Subject: Re: EAL ja EPS arvamus ravimite väljakirjutamise määruse eelnõule
From: "Eero Merilind" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Karmen Joller - SOM" <[email-masked]>, "Signe Riisalo" <[email-masked]>, "Sotsiaalkomisjon" <[email-masked]>, "Ott Laius - RA" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Heli Paluste - SOM" <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>, <[email-masked]>,Marko Tähnas <[email-masked]>
Date: Thu, 18 Jun 2026 16:05:47 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Seisukoht seoses ravimite väljakirjutamise määruse muudatusega

Head kolleegid.

Tutvusin Eesti Arstide Liidu ja Eesti Psühhiaatrite Seltsi 18.06.2026 
kirjaga ning pean vajalikuks märkida, et nõustun peamiste seisukohtadega.

Riigikogu sotsiaalkomisjonis 12.05.2026 toimunud arutelul käsitleti 
ravimiseaduse muudatust arusaamises, et tervishoiutöötajale endale ravimite 
väljakirjutamisel rakendatakse samasid piiranguid, mis kehtivad ravimite 
väljakirjutamisel teistele isikutele. Arutelu käigus ei olnud kõne all 
konkreetse täiendava keelu kehtestamine ravimite endale väljakirjutamise 
osas.

Ka Ravimiameti esindaja rõhutas istungil, et võimalike täiendavate 
piirangute sisu ning ulatus vajavad eraldi arutelu. Sellest tulenevalt ei 
saa pidada heaks õigusloome tavaks olukorda, kus pärast seaduse vastuvõtmist 
tuuakse määrusesse sisse sisuline uus piirang, mida ei ole eelnevalt ei 
Riigikogu ega erialaorganisatsioonidega läbi arutatud.

Veelgi enam, kavandatava keelu põhjenduseks ei ole esitatud veenvaid andmeid 
ega mõjuanalüüsi. Kui soovitakse piirata tervishoiutöötajate õigusi või 
muuta senist praktikat, peab selline otsus põhinema tõenditel, mitte 
oletustel.

Pean problemaatiliseks ka seda, et määruse muudatus saadeti 
kooskõlastusringile väga lühikese tähtajaga ning sisuliselt ilma eelneva 
aruteluta nende organisatsioonidega, keda muudatus kõige otsesemalt 
puudutab. Selline lähenemine ei toeta usalduslikku koostööd riigi ja 
tervishoiusektori vahel.

Minu hinnangul jätab Sotsiaalministeeriumi tegevus antud küsimuses mulje, et 
püütakse määruse kaudu kehtestada piiranguid, mille sisulist vajadust ei ole 
tõendatud ning mille üle ei ole toimunud sisulist poliitilist ega erialast 
arutelu. Selline käitumine ei ole kooskõlas hea õigusloome põhimõtetega ega 
vasta ootusele, et ministeerium tegutseb avatult ja heas usus.

Seetõttu toetan Eesti Arstide Liidu ja Eesti Psühhiaatrite Seltsi 
ettepanekut jätta määruse eelnõust välja punkt 11 ning mitte kehtestada 
kavandatud § 2 lõiget 37 enne, kui selle vajalikkus on tõendatud ja küsimus 
on sisuliselt läbi arutatud nii erialaorganisatsioonide kui ka Riigikoguga.

Lugupidamisega

Eero Merilind
Riigikogu liige
Riigikogu sotsiaalkomisjoni liige
perearst

On 18. Jun 2026, at 11:51, Katrin Rehemaa | Eesti Arstide Liit 
<[email-masked]> wrote:

Dr Karmen Joller

Sotsiaalminister

Pr Signe Riisalo

Riigikogu sotsiaalkomisjon

Lp sotsiaalminister ja sotsiaalkomisjon

Edastan Eesti Arstide Liidu ja Eesti Psühhiaatrite Seltsi arvamuse 
sotsiaalministri 18. veebruari 2005. a määruse nr 30 „Ravimite 
väljakirjutamine ja apteekidest väljastamine“ muutmise eelnõule.

Lugupidamisega

Katrin Rehemaa

EAL tegevjuht