.	Kas Terviseamet kustutas enda Exceli tabelist haldusasja nr
3-25-1310 kaebuse lisas 17 sisalduvad tubakatoodete teavitused, mis on
endiselt EU-CEG andmebaasis teavitatud?
b.	Kui vastus küsimusele 3.a on jah, siis miks kustutas Terviseamet
enda Exceli tabelist haldusasja nr 3-25-13-10 kaebuse lisas 17 nimetatud
tubakatoodete teavitused, kuigi Terviseamet on Halduskohtule selgitanud,
et ei plaani teavitusi kustutada?
c.	Kas haldusasja nr 3-25-1310 aluseks oleva kaebuse lisas 17
nimetatud tubakatooteid, mille teavitused on Terviseamet enda Exceli
tabelist eemaldanud võib Eestis jätkuvalt käidelda?
d.	Millisel õiguslikul alusel kustutab Terviseamet enda Exceli
tabelist tubakatoote pärast seda, kui selle Eestisse võõrandamiseks
toomine lõpetatakse?

4.	Terviseamet on 07.05.2025 haldusasjas nr 3-25-1309 selgitanud
Tallinna Halduskohtule, et „5. Terviseamet ei ole kaebaja viidatud tooteid
veebilehel avaldatud nimekirjast kustutanud ega eemaldanud. Samuti ei ole
Terviseametil kavatsust sellist toimingut teha, kui kaebaja jätkuvalt
konkreetseid tooteid Eestisse toob.“

a.	Kas Terviseamet on enda Exceli tabelist kustutanud tubakatoodete
teavitused, mis olid haldusasjas nr 3-24-1309 kaebaja poolt esitatud
esialgse õiguskaitse taotluse esemeks?
b.	Kui vastus küsimusele 4.a on jah, siis miks kustutas Terviseamet
enda Exceli tabelist tubakatoodete teavitused, mis olid haldusasjas nr
3-25-1309 kaebaja poolt esitatud esialgse õiguskaitse taotluse esemeks?
c.	Kas haldusasja nr 3-25-1309 aluseks oleva kaebusega koos esitatud
esialgse õiguskaitse taotluse objektiks olevaid tubakatooteid, mille
teavitused on Terviseamet enda Exceli tabelist eemaldanud võib Eestis
jätkuvalt käidelda?
d.	Millisel õiguslikul alusel on Terviseamet sidunud tubakatoote
teavituse kustutamise Terviseameti Exceli tabelist kaebaja poolt
tubakatoote Eestisse võõrandamiseks toomise lõpetamisega?

5.	Alates 31.01.2026 jõustub väärteona TubS § 381. TubS § 381
kohtuväliseks menetlejaks on TubS § 51 lg 4 alusel Terviseamet. Seetõttu
soovime Terviseametilt teada järgmist:

a.	Kui tubakatoode on pärast TubS § 381 jõustumist teavitatud EU-CEG
andmebaasis, kuid tubakatoode ei ole Terviseameti poolt avaldatud
Terviseameti Exceli tabelis, siis kas tegemist on tubakatootega, mille
puhul on TubS § 381 tähenduses teavitamise nõudeid rikutud? Kas sellise
tubakatoote käitlemine on pärast 31.01.2026 keelatud?
b.	Kui tubakatoode pole pärast TubS § 381 jõustumist teavitatud
EU-CEG andmebaasis, kuid on Terviseameti poolt avaldatud Terviseameti
Exceli tabelis, siis kas tegemist on tubakatootega, mille puhul on TubS §
381 tähenduses teavitamise nõudeid rikutud? Kas sellise tubakatoote
käitlemine on pärast 31.01.2026 keelatud?
c.	Kas TubS § 381 lg 2 alusel on pärast 31.01.2026 võimalik isikute
suhtes väärteomenetluse algatamine, kellel puudub tubakatoodete
teavitamise kohustus TubS § 10 alusel? Sellised isikud on näiteks
tubakatoodete jaemüüjad, kes ei tooda ise tubakatooteid Eestis ega too ise
tubakatooteid Eestisse võõrandamiseks (nt väiksemad jaemüüjad).
d.	Kas TubS § 381 lg 2 alusel on pärast 31.01.2026 võimalik isikute
vastutusele võtmine, kes on TubS § 10 alusel tubakatooteid teavitama
kohustatud isikuteks, kuid kelle eest on tubakatoote teavituse EU-CEG
andmebaasis esitanud kolmas isik?
e.	Kui tubakatoode on teavitatud 2024. aastal EU-CEG andmebaasis ja
on pärast 31.01.2026 EU-CEG andmebaasis, kuid selle eest ei ole 2025.
aastal riigilõive tasutud ning tubakatoode on Terviseameti Exceli tabelist
kustutatud, siis kas seda tubakatoodet võib pärast TubS § 381 jõustumist
käidelda? Kas sellise tubakatoote käitlemise puhul pärast 31.01.2026
alustab Terviseamet väärteomenetlust?
f.	Kui tubakatoode on teavitatud 2025. aastal EU-CEG andmebaasis ja
on pärast 31.01.2026 EU-CEG andmebaasis, kuid teavituse esitaja ei ole
tasunud RLS § 2984 lg-s 1 nimetatud riigilõivu, siis kas sellise
tubakatoote puhul on TubS § 381 kontekstis tubakatoote teavitamise nõudeid
rikutud? Kas selliste tubakatoodete käitlemise puhul pärast 31.01.2026
alustab Terviseamet väärteomenetlust?

6.	Kas Terviseamet hinnangul peab ühte tubakatoodet teavitama mitu
korda, kui tubakatoodet toovad Eestisse võõrandamiseks mitu erinevat
juriidilist isikut, kellel on kõigil TubS § 10 alusel tubakatoote
teavituse esitamise kohustus?

7.	Kas Terviseameti hinnangul peab tubakatoodet Eestisse
võõrandamiseks toov isik esitama tubakatoote kohta EU-CEG andmebaasis
teavituse ka siis, kui Eestisse võõrandamiseks toodav tubakatoode on juba
varasemalt tubakatootja poolt Eesti turu jaoks EU-CEG andmebaasis
teavitatud?

8.	Kas Terviseamet plaanib nõuda tubakatoodete eest RLS §-is 2984 ja
TubS § 104 lg-s 4 sätestatud riigilõive sisse ettekirjutuste või muude
vahendite abil või on riigilõivude tasumata jätmise tagajärjeks
tubakatoote teavituse kustutamine Terviseameti Exceli tabelist?

9.	Kas Terviseamet keeldub alates 01.01.2025 EU-CEG andmebaasis
esitatud tubakatoodete teavitusi läbi vaatamast ja hindamast enne kui
nende tubakatoodete eest on tasutud RLS § 2944 lg-s 1 või 2 nimetatud
riigilõiv?

Lugupidamisega

_____________________________

Armin Heinsaar

WIDEN

Associate | Advokaat

Tel: +372 5883 7510

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Rävala pst 4, Tallinn 10145, Estonia |  <http://www.widen.legal/>
www.widen.legal | +372 640 0250

WIDEN is the new Baltic joint name and trademark of former Estonian law
firm LEXTAL, Latvian law firm RER LEXTAL and Lithuanian law firm ILAW
LEXTAL.

This email may contain PRIVILEGED and / or CONFIDENTIAL information and is
intended only for the individual named. If you are not the named
addressee, you should not disseminate, distribute, or copy this email.
Please notify the sender immediately if you have received this email by
mistake and delete this email from your system. For information on how we
process your personal data, please review our
<https://widen.legal/privacy-policy/> Privacy Policy.