Subject: Ed: Kohtumine MTÜ Looduse ja Inimese Eest ja riigikogu liikme Hr Kalle Grünthaliga
From: Mari-Anne Härma <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Mon, 31 Mar 2025 11:06:32 +0300

Tere,

Palun registreerige ja pange mulle deltasse täitmiseks.

Aitäh!

Tervitan,

Mari-Anne

Saatja: [email-masked] <[email-masked]>
Saatmisaeg: pühapäev, 30. märts 2025 22:33
Adressaat: Mari-Anne Härma <[email-masked]>
Koopia: [email-masked]; Anti Kukkela OÜ <[email-masked]>; Ramon 
Nahkur - SOM <[email-masked]>; Leena Albreht 
<[email-masked]>
Teema: Re: Kohtumine MTÜ Looduse ja Inimese Eest ja riigikogu liikme Hr 
Kalle Grünthaliga

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Minu viimati saadetud kirjast on möödas juba mõnda aega. Siinkohal tuletan 
meelde, et MTÜ soovib jätkuvalt olla kaasatud müranormide ja 
mõõtmismeetodite väljatöötamise protsessi võimalikult varakult.

Olen veendunud, et MTÜ Looduse ja Inimeste Eest kaasamine on äärmiselt 
oluline, et jõuda tulemuseni millest on abi inimestele, loodusele, 
arendajatele ja seeläbi kogu ühiskonnale Eesti Vabariigis.

Paraku tuleb tõdeda, et täna avalikus meedias esinevate müraspetsialistide 
hoiak on kallutatud ja soosib arendajate huve. See ei ole erapooletu ega 
aktsepteeritav.

Kaasamise all peame silmas osalemist müra ja mõõtmisi puudutavatel 
koosolekutel ja sisulistel aruteludel. Meil on teadmisi, mida edasi anda!

Kas tänaseks on lähteülesanne koostatud? Kas oleks sellega võimalik tutvuda?

Lugupidamisega

kert lapimaa

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

53 0004 53

On Wed, 5 Mar 2025 at 09:09, Kert Lapimaa <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere

Tänan teid ettepaneku eest korraldada jätkukoosolek suve lõpus. Sellega on 
paraku üks aga. Kui rääkisime Terviseametis kohtumisel MTÜ kaasamisest 
müranormide ja mõõtmismeetodite väljatöötamisse, siis pidasime silmas 
kaasamist just protsessi algusest. Kuna siis saavad paika need olulised 
aspektid milledele rajatakse edasised tegevused. Oleme suhelnud erinevate 
ametkondade ja spetsialistidega Eestist ning paraku infraheliga seonduvad 
teadmised on väga vähesed. Sel lihtsal põhjusel, et seda ainet 
kooliprogrammides ei ole varem olnud ega ole ka täna. Nende spetsiifiliste 
teadmistega tuleb end ise täiendada. Kuna MTÜ Looduse ja Inimeste Eest on 
läbi käimas seda kadalipu nüüdseks pea aasta, pühendudes pidevale infraheli 
teema uurimisele, on tekkinud teadmistepagas, mida oleks hea edasi anda 
Eestis teemaga edaspidi tegelevatele ametkondadele. Neid teadmisi saaks 
kasutada kui hüppelauda. Sedasi hoiaks aega kokku ja aitaks jõuda 
efektiivsemalt järeldusteni.

Hiljuti on MTÜ Looduse ja Inimeste Eest loonud kontakti Rootsis Uppsala 
ülikooli professoriga. Samuti on olnud pikem koostöö IARO teadlastega 
Uus-Meremaalt. Kummalgi spetsialistide grupil on välja kujunenud 
spetsiifilised teadmised infraheli puudutavate nüansside osas, mida Eesti 
teadlastel täna väga suure tõenäosusega ei ole, küll-aga on nendele 
teadmistele ligipääs mõnel MTÜ liikmel.

