Subject: Vastuskiri selgitustaotlusele
From: "Viktoria Jakovleva - KA" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>, "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Tue, 28 Jul 2026 13:14:12 +0300

Lugupeetud Merike Tõnsau

Politsei- ja Piirivalveamet

Täname Teid pöördumise eest. Vastuseks Teie küsimustele esitame allpool
oma selgitused.

1. Millised teenused kuuluvad universaalse postiteenuse hulka ning
milliseid teenuseid võivad osutada ka teised turuosalised?

Kuni 09.08.2026 kehtiva postiseaduse (edaspidi PostiS) kohaselt kuuluvad
universaalse postiteenuse hulka PostiS § 5 lõike 2 punktide 1 ja 2
kohaselt järgmised riigisisesed ja rahvusvahelised postiteenused:
kirisaadetiste edastamine liht-, täht- ja väärtsaadetisena kaaluga kuni 2
kg ning postipakkide edastamine täht- ja väärtsaadetisena kaaluga kuni 20
kg.

Alates 10.08.2026 jõustuva PostiS kohaselt moodustavad universaalse
postiteenuse ülemaailmses postikonventsioonis ja selle eeskirjades
kirjeldatud kirisaadetise riigisisene ja rahvusvaheline edastamine liht-
ja tähtsaadetisena ning kuni 20 kilogrammi kaaluva rahvusvahelise
postipaki edastamine tähtsaadetisena.

Universaalse postiteenuse hulka ei kuulu partiisaadetiste edastamine
(PostiS § 5 lg 3). Samas võivad muud turuosalised osutada teisi
postiteenuseid, näiteks: kullerposti (PostiS § 4 lg 5 p 4), otseposti
(PostiS § 4 lg 5 p 5), perioodiliste väljaannete edastamise teenust
(PostiS § 4 lg 5 p 6), muid postiteenuseid (PostiS § 4 lg 5 p 7).

2. Kas universaalne postiteenus ja postiteenus on postiseaduse mõttes
erinevad mõisted ja teenused?

Universaalset postiteenust (ehk hetkel kehtiva PostiS kohaselt kuni 2 kg
kaaluvate kirisaadetiste edastamist liht-, täht- ja väärtsaadetisena ning
kuni 20 kg kaaluvate postipakkide edastamist täht- ja väärtsaadetisena nii
riigisiseselt kui ka rahvusvaheliselt) tuleb osutada järjepidevalt,
kvaliteetselt ja taskukohase tasu eest kogu Eesti territooriumil. Muude
postiteenuste puhul, mis ei moodusta universaalset postiteenust, määrab
teenuse hinna postiteenuse osutaja ning ka osutatavad postiteenused.

3. Kas asjaolu, et Omniva on universaalse postiteenuse osutaja, tähendab,
et üksnes Omniva võib osutada universaalse postiteenuse hulka kuuluvaid
teenuseid või võivad samu teenuseid osutada ka teised tegevusluba omavad
postiteenuse osutajad?

PostiS § 10 lõige 2 sätestab, et universaalse postiteenuse osutamise
tegevusluba väljastatakse ainult ühele isikule. Sellest tuleneb, et ainult
üks ettevõtja kannab universaalse postiteenuse osutamise avalik-õiguslikku
kohustust. Eestis on Aktsiaselts Eesti Post (Omniva) ainus ettevõtja,
kellele on pandud universaalse postiteenuse osutamise kohustus (PostiS § 5
lg 4; § 6 lg 1). See ei tähenda, et teised tegevusluba omavad ettevõtjad
ei võiks osutada kirisaadetiste või postipakkide edastamise teenuseid.
Neil puudub aga kohustus tagada seda teenust taskukohase tasu eest ja kogu
Eesti territooriumil ning nende suhtes ei kohaldata universaalse
postiteenuse osutamisele kehtestatud erinõudeid.

4. Kas postiteenuseid võivad Eestis osutada üksnes tegevusluba omavad
organisatsioonid või on teatud posti- või kullerteenuste osutamine
võimalik ka muudel alustel?

Kuni 09.08.2026 kehtiva PostiS kohaselt on tegevusluba nõutav üksnes
järgmiste teenuste osutamiseks (PostiS § 10 lg 1): universaalne
postiteenus ning kirisaadetiste ja postipakkide edastamine. PostiS § 10
lõige 4 sätestab, et tegevusluba ei ole vajalik perioodiliste väljaannete
edastamiseks ega otseposti või kullerposti osutamiseks. Seega võivad neid
teenuseid osutada ka ettevõtjad, kellel puudub PostiS § 10 lõikes 1
nimetatud tegevusloa kohustus. Alates 10.08.2026 kehtiva PostiS kohaselt
jääb tegevusloa kohustus kehtima ainult universaalsele postiteenusele ning
ülejäänud postiteenustele kohaldub vaid teatamiskohustus.

