Subject: FW: Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine
From: Laur Kõiv <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Fri, 3 Oct 2025 09:15:52 +0300

Tere

Palun registreerida minule täitmiseks

Delta viit 7.1-2/25/12300-4

Parimate soovidega

Laur Kõiv

Peaspetsialist

Tehnovõrkude üksus

Planeerimise osakond

55901417

Teelise 4 / 10916 Tallinn /  <https://www.transpordiamet.ee/> Transpordiamet

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Friday, October 3, 2025 9:12 AM
To: Laur Kõiv <[email-masked]>
Subject: RE: Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine

Tere,

Saadan korrigeeritud projekti.

Tervitades,

Artjom Rem

Edites OÜ

5519496

From: Laur Kõiv <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, September 24, 2025 2:06 PM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: RE: Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine

Tere

Vabandame viibinud vastuse pärast.

Oleme tutvunud esitatud materjalidega ning edastame tähelepanekud, mille 
osas palume materjale korrigeerida/täiendada.

*	Uuesti esitatud projekti materjalidest, selgub, et antud nn mahasõitude 
asukohtades on planeeritud sidetrass rajada avatud meetodil.

Kuna riigitee nr 11412 teelõik km 0,0-5,156 oli rekonstrueerimistööde objekt 
2020 aastal ning antud riigitee lõigule ja rajatud mahasõitudele kehtib 
ehitaja poolne garantii 5 aastat alates tööde vastuvõtmise kuupäevast 2020 
aastal ning reeglina riigitee konstruktsioonide ja rajatiste kahjustamine 
peab olema välistatud.

Seega palume kaaluda lahendust, et sidetrass rajada antud mahasõitude alla 
kinnisel meetodil, et ei kahjustataks garantiialuseid konstruktsioone sh 
puurimiskaevikud ei tohi olla tee nõlva alumisele joonele lähemal kui 1,0 m 
või nõlva puudumisel teekatte servale lähemal kui 3,0 m, eriti kitsastes 
oludes lähemal kui 2,0 m. Avatud kaeviku serva vähim kaugus kraavi 
välisnõlvast on 1,0m. Eeltoodud nõude täitmisel tuleb arvestada tehnovõrgu 
rajamissügavust ja mulde varisemisnurka (kaeviku sügavus, varisemisnurk 
1:1).

Juhul kui kinnine meetod ei ole võimalik, siis tuleb mahasõitude katend 
taastada terves ulatuses kuni riigitee vuugini. Lisaks tuleb taastatud 
teekonstruktsioonidele tehnovõrgu omanikul anda 5-aastane garantii. Garantii 
hõlmab mistahes defekte, vigu või muid (varjatud) puudusi, mis on tekkinud 
seoses Tehnovõrgu rajamisega. Tehnovõrgu omanik kohustub likvideerima või 
tagama nimetatud defektide, vigade või muude (varjatud) puuduste 
likvideerimise omal kulul Transpordiameti poolt esitatud nõudes määratud 
tähtaja jooksul.

*	Lisaks juhime tähelepanu, et antud asukohas puurimiskaevikute paiknemine 
ei ole ikkagi sobiv ning  kaeviku rajamisega võib saada kahjustada riigitee 
garantiialune konstruktsioon.

Palume nihutada antud puurimiskaevikud eemale mahasõidust (punane kontuur). 
Samuti vb on mõistlikum nihutada ka sidekaev mahasõidu muldest eemale nt 1m 
kaugusele.

*	Asendiplaanil ei kajastu geoalusel TRAM maaüksusel truubi asukohas kraav 
ja kraavi sügavuse abs kõrgused, palume kontrollida ja korrigeerida.

Ristumisel kraaviga tuleb tehnovõrgud rajada TRAM maaüksusel min 1m 
sügavusel kraavi põhjast. Palume vastav info kajastada asendiplaanil antud 
asukohas nn noolega kastis.

Juhime tähelepanu, et vb on mõistlikum nihutada puurimiskaevikut edasi 
teisele poole kraavi (sinine kontuur), kus on maapind kuivem ja vb ligipääs 
parem.

*	Planeeritud sidekaevu osas TRAM maaüksusele palume asendiplaanil ning 
seletuskirjas kajastada riigitee maaüksusele planeeritava sidekaevu andmed 
(mõõdud, tüüp) üheselt. Palume kajastada tüüpjoonis/läbilõige kaevust. 
Lisaks kajastada asendiplaanil ja seletuskirjas, kui sügavale jääb 
maapinnast kaevu kaas.

