Subject: Avalik arvamusküsitlus: hanke- ja ostuspetsialist, tase 5 ning hanke- ja ostujuht, tase 6 kutsestandardite kavandid
From: "Marit Sepma" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, "ELEA Office" <[email-masked]>, "info - MKM" <[email-masked]>, "RRO riigihanked - RAM" <[email-masked]>, "HM - HTM" <[email-masked]>, "Kliimaministeerium info - KLIM" <[email-masked]>, "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>, "Info - RTK" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Fri, 28 Aug 2026 15:02:48 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Kutsekoda esitab avalikule arvamusküsitlusele hanke- ja ostuspetsialist, 
tase 5 ning hanke- ja ostujuht, tase 6 kutsestandardite kavandid.

Kutsestandardite uuendamise eesmärk on ajakohastada hanke- ja ostuvaldkonna 
töö kirjeldust, tööosi, üldoskusi ja kompetentsusnõudeid, arvestades 
valdkonna arenguid, töökorralduse muutumist ning hanke- ja ostuprotsesside 
digitaliseerumist. Ühtlasi on selgemalt eristatud kutsete töö sisu ja 
vastutuse ulatust: 5. taseme spetsialist eelkõige korraldab ja viib ellu 
hanke- ja ostutoiminguid, 6. taseme juht aga kavandab, juhib, arendab ja 
analüüsib hanke- ja ostutegevust ning vastutab selle tulemuslikkuse eest.

Tegemist ei ole jätkuõppega ning hanke- ja ostuspetsialisti, tase 5 kutse 
omandamine ei ole hanke- ja ostujuhi, tase 6 kutse taotlemise eelduseks. 
Mõlema kutse taotlemisel lähtutakse vastavas kutsestandardis sätestatud 
kvalifikatsiooninõuetest.

Peamised muudatused võrreldes kehtivate kutsestandarditega on järgmised:

*	täpsustatud ja ajakohastatud on mõlema kutsetaseme töö kirjeldust, 
tööülesandeid, vastutuse ulatust ning tasemetevahelist tööjaotust;
*	hanke- ja ostuspetsialisti, tase 5 kutses on senise nelja kompetentsi 
asemel kolm kohustuslikku kompetentsi: hanketegevuse korraldamine, 
ostuprotsessi korraldamine ning ostuprotsessi tulemuslikkuse analüüsimine;
*	5. taseme hanketegevuse planeerimisega seotud ülesanded on tasemete 
selgemaks eristamiseks paigutatud 6. taseme hanke- ja ostujuhi 
kompetentsidesse;
*	5. taseme ostuprotsessi korraldamise kompetentsi on koondatud 
ostutellimuste, tarnete, ostuarvete, ostulogistika, varude ja 
mittevastavuste käsitlemisega seotud tegevused;
*	hanke- ja ostujuhi, tase 6 kutses on tarnijasuhete haldamine eristatud 
iseseisvaks kompetentsiks;
*	6. tasemel on hanke- ja ostuprotsessi tulemuslikkuse analüüsimine jagatud 
kaheks kompetentsiks, et käsitleda eraldi hankeprotsessi ja ostuprotsessi 
mõõdikuid, tulemusi, mittevastavusi ning parendusmeetmeid;
*	6. taseme juhtimise ja juhendamise oskused ei ole enam eraldiseisev 
kompetents, vaid need on lõimitud tasemekohastesse üldoskustesse;
*	üldoskused on viidud vastavusse uuema metoodilise käsitlusega ning 
esitatud mõtlemisoskuste, enesejuhtimisoskuste ja lävimisoskuste kaupa;
*	ajakohastatud on tulevikuoskuste osa, sh andmepõhise juhtimise, 
digilahenduste, tehisintellekti, protsesside automatiseerimise, tarneahela 
riskide, kestlikkuse, vastutustundliku ostmise, andmekaitse ja infoturbe 
vaates;
*	lisatud ja täpsustatud on kvalifikatsiooninõuded kutse taotlemisel ning 6. 
taseme kutse taastõendamisel;
*	hanke- ja ostuspetsialisti, tase 5 kutses ei ole enam ette nähtud 
ostuspetsialisti osakutset.

Palume teil tutvuda kutsestandardite kavanditega ning edastada oma 
ettepanekud ja märkused hiljemalt 13.09.2026

Tagasisidet ootame eelkõige järgmiste küsimuste kohta:

1.	Kas kutsestandardite kavandid kirjeldavad piisavalt täpselt hanke- ja 
ostuspetsialisti ning hanke- ja ostujuhi tegelikku töö sisu ja vastutust?
2.	Kas 5. ja 6. taseme tööülesanded, vastutus ning otsustuspädevus on 
piisavalt selgelt eristatud?
3.	Kas tööosade ja kompetentside jaotus on valdkonna praktikat arvestades 
loogiline?
4.	Kas üldoskused ja kompetentside tegevusnäitajad on sõnastatud 
arusaadavalt, üheselt mõistetavalt ja hinnatavalt?
5.	Kas kvalifikatsiooninõuded kutse taotlemisel ning 6. taseme kutse 
taastõendamisel on asjakohased?
6.	Kas kavanditest on puudu mõni oluline tööülesanne, oskus või nõue või 
vajab midagi täpsustamist?

Manuses on tutvumiseks mõlema kutsestandardi kavandid kõrvutatud kujul. 
Kavandi iga osa järel on lahter „Kommentaarid“, kuhu palume märkused ja 
ettepanekud lisada.
Tagasisidestatud fail palun saata:


e-posti aadressile
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

hiljemalt 14.09.2026

Täname juba ette panuse eest kutsestandardi ajakohastamisse.
Heade soovidega

Marit Sepma

SA Kutsekoda, koordinaator

+372 568 44 928