Subject: RE: Riigihangete seaduse muutmise seaduse eelnõu kooskõlastamiseks esitamine
From: "Martti Merila" <[email-masked]>
To: "Anna Poots - RAM" <[email-masked]>, "Madina Talu - RAM" <[email-masked]>, "Info - RAM" <[email-masked]>
Cc: "LKF" <[email-masked]>,Tuuli Pärenson <[email-masked]>
Date: Fri, 26 Sep 2025 11:04:11 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Pöördume Teie poole Eesti Kindlustusseltside Liidust.

Meie liikmed on kokku puutunud ebamõistliku ja põhjendamatu
halduskoormusega seoses riigihangetel osalemisel nõutavate kindlustusandja
ja selle esindusõiguslike isikute kohta karistusregistri väljavõtete
esitamisega.

Kindlustusandja ja selle vastutavad isikud peavad tegevusloa saamisel ja
kogu tegevusaja jooksul vastama laitmatu ärialase maine nõuetele
(kooskõlas KindlTS § 21, § 106, Solventsus II art 273). See tähendab, et
nende tausta ja karistusregistri andmeid on juba kontrollitud
Finantsinspektsiooni poolt tegevusloa andmisel ning neid kontrollitakse
pidevalt. Seega sektoripõhised kehtivad kontrollimehhanismid
kindlustusandjate suhtes on piisavad ja täiendav korduv kontroll
riigihangete käigus on ebavajalik dubleerimine, mis tekitab asjatut
halduskoormust.

Leiame, et arvestades, et kindlustusandja ja selle vastutavad isikud
peavad tegevusloa saamisel ning kogu kindlustustegevusega tegelemise aja
jätkuvalt vastama laitmatu ärialase maine nõuetele, on põhjendamatult
halduskoormust suurendav (nii hankija kui kindlustusandjast pakkuja jaoks)
olukord, kus riigihangetel osalemisel tuleb nimetatud asjaolu igakordselt
riigihankes edukaks pakkujaks osutumisel tõendada karistusregistri
väljavõtete esitamisega kindlustusandja ja iga kindlustusandja
esindusõigusliku isiku kohta.

Ebaselgeks jääb, kas eelnõuga lahendatakse olukord, et kindlustusandjate
suhtes toimub riigihangetes kontroll kõrvaldamise aluste puudumise suhtes
(RHS § 95 lg 4), kuigi sektoripõhiste regulatsioonidega on
kindlustusandjad juba samade asjaolude suhtes kontrollitud.

Eelnõuga muudetakse küll RHS § 95 lg 4 sissejuhatavat lauset, st RHS § 95
lg 4 osas tekib hankijal õigus hankedokumentides sätestada või jätta
sätestamata vabatahtlike kõrvaldamise aluste kohaldamine. Samas jääb
ebaselgeks, kas hankijal tõesti tekib õigus RHS § 95 lg 4 p 9 kõrvaldamise
aluseid mitte kohaldada, sest hankija peab pakkuja kõrvaldamise aluste
puudumist kontrollima ka RHS § 104 lg 8 alusel? Eelnõuga muudetakse küll
ka RHS § 104 lg-t 8, kuid antud küsimust ei lahendata.

RHS § 95 lg 1 p-s 1-3 nimetatud kõrvaldamise aluste puudumise
(eelpoolnimetatud kriminaalkaristuste puudumine) tõendamiseks tohib
hankija nõuda üksnes:

1) karistusregistri teadet (RHS § 96 lg 2 p 1 esimene alternatiiv) või

2) pakkuja asukohariigi kohtu- või haldusorgani väljastatud samaväärset
dokumenti (RHS § 96 lg 2 p 1 teine alternatiiv) või

3) juhul, kui pakkuja asukohariik ei väljasta eelnimetatud dokumente, siis
võib need asendada pakkuja või taotleja või tema esindaja vande all antud
tunnistusega, või kui pakkuja või taotleja asukohariik sellist dokumenti
ei väljasta, pädeva justiits- või haldusasutuse või notari või kutseala-
või ametiliidu ees pakkuja või taotleja asukohariigi õigusaktide kohaselt
antud tunnistusega (RHS § 96 lg 3).

Tõsi, seadus küll ütleb, et hankija ei nõua RHS § 96 lg-s 2–3 nimetatud
dokumentide (s.o. karistusregistri väljavõtte, samaväärse dokumendi või
eelnimetatute puudumisel vande all antud tunnistuse) esitamist, kui need
dokumendid või vastavad andmed on talle andmekogus olevate andmete põhjal
tasuta kättesaadavad või tal on need dokumendid või andmed olemas ja need
on pakkujal või taotlejal kõrvaldamise aluste puudumise kontrollimiseks
jätkuvalt asjakohased  (RHS § 96 lg 31). Praktikas hankijad reeglina
nõuavad karistusregistri väljavõtteid hankemenetluses.

