Subject: Ed: Ettepanek supluskoha asutamiseks ja suplushooaja avamiseks.
From: "Kaili Luik" <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Mon, 11 May 2026 09:15:43 +0300

Registreerimiseks

Saatja: Madis Mumm <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: reede, 17. aprill 2026 14:28
Adressaat: Kaili Luik <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: RE: Ettepanek supluskoha asutamiseks ja suplushooaja avamiseks.

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Ma pole veel sinna keskkonda sisse saanud. Saadan igaksjuhuks Pedeli
suplusala seirekalendri

Valga Vallavalitsus: Pedeli supluskoht

18.mai

15.juuni

13.juuli

10.aug

Lugupidamisega

Madis Mumm

keskkonnaspetsialist

ehitus- ja planeerimisteenistus

Valga Vallavalitsus

5194 3569

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

From: Kaili Luik <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, April 2, 2026 10:09 AM
To: Madis Mumm <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Ettepanek supluskoha asutamiseks ja suplushooaja avamiseks.

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Lugupeetud Valga Vallavalitsus

Pöördume teie poole seoses teie omavalitsuse territooriumil paiknevate
populaarsete ujumiskohadega, mis ei ole veel sotsiaalministri 03.10.2019
määruse nr 63 „Nõuded
<https://www.riigiteataja.ee/akt/117052024016?leiaKehtiv>  suplusveele ja
supelrannale1   (edaspidi suplusvee määrus) mõistes supluskohad või on
supluskohad kuid suplushooaega neis ei ole avatud.

Kuna Terviseamet on pädev asutus suplusvee valdkonnas, kes korraldab
suplusvee seiret ja järelevalvet, siis juhime teie tähelepanu sellele, et
sellistes ujumiskohtades kus käib suplemas suur hulk inimesi ning
suplemist neis ei ole alaliselt keelatud või ei ole antud alalist
soovitust veekogus mitte supelda või kui tegemist on traditsioonilise
ujumiskohaga või selles kohas on olemas taristu ja ehitised, samuti kui
propageeritakse või soodustatakse suplemist mõnel muul viisil on vaja
rakendada suplusvee määruse nõudeid.

Supluskoha võib asutada ja selle asutamist taotleda avalik-õiguslik ja
eraõiguslik juriidiline isik või füüsiline isik, kes on supluskoha omanik,
valdaja või kasutaja. Asutatud supluskoht tähendab avalikkusele kinnitust
selle kohta, et koht on hooldatud, jälgitakse regulaarselt veekvaliteeti
ning vajalik info on kättesaadav nii supluskohas kui veebis.

Käesoleval hooajal keskendub Terviseamet senisest enam supluskohtadele
ning avalikkuse teadlikkuse suurendamisele. Sellega seoses plaanime läbi
viia ka teavituskampaaniad, mille raames tutvustame turvalisi supluskohti,
millele peaks rannakülastaja tähelepanu pöörama ning selgitame kust ja
millist asjakohast infot leida.

Eelpool toodust lähtuvalt ja seoses peatselt algava suplushooajaga (1.
juunil) palume kaaluda

supluskoha asutamist/ suplushooaja avamist järgmises supluskohas:

Pedeli paisjärve supluskoht

Vajaliku info supluskoha asutamiseks või hooaja avamiseks leiate
Terviseameti kodulehelt:
<https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/ettevotjale-ja-kohalikule-omav
alitsusele/supluskohad-ja-ujulad>
https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/ettevotjale-ja-kohalikule-omava
litsusele/supluskohad-ja-ujulad

Supluskoha asutamisel on oluline tagada, et:

*	suplusvee kvaliteet oleks teada ning vastaks vähemalt „piisava“
suplusvee kvaliteediklassi nõuetele;
*	supluskoht oleks ohutu (nt puuduvad ohtlikud süvendid,
veekeerised, veepõhjas või rannaalal ohtlikud objektid ja jäätmed);
*	supluskohas ei oleks õli jääke, klaasi-, plasti-, kummi- ega muid
jäätmeid;
*	supluskohta ei suubuks reo-, heit- ega sademevee väljalaske, mis
võivad suplusveekvaliteeti halvendada;
*	suplusala oleks selgelt ja arusaadavalt tähistatud nii suplejatele
kui veesõidukitega liiklejatele;
*	suplusala sügavus ei ületaks umbes 1,8 meetrit. Suplejad peaksid
arusaama kui kiiresti veekogu sügavaks läheb.

