Subject: Isikuandmete töötlemine korteriühistus
From: Dmitry Panchenko | KÜ Tartu Uus 5 <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Mon, 15 Jun 2026 20:19:27 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Andmekaitse Inspektsiooni esindaja,

Pöördun teie poole korteriühistust Tartu Uus tn 5 ja soovin saada 
Andmekaitse Inspektsiooni seisukohta isikuandmete töötlemise küsimuses.

Korteriomandi- ja korteriühistuseaduse § 46 lõige 1 kohustab korteriomanikku 
teatama korteriühistule oma olemasolevate sidevahendite andmed. Tänapäeval 
on korteriomandid tihti välja üüritud, omanikud elavad väljaspool linna, ei 
pruugi alati olla kättesaadavad ja korterites elavad üürnikud. Seadus ei 
kohusta korteriomanikku edastama korteriühistule üürnike ja muude elanikke 
kontaktandmeid, kuid otseselt ei keela korteriühistul neid küsida. Meie 
põhikirjas on olemas järgmised sätted.

3.3. LIIGE ON KOHUSTATUD:
3.3.10. teatama juhatusele tõeseid andmeid pereliikmetest, üürnikest ja 
ajutistest elanikest seitsme päeva jooksul alates majutamise päevast 
majaelanike arvestuse
pidamiseks. Ajutiseks elanikuks loetakse isikut, kes kasutab eluruume 
korteriomaniku või üürnikuga kokkuleppel enam kui 20 päeva;
3.3.11. teatama oma olemasolevate sidevahendite andmed (eelkõige telefoni ja 
e-postiaadressi); kui korteriomaniku elu- või asukoht erineb korteriomandi 
asukohast, siis on korteriomanik kohustatud teatama oma elu-, viibimis- või 
asukoha postiaadressile lisaks eluruume kasutava(te) isiku(te) andmed 
(eelkõige telefoni ja e-postiaadressi);
3.3.29. informeerima Ühistu juhatust korteri üürile andmisest või 
võõrandamisest;

7.12. JUHATUSE PÄDEVUSSE KUULUB:
7.12.8. Ühistu liikmete ja majaelanike nimekirja pidamine;

Kokkuvõtteks meie põhikirja kohaselt korteriomanik on kohustatud teatama 
korteriühistule tema korteris elavate isikute kontaktandmed ja korteriühistu 
juhatusel on kohustus pidada majaelanike nimekirja.

Isikuandmete kaitse üldmääruse mõistes isikuandmete töötlemise õiguslik alus 
on korteriühistus põhjendatud. Korteriühistul on olemas õigustatud huvi 
(IKÜM art 6 lõige 1 punkt f). Korteriühistus on toimunud tulekahjusid, 
veeavariisid, vargusi, teisi korrarikkumisi ja KÜ parkimisalal sõidukite 
kahjustamisi, seega KÜ kui ka majaelanike huvi majas elavate isikute 
kättesaadavuses on põhjendatud ja õigustatud. Mõned kuud tagasi toimunud 
tulekahju näitel võib tugineda lisaks ka IKÜM art 6 lõige 1 punktile d, sest 
nimetatud olukorras tekkis vajadus tulekahju läheduses asuvate korterite 
elanikega ühendust võtta.

Alaealiste elanike andmeid korteriühistu ei kogu. Isikukoode kogutakse 
ainult korteriomanike korral, üürnike ja elanike korral need ei ole 
vajalikud.

Ligipääs kõikidele korteriühistu dokumentidele sh elanike nimekirjale on 
kahel juhatuse liikmel. Andmed asuvad võrgukettal, salvestusseadmed on 
krüpteeritud. Juhatus on edastanud elanike andmeid ainult riigiasutuste 
(näiteks MTA) teabenõuete korral ja kahjude tekkel (nt sõidukite mõlkimine, 
veeavariid jms). Viimase eesmärk on anda majaelanikele võimalus saada 
kokkuleppele ilma kindlustuseta või politseita. Juhatus ei avalikusta 
elanike kontaktandmeid ja ei kasuta neid enda huvides.

Tuginedes eelnevale oleks soov saada Andmekaitse Inspektsiooni seisukohta, 
kas meie põhikiri on vastavuses kehtivate õigusnormidega. Kui korteriühistu 
üldkoosolek on kinnitanud põhikirja, mis kohustab korteriomanikku teatada 
korteriühistule temale kuuluvas korteris elavate isikute kontaktandmed, kas 
korteriühistul on õigus nõuda korteriomanikult tema korteris elavate isikute 
kontaktandmete teatamist (nimi, e-post, telefon)?
-- 

Lugupidamisega
Dmitry Panchenko
KÜ Tartu Uus 5 juhatuse liige