Subject: Selgitustaotlus IKS § 6 lg 4
From: Signe Mäesarapuu <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Mon, 16 Jun 2025 14:29:52 +0300

Tere

Tervise Arengu Instituut (TAI) pöördub Andmekaitse Inspektsiooni poole
Märgukirjale ja selgitustaotlusele vastamise ning kollektiivse pöördumise
esitamise seaduse § 3 alusel õigusakti kohta selgituste saamiseks.

Isikuandmete kaitse seaduse (IKS) § 6 sätestab isikuandmete töötlemise
teadus- ja ajaloouuringute läbiviimisel ning riikliku statistika
vajadusteks. IKS § 6 lg 4 kohaselt kui teadus- või ajaloouuring põhineb
eriliiki isikuandmetel, siis kontrollib asjaomase valdkonna eetikakomitee
enne käesolevas paragrahvis sätestatud tingimuste täitmist. Kui
teadusvaldkonnas puudub eetikakomitee, siis kontrollib nõuete täitmist
Andmekaitse Inspektsioon.

Soovime selgitusi IKS § 6 lõikes 4 nimetatud asjaomase valdkonna
eetikakomitee ülesannete ja pädevuse ja kohustuste osas teadusuuringu
kontrollimisel, milles kasutakse eriliiki isikuandmeid.

Palume teil välja tuua ja selgitada, mida on seadusandja õigusakti
sõnastades soovinud, et mida peab teadusuuringu puhul eetikakomitee
hindama ja millele kooskõlastust andes tähelepanu pöörama?

Esitame selgitustaotluse sisu paremaks mõistmiseks ja vastuse andmiseks
alljärgnevad küsimused:

1.	Kas eetikakomitee peab teadustöö puhul, mis sisaldab eriliiki
isikuandmeid hindama ka isikuandmete psedonüümimise metoodikat,
psedonüümimise võtme hoiustamist, andmete üleandmist andmekogu
vastutavalt/volitatud töötlejalt uurijatele, andmete linkimist teiste
andmekogude või kogutud andmetega ning hinnata tuleks ka andmete
säilitamise tähtaegasid?

2.	Kas eetikakomiteele laienevad teadustöö kontrollimisel
isikuandmete töötlemise põhimõtted st kas eetikakomitee peab  uurimistöö
puhul hindama ka eesmärgikohasuse ja andmete minimaalsuse printsiibi
rakendamist?

Lugupidamisega

Signe Mäesarapuu