Hetkel seletuskirjas ja profiilis andmed erinevad palume esitada ühesed 
andmed ning kajastada TRAM maaüksusel rajatava kaevu andmed ka 
seletuskirjas.

*	Asendiplaanil tingmärkidest ei kajastu, et rajatakse sidekaevu (sidekaev 
on perspektiivses lõigus).

Palume kontrollida ja lisada sidekaev ka projekti tingmärkide alla.

*	Seletuskirja palume lisada, et tehnovõrkude teemaale paigaldamisel on 
kõrvalekalded kooskõlastatud projektist keelatud.

Lisaks, et Tehnovõrgu riigiteealusele maale paigaldamise korral peab 
tehnovõrgu omanik enne projekti realiseerima asumist esitama 
Transpordiametile vormikohase taotluse koos projektis kooskõlastatud 
asukoha-skeemiga tehnovõrgu paigaldamise ja talumise lepingu sõlmimiseks 
(vorm saadaval Transpordiameti kodulehel). Sõlmitud leping on aluseks 
riigitee alusel maal projektijärgsete tööde teostamiseks vajaliku 
liiklusväliste tööde loa väljastamiseks.

*	IKÕ plaanid

 Plaanil - Lisa 1 - on tingmärgis kü piir ja IKÕ ala vale värviga.

Samuti palun kõikides tingmärgi kastides keskjoon maha võtta.

Palume täpsustada - kas paigaldatakse side maakaabelliini, sidetoru, 
optilist sidekaablit või sidekanalisatsiooni.

Samas projekti asendiplaanil on kajastatud sidetorustik, palume kontrollida 
ja kajastada üheselt.

Juhime tähelepanu, et projekt peab olema kooskõlas ja arvestama Kiirvool OÜ 
töö nr 518/25 (ÜVK projekt) viimase lahendusega. Kontakt Harku Vallavalitsus 
Helena Uuspõld ( <mailto:[email-masked]> [email-masked]).

Palume edastada täiendatud projekt, kas minu e-mailile või 
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Parimate soovidega

Laur Kõiv

Peaspetsialist

Tehnovõrkude üksus

Planeerimise osakond

55901417

Teelise 4 / 10916 Tallinn /  <https://www.transpordiamet.ee/> Transpordiamet

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Monday, August 25, 2025 10:49 PM
To: Laur Kõiv < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: RE: Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine

Tere,

Saadan korrigeeritud projekti.

Tervitades,

Artjom Rem

Edites OÜ

5519496

From: Laur Kõiv < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Friday, August 15, 2025 5:34 PM
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Cc: Helena Uuspõld < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: RE: Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine

Teie 24.07.2025

Meie 15.08.2025 nr 7.1-2/25/12300-2

Artjom Rem

Edites OÜ

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

24.07.2025 esitasite taotluse kooskõlastada side maakaabelliini projekt 
Edites OÜ nr 2506K3 „Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine Köide III: 
Sidevarustus“ (edaspidi Projekt).

Tehnovõrk on projekteeritud riigitee nr 11410 Kiia-Vääna-Viti tee km 
10,13-10,16 ja riigitee nr 11412 Liikva-Rannamõisa tee km 0,0-0,7 teemaale 
ja kaitsevööndisse.

Juhime tähelepanu, et Transpordiametile teadaolevalt on muutumises Kiirvool 
OÜ töö nr 518/25 (ÜVK projekt) ning lahendused võivad kattuda. Palume 
täpsustada asjaolusid. Harku Vallavalitsuse kontakt Helena Uuspõld ( 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]).

Tutvunud esitatud materjalidega märgime, et projekteerimisel ei ole 
arvestatud Transpordiameti juhendiga: „ 
<https://transpordiamet.ee/sites/default/files/documents/2021-12/nouded_tehnovorkude_teemaale_kavandamisel_0%20%281%29.pdf> 
Nõuded tehnovõrkude teemaale paigaldamise kavandamisel“ ning me ei pea 
võimalikuks esitatud Projekti kooskõlastada. Projekti materjalide 
korrigeerimisel palume lähtuda Transpordiameti juhendist, muuhulgas toome 
välja alljärgnevad tähelepanekud:

1.	Tehnovõrgu paiknemise asukoha ja sügavuse osas palume järgida 
Transpordiameti juhendus toodud väärtusi. Sealhulgas juhime tähelepanu, et 
tehnovõrgu vähim sügavus teemaal mulde nõlvast kuni 1m kaugusel on 1,2m, 
palume kajastada ka vastavalt ristmeväljajoonisel.