5. Mida täpselt hõlmab universaalne postiteenus?

Universaalne postiteenus hõlmab (PostiS § 5 lg 2): 1) kuni 2 kg kaaluvate
riigisiseste ja rahvusvaheliste kirisaadetiste edastamist liht-, täht- ja
väärtsaadetisena ning 2) kuni 20 kg kaaluvate riigisiseste ja
rahvusvaheliste postipakkide edastamist täht- ja väärtsaadetisena. Lisaks
kaasnevad universaalse postiteenuse osutajale mitmed seadusest tulenevad
kohustused, sealhulgas teenuse osutamine kogu Eesti territooriumil (PostiS
§ 5 lg 1), rahvusvaheliste postiteenuste osutamine vastavalt Ülemaailmse
Postiliidu aktidele (PostiS § 35), finantsteenuste osutamine üle Eesti
postivõrgu kaudu, mille hulka kuuluvad pensionide ja toetuste
väljamaksmine ning rahasiirete tegemine (PostiS § 36, alates 10.08.2026
pole enam kohustatud), perioodiliste väljaannete ja menetlusdokumentide
edastamine (PostiS § 36¹ lg 1 ja 3).

6. Kas kahe kindla osapoole vahelist regulaarset kirjade, dokumentide või
muude saadetiste edastamist saab käsitada universaalse postiteenusena või
on tegemist tavapärase posti- või kullerteenusega, mida võivad pakkuda ka
teised turuosalised?

Selleks, et hinnata, kas kahe kindla osapoole vaheline regulaarne kirjade,
dokumentide või muude saadetiste (nt postipakk) edastamine on universaalne
postiteenus või mitte, tuleb vaadata, millist postiteenuse osutajat
kasutatakse saadetise edastamiseks ning millist saadetist edastatakse
saajale. Kui kasutatakse AS-i Eesti Posti saadetise edastamiseks ning
saadetis liigitub universaalse postiteenuse alla, siis on tegemist
universaalse postiteenusega. Kui saadetis edastatakse saajale mõne teise
postiteenuse osutaja kaudu, siis ei ole tegemist universaalse
postiteenusega. Lisaks on oluline märkida, et AS-il Eesti Post on kohustus
osutada universaalset postiteenust järjepidevalt, kvaliteetselt,
taskukohase tasu eest ning üle kogu Eesti territooriumi. Teistel
postiteenuse osutajatel seda kohustust ei ole.

Tervitades

Viktoria Jakovleva
jurist
õigusteenistus

[email-masked]

Konkurentsiamet
Tatari 39, 10134 Tallinn
 <https://www.konkurentsiamet.ee> www.konkurentsiamet.ee

From: Merike Tõnsau <[email-masked]>
Sent: Friday, July 17, 2026 3:17 PM
To: Konkurentsiamet Info - KA <[email-masked]>
Cc: Triin Tõnismäe <[email-masked]>; info - MKM <[email-masked]>
Subject: Selgituse küsimine universaalse postiteenuse ja postiteenuse
eristamise kohta

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Palume Teie abi seoses universaalse postiteenuse ulatuse ning selle
eristamisega muudest posti- ja kullerteenustest.

Eestis on universaalse postiteenuse osutajaks määratud AS Eesti Post
(Omniva). Samas on tekkinud küsimus, millised teenused kuuluvad
universaalse postiteenuse hulka ning milliseid teenuseid võivad osutada ka
teised turuosalised?

Palume selgitada järgmisi küsimusi:

*	Kas universaalne postiteenus ja postiteenus on postiseaduse mõttes
erinevad mõisted ja teenused?
*	Kas asjaolu, et Omniva on universaalse postiteenuse osutaja,
tähendab, et üksnes Omniva võib osutada universaalse postiteenuse hulka
kuuluvaid teenuseid või võivad samu teenuseid osutada ka teised
tegevusluba omavad postiteenuse osutajad?
*	Maaeluministeeriumi (agri.ee) veebilehel on avaldatud teave, et
Eestis on postiteenuste osutamiseks tegevusluba kahel ettevõttel – AS
Eesti Post (Omniva) ja NOVA POST Estonia OÜ-l. Kas postiteenuseid võivad
Eestis osutada üksnes tegevusluba omavad organisatsioonid või on teatud
posti- või kullerteenuste osutamine võimalik ka muudel alustel?
*	Mida täpselt hõlmab universaalne postiteenus?

Meie arusaama kohaselt hõlmab universaalne postiteenus muu hulgas:

*	kirisaadetise edastamist liht-, täht- ja väärtsaadetisena kaaluga
kuni 2 kilogrammi;
*	postipaki edastamist täht- ja väärtsaadetisena kaaluga kuni 20
kilogrammi;
*	nii riigisiseseid kui ka rahvusvahelisi vastavaid saadetisi.

Samuti palume selgitada, kas kahe kindla osapoole vahelist regulaarset
kirjade, dokumentide või muude saadetiste edastamise teenust saab käsitada
universaalse postiteenusena või on tegemist tavapärase posti- või
kullerteenusega, mida võivad pakkuda ka teised turuosalised.

Küsimuste eesmärk on saada selgust, kas kahepoolse kirjavahetuse teenus
kuulub universaalse postiteenuse mõiste alla või on tegemist sellest
eristatava posti- või kullerteenusega ning millistest õiguslikest alustest
tuleks sellise teenuse hankimisel lähtuda.

Täname Teid ette vastuse eest!

Lugupidamisega

Merike Tõnsau

ostujuht

ostude grupp

Politsei- ja Piirivalveamet

5884 5312 | 77548

 <https://www.facebook.com/politseijapiirivalveamet>
<https://www.instagram.com/eesti_politsei/>
<https://ee.linkedin.com/company/eesti-politsei>