Subject: Selgitustaotlus KüTSi kohaldamise kohta
From: Kärt Saar | Sorainen <[email-masked]>
To: Riigi Infosüsteemi Amet <[email-masked]>
Cc: "Mihkel Miidla | Sorainen" <[email-masked]>
Date: Fri, 12 Jun 2026 17:30:54 +0300

You don't often get email from [email-masked].
<https://aka.ms/LearnAboutSenderIdentification> Learn why this is
important

E-kiri saadeti väljastpoolt RIA-t. Kui Sa ei tunne saatjat, siis ära ava
linke ega manuseid!

Lugupeetud Riigi Infosüsteemi Amet

Pöördume Teie poole palvega saada selgitusi küberturvalisuse seaduse
(KüTS) rakendamise ja tõlgendamise kohta alljärgnevatel teemadel.

KüTSi § 3 alusel loetakse ülioluliseks ja oluliseks teatud ettevõtjad.
KüTS § 3 lg 2 p 8, lg 3, lg 4 p 8 ja lg 5 kohaselt on teatud ettevõtjad
KüTS-i kohaldumisalas, kui ettevõtja puhul on täidetud sektori, töötajate
arvu ja finantsnäitaja kriteerium.

1. Mõiste „töötaja“ alla kuuluvad isikud

KüTS ei täpsusta, kuidas tuleb mõista mõistet „töötaja“ seaduse
tähenduses.

KüTS-i seletuskirjas viidatakse „VKEde määratlust käsitlevale teatmikule“,
mille kohaselt võib töötajate hulka arvata ka omanikke-tegevjuhte ning
teatavad isikud (nt praktikandid või rasedus- ja sünnitus- või
hoolduspuhkusel viibijad) võivad olla töötajate arvestusest välistatud.
Samas nähtub teatmikust, et töötajate määratlemisel tuleb lähtuda
liikmesriigi tööõigusest. Erinevalt VKEde teatmikust on Eesti töölepingu
seaduse alusel omanikud ja tegevjuhid töötajad siis, kui nendega on
sõlmitud tööleping.

Sellest tulenevalt palume selgitada:

*	kas KüTS-i tähenduses tuleb töötajate mõiste sisustamisel lähtuda
Eesti töölepingu seadusest?
*	kas ja millistel tingimustel arvestatakse KüTS-i tähenduses
töötajate hulka omanikke-tegevjuhte ja ettevõtte korrapärases tegevuses
osalevaid partnereid, kes saavad ettevõttest rahalist kasu?
*	kas praktikandid ning rasedus- ja sünnitus- või hoolduspuhkusel
viibivad isikud tuleb KüTS-i tähenduses töötajate hulka arvata?

2.  Töötajate arvu aasta tööühikute arvestamine

KüTS ei täpsusta, kuidas tuleb arvutada töötajate arvu seaduse tähenduses.
Nii KüTS seletuskirja kui VKE teatmiku kohaselt väljendatakse töötajate
arvu aasta tööühikutes (ATÜ), kus vaatlusaasta jooksul täiskohaga töötaja
arvestatakse ühe ühikuna ning osalise tööajaga või hooajatöötaja
arvestatakse ATÜ murdosana. KüTSi seletuskiri ei ava, kuidas toimub
sellise töötajate arvestamine murdosana.

Sellest tulenevalt palume selgitada:

*	kuidas täpselt arvutada töötajate arvu aasta tööühikuid (ATÜ) ning
ATÜ murdosasid?
*	milliseid andmeid ja perioodi tuleb ATÜ arvutamisel arvesse võtta?

3. Töötajate arvu ja finantsnäitajate kriteeriumite koosmõju

KüTS-i grammatilise tõlgenduse järgi peab olema täidetud nii töötajate arv
kui ka vähemalt üks finantsnäitaja. Näiteks KüTS-i kohaselt on oluline
üksus „üksus, kes ei ole ülioluline üksus, kuid kellel on /.../
majandusaasta jooksul 50 või rohkem töötajat ja kelle aastabilansimaht või
aastakäive ületab 10 miljonit eurot ning kelle tegevusala on nimetatud
käesoleva paragrahvi lõikes 3“. Sarnane sõnastus on ka KüTS-i üliolulise
üksuse definitsioonis.

KüTS-i seletuskirjas on toodud üks näide, mille kohaselt piisab töötajate
arvu kriteeriumite täitmisest KüTS-i kohaldumiseks, isegi kui ükski
finantsnäitaja ei ole täidetud. Samuti on toodud näide, mille kohaselt
piisab mõlema finantsnäitaja (aastabilansimahu ja aastakäibe) samaaegsest
ületamisest, isegi kui töötajate arvu kriteerium ei ole täidetud

Sellest tulenevalt palume selgitada:

*	kas KüTS-i kohaldumiseks peab lisaks töötajate arvu kriteeriumi
täitmisele olema täidetud ka vähemalt üks finantsnäitaja (aastakäive või
bilansimaht) või piisab üksnes töötajate arvu kriteeriumi täitmisest?
*	kas KüTS-i kohaldumiseks piisab mõlema finantsnäitaja (aastakäive
ja bilansimaht) täitmisest, st kui mõlemad finantsnäitajad on täidetud,
kohaldub ettevõtjale KüTS sõltumata töötajate arvust?

Arvestades eeltoodut palume Teil esitada vastused selgitustaotlusele.
Täname Teid ette vastuste eest.

Lugupidamisega

Kärt Saar

Advokaat
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
M. +372 53 011 675 | T. +372 6 400 900
Rotermanni 6 | 10111 Tallinn | Eesti

Sorainen |
<https://eur10.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.sor
ainen.com%2F&data=05%7C02%7Cria_uldmeil%40ria.ee%7C71869f7fa8d043d798f708d
ec88f4953%7Cb6dc47a368bc49d3a9cf0db148e9f818%7C0%7C0%7C639168714949217667%
7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOi
JXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=v7b6aV7wnWbx
FQPek0Yu1i99uJ59NomxjIRaSNoEBXU%3D&reserved=0> sorainen.com

Antud e-kiri on konfidentsiaalne ning
<https://eur10.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.sor
ainen.com%2Fdisclaimer%2Fet&data=05%7C02%7Cria_uldmeil%40ria.ee%7C71869f7f
a8d043d798f708dec88f4953%7Cb6dc47a368bc49d3a9cf0db148e9f818%7C0%7C0%7C6391
68714949280607%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjA
uMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sda
ta=PIhyTSM41TrWMgzrjZJYgfM9N%2FTn%2Fwip%2BgXFm%2BEeQL4%3D&reserved=0>
kaitstud. Soraineni suhetele oma klientide ja nende ülesannetega kehtivad
järgnevad
<https://eur10.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.sor
ainen.com%2FTAC%2Fet&data=05%7C02%7Cria_uldmeil%40ria.ee%7C71869f7fa8d043d
798f708dec88f4953%7Cb6dc47a368bc49d3a9cf0db148e9f818%7C0%7C0%7C63916871494
9295689%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMC
IsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=QWcj
W8Ud6QFlkvUmVPDabh43h5JXf2V%2FKzqTO7NhKV8%3D&reserved=0> tingimused.