2.	Projekti asendiplaanil peavad olema ära näidatud tehnovõrgu kaugused 
iseloomulikes kohtades teekatte servast ja/või tee teljest ning teemaa 
piirist, avatud kaeve korral ehituskaeviku piirjooned (sh tingmärkides), 
ristisuunalistel kinnistel läbiminekutel puurimiskaevikute kaugused teekatte 
servast, teemaa ja riigitee kaitsevööndi piirid.

Asendiplaani joonistel tuua vähemalt riigitee maaüksuse ulatuses välja 
tehnovõrgu paigaldustehnoloogia (lahtine või kinnine meetod), sügavus ning 
kaitsetoru nõuded iga trassi lõigu kohta (nn noolega kastis sh ka avatud 
meetodi osas).

3.	Projekti asendiplaanil ei kajastu katete taastamise ulatus. Palume 
kajastada sh tingmärkides vastav info.

4.	Palume kaaluda lahendust ning sidetrass ja sidekaev nihutada väljapoole 
TRAM maaüksust nt olemasoleva sidetrassi koridori ja planeeritava 
kanalisatsioonitorustiku kõrvale.

5.	Palume nihutada sidetrass väljapoole TRAM maaüksust vee ja 
kanalisatsioonitorustikuga samasse koridori riigimaale Sõrve tee 58 
kinnistule.

6.	Juhul kui sidekaev ikkagi planeeritakse TRAM maaüksusele, siis 
asendiplaanil ning seletuskirjas kajastada riigitee maaüksusele planeeritava 
sidekaevu andmed (mõõdud, tüüp). Riigitee maaüksusele saame lubada ainult 
uputatavaid kaeve, antud asjaolu kajastada projektis. Palume kajastada 
tüüpjoonis/läbilõige kaevust. Lisaks kajastada asendiplaanil ja 
seletuskirjas, kui sügavale jääb maapinnast kaevu kaas.

Palume sidekaev nihutada maksimaalset riigitee piirile.

7.	Sidetrassi rajamise sügavused kaevikute asukohtades ei vasta TRAM 
maaüksusel Transpordiameti juhendile. Palume korrigeerida.

8.	Asendiplaanil ei kajastu geoalusel truubi asukohas kraav ja kraavi 
sügavuse abs kõrgused, palume kontrollida ja korrigeerida.

Ristumisel kraaviga tuleb tehnovõrgud rajada TRAM maaüksusel min 1m 
sügavusel kraavi põhjast. Palume vastav info kajastada asendiplaanil antud 
asukohas nn noolega kastis.

9.	Seletuskirjas palume kajastada millise tugevusega kaitsetorru ja kui 
sügavale rajatakse side maakaabeliin TRAM maaüksusel avatud kaeve 
asukohtades.
10.	Seletuskirja palume lisada, et tehnovõrkude teemaale paigaldamisel on 
kõrvalekalded kooskõlastatud projektist keelatud.

Lisaks, et Tehnovõrgu riigiteealusele maale paigaldamise korral peab 
tehnovõrgu omanik enne projekti realiseerima asumist esitama 
Transpordiametile vormikohase taotluse koos projektis kooskõlastatud 
asukoha-skeemiga tehnovõrgu paigaldamise ja talumise lepingu sõlmimiseks 
(vorm saadaval Transpordiameti kodulehel). Sõlmitud leping on aluseks 
riigitee alusel maal projektijärgsete tööde teostamiseks vajaliku 
liiklusväliste tööde loa väljastamiseks.

11.	Palume kontrollida IKÕ plaane, kuna IKÕ plaanidel ei ole tingmärgid 
vastavuses asendiplaanil kajastatuga (IKÕ seadmise ala, katastriüksuse 
piir). IKÕ plaanide kirjanurgas palume kajastada ka koostaja ettevõtte 
nimetus.

Palume kontrollida asjaolusid Kiirvool OÜ töö nr 518/25 asjus ning seejärel 
edastada komplektne täiendatud sideprojekt, kas minu e-mailile või 
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Juhime tähelepanu, et uute materjalide esitamisel võib märkuseid ning 
asjaolusid lisanduda.

Parimate soovidega

Laur Kõiv

Peaspetsialist

Tehnovõrkude üksus

Planeerimise osakond

55901417

Teelise 4 / 10916 Tallinn /  <https://www.transpordiamet.ee/> Transpordiamet

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Thursday, July 24, 2025 2:10 AM
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine

Tere,

Edites OÜ koostab “Sõrve tee optilise sidevõrgu rajamine” projekti. Saadame 
Teile projekti ülevaatamiseks ja kooskõlastamiseks.

Lugupidamisega,

Artjom Rem

Edites OÜ

5519496

 <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>

Никаких вирусов. 
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> 
www.avg.com