Eeltoodu on praktikas viinud olukorrani, kus näiteks meie liikmetelt on
nõutud teise riigi vastava asutuse väljastatud karistusregistri
väljavõtteid või samaväärseid dokumente ka nende juhatuse ja nõukogu
liikmete ning prokuristide kohta, kes ei ole liikmesriigi kodanikud ega
residendid. Praktikas ei pruugi liikmesriik ettevõtete, mitte-kodanikest
ja mitte-residentidest isikute kohta karistusregistri väljavõtet ega
samaväärset dokumenti siseriiklikust õigusest tulenevalt üldse väljasta
(nt Läti). Ka vande või tunnistuse andmine antud asjaolude kohta on
problemaatiline, keeruline teostada ja ebaratsionaalne.

Meie arvates on eeltoodud probleemi võimalik lahendada ka seaduse
tõlgendamisel selliselt, et riigihangetes kohaldada kindlustusandjatele
RHS § 96 lg-t 3.1, mille kohaselt hankija ei nõua pakkujalt RHS § 96
lg-tes 2-3 nimetatud dokumentide esitamist olukorras, kus vastavad andmed
on talle andmekogus olevate andmete põhjal tasuta kättesaadavad.
Asjakohane andmekogu on antud juhul Finantsinspektsiooni kodulehel
avalikult kättesaadav turuosaliste register, kus on nimekiri Eestis
tegutsemise õigust omavatest kindlustusandjatest. Antud turuosaliste
registrist nähtub, et kindlustusandja vastab nõuetele, sh kindlustusandja
juhtidele ja esindusõiguslikele isikutele kehtestatud nõuetele seoses
kriminaalkaristuste puudumisega. Vastava seaduse tõlgendamise põhimõtte
saaks sisse viia Rahandusministeeriumi veebilehel avaldatud Riigihangete
KKK rubriigi vastavasse alarubriiki.

Kas kõnealust probleemi oleks võimalik lahendada eelnõuga või muul moel?

Lugupidamisega

Martti Merila

Õigusvaldkonna juht

5074563

From: LKF <[email-masked]>
Sent: Friday, September 12, 2025 1:16 PM
To: Martti Merila <[email-masked]>
Cc: Tuuli Pärenson <[email-masked]>
Subject: FW: Riigihangete seaduse muutmise seaduse eelnõu
kooskõlastamiseks esitamine
Importance: Low

Tere

Vastamisel on kirja nr 26065

Ilusat päeva

Mairis

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, September 12, 2025 12:05 PM
To: Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Kaubandus-Tööstuskoda
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti Arhitektide Liit
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti Ehitusettevõtjate Liit
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; AS Eesti Energia <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Haiglate Liit <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Infotehnoloogia ja
Telekommunikatsiooni Liit <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti
Kinnisvara Korrashoiu Liit <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >;
[email-masked] <mailto:[email-masked]> ; Eesti Turismi- ja Reisifirmade Liit
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti Tööandjate Keskliit
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti Väike- ja
Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon MTÜ <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Elering AS <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; MTÜ Korruptsioonivaba Eesti
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Ravimitootjate Liit
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Rektorite Nõukogu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Tervise Heaolu ja Infosüsteemide Keskus
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Angelika Timusk
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Ulvi Reimets
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Taivo Kivistik
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Riigi Kinnisvara
AS <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Elektrilevi OÜ
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Riigimetsa
Majandamise Keskus <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Eesti
Ehituskonsultatsiooniettevõtete Liit <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>; Autode Müügi- ja Teenidusettevõtete Eesti Liit <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Eesti Taristuehituse Liit
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Turundajate Liit
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Riigihangete seaduse muutmise seaduse eelnõu kooskõlastamiseks
esitamine
Importance: Low

Tere!

Teile on Rahandusministeeriumi poolt edastatud dokument.

Pealkiri: Riigihangete seaduse muutmise seaduse eelnõu kooskõlastamiseks
esitamine

Registreerimise kuupäev: 12.09.2025

Registreerimise number: 1.1-10.1/4036-1.

Suur-Ameerika 1, Tallinn 10122
Tel. (372) 611 3558
e-mail: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
 <http://www.rahandusministeerium.ee/> www.rahandusministeerium.ee