Uppsala ülikool koostöös Gävle kõrgkooliga on juba mitu aastat uurinud 
tuugenijaamade läheduses elavate inimeste kaebusi ning nad on teinud seda 
tööd selge eesmärgiga välja töötada juhised kui lähedale elamutele võib 
tuugeneid rajada, et need inimeste tervisele ohtu ei kujutaks. Nende 
õppeasutuste eksperdid on jõudnud järeldusele, et täna kehtivad müranormid, 
mida laiendatakse ka tuugenijaamadele, ei ole enam ajakohased ja ei kaitse 
nende lähedal asuvaid elanikke häiringute ja võimalike tervisehädade eest. 
Selle koostöö põhjal on valminud ka teadustöö, mis ootab täna veel 
avaldamist. Väidetavalt kulub selleks paar kuud (ilmselt retsenseerimise 
protsess). Gävle kõrgkool andis välja ka sellekohase pressiteate.

Mis osas saab MTÜ Looduse ja Inimeste Eest kaasatuna protsessi abiks olla? 
Mõned põhilised punktid toon siin välja:

*	Kuidas viia läbi korrektsed infraheli mõõtmised, mis aitavad mõista 
keskonnas olevat tegelikku helimaastikku
*	Kuidas ISO standarditest kõrgemal seisva mõõteseadme tulemusi 
kalibreerida/võrrelda ISO sertifitseeritud ja kalibreeritud mõõteseadme 
tulemustega
*	Kuidas läbi viia võimalikke mitteinvasiivseid meditsiinilisi uuringuid 
täna töötavate tuugenijaamade mõjualas elavate elanikega, kes on selleks 
teadva nõusoleku andnud (tuginedes välisekspertide soovitustel)
*	Millised mõõtemetoodikad infraheli mõõtmisteks ei sobi
*	Aidata mõista tuugenist tuleneva inframüra impulsilist iseloomu

Kokkuvõtvalt, sooviksime olla kaasatud protsessi päris algfaasist alates, 
kas läbi meilivahetuse või mõne koosoleku formaadi.

Lugupidamisega

kert lapimaa

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

53 0004 53

On Tue, 25 Feb 2025 at 14:18, Mari-Anne Härma 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> > 
wrote:

Tere taas,

Lisan ka Sotsiaalministeeriumi esindaja kirjareale, et me oleksime samas 
infoväljas.

12. veebruaril toimunud kohtumise käigus me jäädvustasime teie ettepanekud, 
millega riik saab edasistes tegevustes arvestada ja saatsime kohtumise 
protokolli ka möödunud reedel välja. Ma loodan, et me saame lähinädalate 
jooksul nendele ettepanekutele ka tagasisidet anda, et milline asutus ja 
millises etapis saab nende mõtetega arvestada ja kuidas seda saaks teha.

Mis puudutab jätkukohtumist, siis ma arvan, et loogiline jätk meie toimunud 
kohtumisele võiks olla suve lõpus, siis kui Ülikooli poolsed teadusülevaated 
on valmis ja Sotsiaalministeerium hakkab läbi viima arutelusid tuulikutele 
kehtivate müranormide ülevaatamiseks ja vajadusel ka muutmiseks. Siis saame 
ka otsustada, millise taseme eksperte on Terviseameti poolt nendesse 
aruteludesse vaja kaasata. Ma mõistan, et see tundub esmapilgul väga kauge 
tulevikuna aga minule on jäänud arusaam, et tuulikutega seonduvate 
regulatsioone ei plaanita arutada enne kui Ülikooli poolsed ülevaated ja 
ettepanekud pole saabunud. Ministeerium saab mind loomulikult parandada, kui 
ma eksin.

Parimate soovidega,

Mari-Anne

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 25. veebruar 2025 13:31
Adressaat: Mari-Anne Härma <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Koopia: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ; Anti Kukkela OÜ 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: Kohtumine MTÜ Looduse ja Inimese Eest ja riigikogu liikme Hr 
Kalle Grünthaliga

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Ettepanekud ja küsimused peaksid nüüd olema kõikide osaliste poolt teieni 
jõudnud.

