Subject: RE: Sotsiaalministri 24. augusti 2025. a määruse nr 41 „Nõuded ilu- ja isikuteenuste osutamisele“ muutmine
From: Info Päikeseliit <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Cc: Gerlin Lõhmus - SOM <[email-masked]>
Date: Mon, 4 May 2026 19:29:07 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	Tere,
 
Tutvusin määruse muutmise eelnõuga ja arutasime seda Solaariumikoja
liikmetega. Üldine mulje on positiivne, muudatus aitab kaasa
solaariumiteenuse taseme ühtlustamisel ja võimaldab konkreetsete mõõdikute
rakendamist. Solaariumilampide maksimaalse kiirgusintensiivsuse
kehtestamist 0,3W/m2 on juhtivad päevituskeskused juba aastaid
praktiseerinud, samas olen nõus, et turul leidub ka neid, kes kasutavad
suuremat kiirgusintensiivsust pakkuvaid seadmeid. Siinkohal on igas mõttes
õige võimalikult täpselt fikseerida uute lampide näitajad, mis annaks
kindlust, et antud solaarium vastab normidele. 
 
Määruse muudatus, lisa 2 keskendub solaariumi dokumentatsioonile ja
selles on, minu arvates, mitmed punktid, mis tekitavad rohkem segadust kui
selgust
P1-3 on arusaadav ja loogiline nõue
P4. paigaldamisandmed (käiduloenduri algseis (h), kuupäev (päev, kuu,
aasta), paigaldaja nimi ja allkiri); See on ilmselt mõeldud
solaariumidele, mis on vahetanud omaniku ja mida on korduvalt Eestis
paigaldatud? Tekitab küsimust käiduloenduri näit. Mis tähtsust omab näit,
mis oli 10 aastat tagasi, kui see on iga lampide vahetusega uuendatud?
Kuidas saab solaariumi omanik käiduloenduri üldarvu kui solaariumi mudel
seda ei võimalda? See võib tekitada palju arusaamatust ja liigset tööd nii
solaariumi omanikule kui järelvalvele. Kui selle all on mõeldud
käiduloenduri näit viimasest lampide vahetusest siis tuleks see täpsustus
sisse tuua, samas on kehtiv nõue selle käiduloenduri tõestamiseks juba
toodud paragrahv 12, lõige 2.
P5. standardi tähis ja pealkiri, kui vastavushindamisel on järgitud
standardit; Eestis kasutusel olevad solaariumid on eranditult toodetud
Euroopa tootjate poolt. See tähendab, et solaarium ei saa olla mitte
vastav EL kehtivatele standarditele. 
P6. mõõdetud või arvutatud efektiivne kogukiiritustihedus erüteemtoime
spektri järgi (W/m2); UV-indeks, arvutaja või mõõtja nimi, kuupäev; Mis on
selle punkti eesmärk? Uus, tehasest välja tulnud solaarium, on varustatud
dokumentatsiooniga, kus on toodud kõik erüteemset kiirgust puudutavad
näitajad. Vanema solaariumi lampide vahetamisel on samuti näitajad
fikseeritud vahetuse aktiga ja lampide vastavust on võimalik visuaalselt
kontrollida. Miks ja millal peaks näitusid uuesti mõõtma? Kui lampide
tunninäit ületab ettenähtud aja siis kuuluvad need vahetamisele igal
juhul.  
P 7-8. UV-seadme tüübinumber kujul „UV tüüp X“, kus X = 1, 2, 3 või 4; UV
ekvivalentsuskoodi piirkond. On kooskõlas EL normidega. Need andmed
väljastab  reeglina solaariumi tootja. Samas, kui vanemate seadmete puhul
ei vasta antud näitajad määrusele, peaks arvestama sellega, et solaarium
on modifitseeritud, ehk varustatud lampidega, mis vastavad uuele
määrusele. 
P9 mõõdetud või arvutatud standardse erüteemse kiiritusdoosi 100 J/m2
saamiseks kuluv aeg ................. (sekundites), minimaalse erüteemse
kiiritusdoosi 250 J/m2 saamiseks kuluv aeg ...... (sekundites); On
kooskõlas EL normidega. Need andmed väljastab  reeglina solaariumi tootja.
Samas, kui vanemate seadmete puhul ei vasta antud näitajad määrusele,
peaks arvestama sellega, et solaarium on modifitseeritud, ehk varustatud
lampidega, mis vastavad uuele määrusele. 
P10 taimeri maksimaalne üksikdoosi seadistus .................. J/m2,
taimeri talitluse kontroll, kuupäev, kontrollija nimi ja allkiri. Kui
selle punkti eesmärk on määrata maksimaalselt lubatud seansi pikkuse siis
seda ei saa seadistada ühele arvule. Seansi pikkus määratakse vastavalt
kliendi nahatüübile ja kliendi päevituskogemisele. Nii on ka reaalne
päevitusaeg varieeruv. Solaariumid on varustatud erinevate „taimeritega“
alates lihtsamatest kuni arvuti poolt juhitavate programmideni.  Praktikas
ei ole taimerite kontroll sellisel kujul efektiivne sest seansi pikkuse
osas langetab otsuse salongi personal, kes on saanud vastava väljaõppe. 
 
Kokkuvõtteks. Kuigi määruse muudatus on vajalik ja selle rakendamine
parandab teenuse ohutust ja kvaliteeti, toovad seadmete dokumentatsiooni
nõutud andmed rohkelt paberimajandust, mis lisab oluliselt koormust nii
salongi omanikule kui järelvalvele. Lisa 2, P4, P6, P10 on mitmeti
tõlgendatavad ja nende täitmine tekitab omajagu segadust. 

Tervitades,
Pavel Pilman 
MTÜ Eesti Solaariumikoda 
Juhatuse liige
 
From: [email-masked] <[email-masked]> 
Sent: Monday, April 20, 2026 12:15 PM
To: Info Päikeseliit <[email-masked]>
Subject: Sotsiaalministri 24. augusti 2025. a määruse nr 41 „Nõuded ilu-
ja isikuteenuste osutamisele“ muutmine
 
	You don't often get email from [email-masked]. Learn why this is
important 		Tere! 

Teile on saadetud Sotsiaalministeeriumi dokumendihaldussüsteemi Delta
kaudu eelnõu arvamuse avaldamiseks.
 
Teie tagasisidet eelnõu kohta ootame hiljemalt 5.05.2026 e-posti
aadressile [email-masked]

Pealkiri: Sotsiaalministri 24. augusti 2025. a määruse nr 41 „Nõuded ilu-
ja isikuteenuste osutamisele“ muutmine 

Registreerimise kuupäev: 20.04.2026 

Registreerimise number: 1.2-2/36-1 

Lugupidamisega 

Sotsiaalministeerium 	
 
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn
Tel. (372) 626 9301, faks (372) 626 9209
e-post: [email-masked]
www.sm.ee