Subject: Tubakaseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse esitamine kooskõlastamiseks ja arvamuse avaldus
From: "Kadri Jaama" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Tue, 28 Jul 2026 23:39:38 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Eesti Kopsuarstide Selts tänab Sotsiaalministeeriumi ettevalmistatud eelnõu 
eest ning toetab selle üldist eesmärki vähendada nikotiinitoodete 
tarvitamist, eriti laste ja noorte seas. Pulmonoloogide vaatenurgast on 
tegemist olulise rahvatervise meetmega, mis aitab vähendada tulevikus 
krooniliste hingamisteede haiguste, sealhulgas astma, kroonilise 
obstruktiivse kopsuhaiguse (KOK) ja teiste suitsetamise ning veipimisega 
seotud kopsuhaiguste koormust.

Toetame eelnõus kavandatud muudatusi, millega piiratakse e-sigarettides 
lubatud maitse- ja lõhnaaineid ning laiendatakse regulatsiooni teistele 
nikotiini sisaldavatele toodetele. Euroopa Respiratoorse Seltsi (ERS) 2024. 
aasta ülevaate kohaselt võivad nii nikotiin kui ka mitmed maitseained, 
sealhulgas mentool, võimendada e-sigarettide kahjulikku mõju 
hingamisteedele. Uuringud on näidanud seoseid hingamisteede põletiku, 
oksüdatiivse stressi, mukotsiliaarse kliirensi häirete, DNA kahjustuse ning 
hingamisteede hüperreaktiivsuse süvenemisega. Samuti rõhutatakse ülevaates, 
et maitseained suurendavad toodete atraktiivsust ning võivad soodustada 
e-sigarettide laialdasemat kasutamist. (Allbright K, Villandre J, Crotty 
Alexander LE, Zhang M, Benam KH, Evankovich J, Königshoff M, Chandra D. The 
paradox of the safer cigarette: understanding the pulmonary effects of 
electronic cigarettes. European Respiratory Journal. 2024;63:2301494. 
doi:10.1183/13993003.01494-2023)

Samuti tunnustame eelnõus kavandatud tubakatoodete ja nikotiini toodete 
tellimise ning kaugmüügi regulatsiooni märkimisväärset karmistamist. Oluline 
on lõpetada kaugmüük, mida ei ole võimalik kontrollida ning teeb tooted 
kättesaadavaks alaealistele. Eesti Kopsuarstide Seltsi hinnangul on tegemist 
väga olulise sammuga, mis vähendab alaealiste ligipääsu nikotiini toodetele 
ning aitab piirata kontrollimata koostisega toodete levikut. Arvestades 
Eesti noorte väga kõrget e-sigarettide kasutamise levimust, peame neid 
meetmeid põhjendatuks ning rahvatervise seisukohalt vajalikuks.

Ettepanek edasiseks regulatsiooni arendamiseks.

Kõigi e-sigarettide maitseainete keelustamine. Kuigi eelnõus nimetatud 16 
lubatud ainet on toksikoloogiliselt põhjalikumalt hinnatud ja neid ei ole 
seniste uuringute alusel peetud otseselt tervisele ohtlikuks, annavad ka 
need toodetele maitse ja lõhna, muuta e-sigareti kasutamise meeldivamaks 
ning suurendada toodete atraktiivsust ja tarvitamist. Seetõttu on vajalik 
edaspidi kaaluda ka nende 16 aine keelustamist, lähtudes põhimõttest, et 
inhalatsiooni toodete maitsestamine ei ole vajalik ning maitse- ja 
lõhnaained soodustavad e-sigarettide kasutamise alustamist, regulaarset 
tarvitamist ja nikotiinisõltuvuse kujunemist, eriti laste ja noorte seas.

Meie seisukohad käsitletavates küsimustes on järgmised:

*	kõikide maitse- ja lõhnaainete, sealhulgas mentooli ja sissehingamist 
hõlbustavate ainete keelamine;
*	neutraalsete pakendite kasutuselevõtt ning noortele atraktiivsete värvide, 
nimetuste ja kujunduse keelamine;
*	igasuguse reklaami ja varjatud turunduse keelamine;
*	kaugmüügi keelamine ning tõhus veebijärelevalve;
*	ühekordsete e-sigarettide täielik keelustamine;
*	tubakatööstuse mõju piiramine poliitika kujundamisel, mitte üksnes 
tööstusega toimunud kontaktide avalikustamine;
*	aktsiisi ja teiste maksude rakendamine kõigile toodetele eranditeta, 
sõltumata nikotiini- või tubakatoodete turustusvormist;
*	piirangute jõustamine hiljemalt 1. juulil 2027, mitte alles 2028. aastal.

Lugupidamisega

Kadri Jaama
juhatuse esimees
Eesti Kopsuarstide Selts

Käesolev dokument kajastab Eesti Kopsuarstide Seltsi ametlikku arvamust 
esitatud küsimuses.