Koosolekul rääkisime ka MTÜ Looduse ja Inimeste Eest kaasamisest müraga 
seotud küsimuste arutellu. Kas saaksime korraldada järelkohtumise, kus seda 
arutelu jätkata?

Meie soov oleks, et sellel kohtumisel osaleks ametnik, kes on otseselt 
seotud füüsikalabori poolt läbiviidavate müramõõtmistega.

Kui ettepanek järelkohtumiseks on mõeldav, siis millal oleks teile selleks 
sobiv aeg?

Lugupidamisega ja koostööle lootes.

kert lapimaa

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

53 0004 53

On Fri, 21 Feb 2025 at 14:56, Mari-Anne Härma < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]> 
wrote:

Tere!

Kui koosolekul fikseeritud ettepanekutele rohkem täiendusi ei ole, siis ma 
fikseerin need koosolekuprotokolliks ja panen DHS-i, siis saab sellega 
ühelepoole.

Võtame teie alltoodud ettepanekud sellest kohtumisest eraldi. Ma lisan oma 
mõtted siia kohe alla.

Soovin teile ka ilusat saabuvat Vabariigi Aastapäeva!

Heale koostööle lootes,

Mari-Anne

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: neljapäev, 20. veebruar 2025 13:27
Adressaat: Mari-Anne Härma <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Koopia: Anti Kukkela OÜ <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Kert Lapimaa <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Re: Kohtumine MTÜ Looduse ja Inimese Eest ja riigikogu liikme Hr 
Kalle Grünthaliga

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Vabandan viivituse pärast. Tundsin, et vajan natuke rohkem aega, et 
koosolekul räägitu läbi mõelda.
Mõõtmisi puudutavad ettepanekud on eelnevas kirjas juba olemas. Täiendavalt 
lisan veel kolm küsimust ja ühe ettepaneku, mis on minu seisukohalt samuti 
väga olulised seoses toimunud koosolekuga:

1.	Kuidas on kavas välja töötada tuugenitest tulenenud inframürale 
piirnormid lähtudes annuse-toime seosest erinevate helirõhutasemete ja 
sageduste juures Sopi-Tootsi tuugenijaama mõõtmiste käigus? Milline on 
tegevuskava? Kes töögruppi kuuluvad?

Mari-Anne: ma ei oska kahjuks Terviseameti poolt teie küsimustele vastata. 
Amet ei juhi õigusloome protsesse, meid kaasatakse nendesse aruteludesse 
järelevalve vaate osas. Mul on info, et müramäärust vaadatakse praegu üle 
aga see ei puuduta infrahelile või tuulikutele uute normide kehtestamist. 
Minu teadmine on, et uute normide kehtestamise osas ei toimu enne midagi, 
kuni teaduskirjanduse ülevaated pole valmis. Seejärel saavad alles alata 
arutelud, kas muudatusi on tarvis.

2.	Aimates adekvaatsetele järeldustele jõudmise keerukust etteantud aja 
jooksul (juuli 2025), siis kuidas näeb välja ajakava nende eesmärkideni 
jõudmiseks? Kuidas leitakse katsealused, milliseid mõõdetavaid  parameetreid 
kasutatakse, kuidas müra mõõtmisandmed viiakse kokku katsealuste andmetega, 
milliseid mõõteseadmeid kasutatakse?

Mari-Anne: Siin on sama loogika. Õigusloome protsessis usaldatakse 
ekspertkompetents ülikoolidele ja kui konkreetseid teadusuuringuid 
planeeritakse siis metoodika ja küsimuste väljundid jäävad teadlastele 
otsustada. Nii tagatakse see, et ei poliitilised ega ärihuvid ei saaks 
teadustulemusi kallutada. Kui labor läheb Sopi-Tootsi parki mõõtmisi 
teostama, siis see ei ole teadusuuring. Seda tehakse eesmärgil, et 
kontrollida kas müra tase vastab normidele või mitte.