Täpsema info supluskoha asutamiseks leiate teenusstandardist „supluskoha
asutamine“:
<https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/ettevotjale-ja-kohalikule-omav
alitsusele/supluskohad-ja-ujulad#:~:text=Teenusstandard%20%22Suplushooaja%
20avamine%22>
https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/ettevotjale-ja-kohalikule-omava
litsusele/supluskohad-ja-ujulad#:~:text=Teenusstandard%20%22Suplushooaja%2
0avamine%22

Supluskoha asutamine on ühekordne tegevus. Taotlus supluskoha asutamiseks
tuleb esitada Terviseametile soovitavalt kaks kuud enne hooaja algust.
Sellisel juhul jääb piisavalt aega, et peale asutamist ja enne
suplushooaja algust jõuaks koostada hooaja avamiseks seirekalendri ja
võtta esimene hooaja eelne suplusvee proov.

Suplushooaja avamine

Kui supluskoht on asutatud saab avada suplushooaja. Suplushooaja avamine
toimub igal aastal uuesti enne iga hooaja algust. Suplushooaja avamiseks
peab supluskoht vastama järgmistele nõuetele:

*	supluskoht peab olema hooldatud ja korrastatud;
*	peab olema koostatud ja terviseametiga kooskõlastatud suplusvee
seirekalender. Suplusvee seirekalendri saab mugavalt koostada ja esitada
Terviseametile läbi Keskkonnatervise infosüsteemi
https://kti.tehik.ee/login (KTI kasutamise infotund korraldatakse aprilli
teises pooles);
*	supluskohas peab olema tagatud suplejate ohutus (nt puuduvad
ohtlikud süvendid, veekeerised, veepõhjas või rannaalal ohtlikud objektid
ja jäätmed, vajadusel rannavalve, päästerõngad jm);
*	supluskohas on nähtaval kohal olemas Info ranna külastajale
veekvaliteedi (mh kvaliteediklassi sümbol) ja supluskoha kohta.

Täpsemalt suplushooaja avamise nõuete ja info avalikustamise kohta leiate
teenusstandardist „Suplushooaja avamine“
<https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/ettevotjale-ja-kohalikule-omav
alitsusele/supluskohad-ja-ujulad#:~:text=Teenusstandard%20%22Suplushooaja%
20avamine%22>
https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/ettevotjale-ja-kohalikule-omava
litsusele/supluskohad-ja-ujulad#:~:text=Teenusstandard%20%22Suplushooaja%2
0avamine%22.

Peale supluskoha asutamist koostab Terviseamet supluskohale suplusvee
profiili, et määrata fekaalse reostuse ja sinivetikate esinemise
tõenäosus. Olemas olevate suplusvee profiilidega saate tutvuda siin:
https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/vesi/suplusvesi#profiilid

Suplusvee seire

Juhime tähelepanu, et suplusvee seire korraldamise ja kvaliteedist
teavitamine on supluskoha valdaja kohustus.

Suplusvee seire tähendab kahe bakteri Escherichia coli (E. coli) ja soole
enterokokkide hulga määramist vees vähemalt kord kuus. Hooaja jooksul
tuleb võtta vähemalt neli veeproovi (arvestades ka hooaja eelset proovi).
Lisaks veeproovidele hinnatakse veepinna puhtust (prügi, õli, tõrva ja muu
reostuse olemasolu ning potentsiaalselt toksiliste sinivetikate poolt
põhjustatud massesinemisi). Peale iga suplushooaja lõppu hinnatakse
suplusvee kvaliteeti viimase nelja hooaja andmete põhjal ning selle alusel
antakse supluskohtadele vastav kvaliteediklass (väga hea, hea, piisav,
halb või määramata). Määruses on toodud vastavad piirnormid üksikute
veeproovide hindamiseks (lisa 1 punkt 5) kui ka väärtused veekvaliteedi
klassifitseerimiseks peale hooaja lõppu (lisa 1 punkt 6). Tavapärasest
suuremat kahe bakteri sisaldust suplusvees nimetatakse suplusvee
reostuseks, mis võib olla lühiajaline (vähem kui 72 h) või kesta pikemalt.

Kui teil tekib küsimusi seoses supluskoha asutamise, suplushooaja avamise
või muude nõuetega, oleme valmis täiendavalt selgitusi andma ja vajadusel
abistama:

*	regiooni esindaja: Kaili Luik, tel 5836 6073,
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
*	keskkonnaterviseosakonna peaspetsialist Aune Annus-Urmet
[email-masked] <mailto:[email-masked]> ,
tel 53304084 (üldised küsimused supluskohtade nõuete ja seire teostamise
osas).

Samuti palume võimalusel anda tagasisidet supluskoha asutamise või
suplushooaja avamise kavatsuse kohta. Oleme ka tänulikud info eest, mis on
teil peamised takistusteks supluskoha asutamiseks või suplushooaja
avamiseks?

Loodame heale koostööle, et tagada elanikele ja külastajatele ohutud
suplemistingimused.

Lugupidamisega

Kaili Luik

vaneminspektor (keskkonnatervis)

lõuna regionaalosakond

+372 5836 6073

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.