Subject: Kodanikuühiskonna rahastamine ELi järgmises mitmeaastases finantsraamistikus
From: "Ines Estrin" <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>, "HM - HTM" <[email-masked]>
Cc: "Eesti Seksuaaltervise Liit" <[email-masked]>
Date: Tue, 1 Sep 2026 13:15:26 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Rahandusminister Jürgen Ligi ja kantsler Merike Saks, 
Sotsiaalminister Karmen Joller ja kantsler Maarjo Mändmaa, Haridus- ja 
teadusminister Kristina Kallas ja kantsler Triin Laasi-Õige

Edastame teile International Planned Parenthood Federation European Networki 
(IPPF EN) ja 31 teise Euroopa kodanikuühiskonna võrgustiku ja 
organisatsiooni ühispöördumise seoses AgoraEU ja selle CERV+ tegevussuuna 
rahastamisega Euroopa Liidu järgmises mitmeaastases finantsraamistikus.

Eesti Seksuaaltervise Liit toetab pöördumises esitatud seisukohti ning peab 
väga oluliseks, et Eesti seisaks ELi eelarveläbirääkimistel tugeva ja 
piisavalt rahastatud AgoraEU programmi ning CERV+ rahastamise eest.

CERV on oluline Euroopa Liidu rahastusmehhanism organisatsioonidele, kes 
töötavad demokraatia, põhiõiguste, võrdõiguslikkuse, kodanike osaluse ning 
haavatavate ja diskrimineeritud ühiskonnagruppide õiguste ja heaolu nimel. 
Nõudlus selle rahastuse järele ületab juba praegu oluliselt olemasolevaid 
võimalusi.

Olukorras, kus demokraatia, õigusriik, põhiõigused ja võrdõiguslikkus on 
Euroopas kasvava surve all, ei ole nende valdkondade rahastamise vähendamine 
meie hinnangul põhjendatud. Tugev ja sõltumatu kodanikuühiskond ei ole 
üksnes väärtuspõhine küsimus, vaid oluline osa Euroopa ja Eesti 
demokraatlikust vastupanuvõimest, ühiskonna sidususest, stabiilsusest ja 
julgeolekust.

Seetõttu palume Eestil ELi järgmise mitmeaastase finantsraamistiku 
läbirääkimistel:

*	toetada AgoraEU programmi eelarve suurendamist 10,72 miljardi euroni;
*	toetada CERV+ tegevussuunale 41,9% AgoraEU eelarvest;
*	mitte toetada AgoraEU rahastuse kavandatud 300 miljoni euro suurust 
vähendamist.

Samas peame sama oluliseks seda, kuidas kujundatakse Eestis järgmise EL 
eelarveperioodi prioriteete ja rahastusvalikuid. Samuti kutsume valitsust 
üles kaasama kodanikuühiskonda Euroopa Liidu 2028–2034 eelarveperioodi 
vahendite planeerimisse enne Eesti riigiplaani ja rahastusprioriteetide 
lõplikku kujundamist.

Need kaks küsimust on omavahel otseselt seotud. Euroopa tasandil tuleb 
tagada piisavad vahendid demokraatia, põhiõiguste ja kodanikuühiskonna 
toetamiseks ning Eestis tuleb tagada, et nende vahendite kasutamise 
prioriteedid kujundatakse sisulises partnerluses vabakonnaga.

Eesti suurendab põhjendatult investeeringuid riigikaitsesse ja 
julgeolekusse. Samal ajal peame hoidma ka neid ühiskondlikke võimekusi, 
millel põhineb meie demokraatlik vastupanuvõime – inimeste usaldust ja 
osalust, tugevaid kogukondi, ligipääsu teenustele ning organisatsioone, kes 
jõuavad inimesteni ja probleemideni, kuhu riik alati ise ei jõua.

Järgmine EL eelarveperiood kujundab Eesti arenguvõimalusi paljudeks 
aastateks. Loodame seetõttu, et Eesti seisab Euroopa tasandil tugeva AgoraEU 
ja CERV+ programmi eest ning kaasab Eestis kodanikuühiskonna partnerid 
järgmise perioodi prioriteetide kujundamisse enne oluliste valikute 
tegemist.

Lisame kirjale Euroopa 32 kodanikuühiskonna võrgustiku ja organisatsiooni 
ühispöördumise ning loodame Eesti toetusele selles küsimuses.

Lugupidamisega

Ines Estrin
Tegevjuht

MTÜ Eesti Seksuaaltervise Liit
Phone: +372 5698 2409
Email: <mailto:[email-masked]>  [email-masked]

Peterburi tee 2, 11415, Tallinn, Estonia
T1 keskuse 3 korrus
www.estl.ee <http://www.estl.ee/>

Jälgi meie tegemisi:  Instagram 
<https://www.instagram.com/seksuaalterviseliit?igsh=ZmhudDluYnk0a21o>  I 
Facebook <https://www.facebook.com/profile.php?id=61571386184906>  I 
LinkedIN <https://www.linkedin.com/company/eesti-seksuaaltervise-liit/>

Ole kursis seksuaaltervise teemadega: TikTok 
<https://www.tiktok.com/@seksuaaltervis.ee?>  I Instagram 
<https://www.instagram.com/seksuaaltervis.ee/>  I Facebook 
<https://www.facebook.com/seksuaaltervis.ee>  I Youtube 
<https://www.youtube.com/@eestiseksuaalterviseliit4687>  I seksuaaltervis.ee 
<https://seksuaaltervis.ee/>