3.	Kas aastal 2010 Tallinna Tehnikaülikooli elektroenergeetika instituudi 
pöördumine Sotsiaalministeeriumi poole ettepanekuga seoses elektrituulikute 
negatiivse mõjuga kohalike elanike tervisele võiks olla ka täna ajakohane? 
Kui ei, siis miks? Kui jah, siis millised on sammud tänaste teadmiste juures 
pöördumisele tähelepanu juhtida? Vastav pöördumine on e-kirja manuses.

Mari-Anne: Suur tänu selle kirja jagamise eest! See on huvitav ajalooline 
leid. Ma palun, et te pöörduksite selle küsimusega Sotsiaalministeeriumi ja 
TTÜ elektroenergeetika instituudi poole, kes tollel ajal selle kirja on 
koostanud. Nemad saavad selle kohta arvamust avaldada.

4) Teen enda poolt ka ühe ettepaneku:

Kaaluda juba töösolevate tuugenijaamade töö peatamist öiseks ajaks, et 
mõjualasse (mis on tänase kogemuse põhjal suurem kui 2km) jäävad inimesed 
saaksid vajalikud tunnid välja puhatud. Selle ettepaneku rakendamise aluseks 
on tuugenijaamade läheduses elavate kodanike Terviseametile esitatud 
sarnased kaebused, mis tekkisid tuugenijaamade käivitamisele järgnenud 
ajaperioodil ja puudutavad une- ja muid tervisehäired. Leian, et kuni ei ole 
selge, mis on nende tervisehäirete põhjuseks on ettepanek igati õigustatud.

Mari-Anne: Ma võin eksida, aga mulle tundub, et kohalik omavalitsus saaks 
sellise kokkuleppe tuuleparkide omanikega isegi sõlmida (sarnaselt nagu 
tehakse kokkuleppeid taluvustasude jms. osas). Selleks, et tuuleparki 
sundida tööd peatama, selleks on vaja näidata seaduse rikkumist. Kui seda ei 
ole, siis saab ainult paluda.

Lugupidamisega

kert lapimaa

53 0004 53

On Mon, Feb 17, 2025 at 11:27 AM < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]> wrote:

Täiesti nõus, see on asjalik ja vajalik 😉

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

From: Mari-Anne Härma <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, February 17, 2025 11:19 AM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: Vs: Kohtumine MTÜ Looduse ja Inimese Eest ja riigikogu liikme Hr 
Kalle Grünthaliga

Tere

Aitäh täienduste eest! Kinnitan muudatused ära ja kui Kert ja Anti ka midagi 
saadavad siis saan lisada. Kalle Grünthal saatis ka täna oma paranduse, et 
tema ei tee punktis 12 ettepanekut vaid lihtsalt tõi välja, et oht on 
olemas. Muudan seal ka sõnastuse selliselt, et Kalle ei ole ettepaneku 
tegija, aga selle ettepaneku võiks ikka jätta, minu arust on see asjalik.

Tervitan,

Mari-Anne

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 17. veebruar 2025 11:13
Adressaat: Mari-Anne Härma <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: RE: Kohtumine MTÜ Looduse ja Inimese Eest ja riigikogu liikme Hr 
Kalle Grünthaliga

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Mari-Anne!

Vaatasime sinu kirjapandud koosoleku kokkuvõtte üle ja tegime mõned 
täiendused. Tähistatud kollasega. Word-fail manuses.

Võimalik, et Kert Lapimaa ja Anti Kukkela saadavad veel mõne 
täienduse/täpsustuse.

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

From: Mari-Anne Härma <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, February 13, 2025 12:18 PM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ; 
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
Cc: Ramon Nahkur - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Erkki Osolainen <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Kohtumine MTÜ Looduse ja Inimese Eest ja riigikogu liikme Hr Kalle 
Grünthaliga

Tere,

Ma panin kirja eilsel kohtumisel tehtud ettepanekud  - palun vaadake 
omaltpoolt ka veel üle, et kas me saime üksteisest samamoodi aru.

Seejärel sisestan selle kohtumise dokumendihaldussüsteemi, kust see saab 
siis olema ka avalikkusele kättesaadav.

Me hindame kõiki teie ettepanekuid ja edastame ka seotud osapooltele 
seisukohtade saamiseks. Ma ei oska hetkel öelda, millal me saame kõige kohta 
anda tagasiside, aga see ei võta kindlasti kauem kui kuu.

Parimate soovidega,

Mari-Anne

Kohtumisel tehtud ettepanekud:

1.	Riigikogu liige Hr Kalle Grünthal teeb ettepaneku, et Terviseamet teeks 
ettekirjutuse tuulikute pidajatele ja peataks koheselt tuulikute tegevuse.
2.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad väidavad, et üldtunnustatud 
madalsagedusliku heli mõõtmise metoodikad ei arvesta tuulikute infrahelile 
iseloomulikke omadusi ja teevad ettepaneku, et tuulikute infraheli 
mõõtmiseks tuleb kasutada Uus-Meremaa organisatsiooni IARO poolt kasutatavat 
metoodikat ja kaasata uurimistesse vastavad eralaborid.
3.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku, et müra 
mõõtmistulemused tuleks esitada töötlemata kujul toorandmetena.
4.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad soovivad anda oma sisendi 
plaanitava Sopi-Tootsi mõõtmise projekti. Samuti teevad MTÜ esindajad 
ettepaneku, et mõõtmisel tuleks arvestada nii müra kui ka vibratsiooni ja 
nende koosmõju.
5.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku kaardistada enne 
tuuleparkide ehitust kohalike elanike tervislik seisund ja peale tuulikute 
ehitamist tuleks inimeste tervist uurida vähemalt 5 aastat, 20km raadiuses.
6.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku, et Eesti 
ülikoolid peaksid pöörama suuremat tähelepanu sellele, et erinevate 
valdkondade eksperdid (sh arstiõppe tudengid) õpiksid märkama ja hindama 
tuulikutega seonduvaid tervisemõjusid ning ülikoolid peaksid rohkem 
koolitama eksperte, kes oskavad hinnata tuulikutega seonduvaid 
sotsiaalmajanduslikke, otseseid majanduslikke, akustilisi ja tervisemõjusid.
7.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku viia läbi 
juhtumipõhine süvauuring Saarde tuulepargi elanike tervisekaebuste osas.
8.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku lisada 
tuuleparkide tööd reguleerivatesse määrusesse normid, mis võtaksid arvesse 
ka ekspositsiooni aega.
9.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku uurida infraheli 
ja elektromagnetkiirguse koosmõjusid.
10.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku vaadata üle 
tuuleparkide müramodelleerimisel kasutatavad lähtetingimused (nagu 
tuulekiirus, temperatuur ja õhuniiskus jms), et need vastaksid reaalsetele 
Eestis mõõdetud tingimustele.
11.	MTÜ Looduse ja Inimese Eest esindajad teevad ettepaneku tõsta Eesti 
arstide teadlikkust (sh töötervishoiuarstide) et osata märgata ja paremini 
arvestada tuulikutega aga ka elektromagnetkiirgusega seotud ohtudega.
12.	Riigikogu liige Hr Kalle Grünthal ja MTÜ Looduse ja Inimese Eest 
esindajad teevad ettepaneku tuulikute ümber paigutada hoiatavad sildid, et 
tuulikute all liikumine on ohtlik, sest sealt võib jääd pudeneda.

Lisaks ettepanekutele panin kirja ka ühe küsimuse:

1.	Kas Eestis on mõni meditsiini haridusega teadlane, kes uurib füüsikalisi 
ohutegureid (nagu näiteks müra, elektromagnetkiirgus, vibratsioon).

Terviseamet: Meie oluline koostööpartner keskkonnatervise teemadel on Tartu 
Ülikooli peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut. Ma ei oska hetkel 
öelda kellel mis hariduslik taust on, aga seda saab kontrollida Eesti 
Teadusinfosüsteemist.

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

+372 5608 8566

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

 <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>

Viirusevaba 
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> 
www.avast.com