Subject: IARO eksperthinnang hiljutisele Tartu Ülikooli ülevaate uuringu aruandele
From: "Kert Lapimaa" <[email-masked]>
To: <undisclosed-recipients:>
Date: Mon, 13 Oct 2025 23:16:02 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

MTÜ Kodanike Teadusalgatus Eesti
Pressiteade
13.10.2025

MTÜ Kodanike Teadusalgatus Eesti palus 6. oktoobril 2025 Rahvusvaheliselt 
akustikauuringute organisatsioonilt (IARO) anda Tartu Ülikooli avaldatud 
ülevaateuuringu “Metoodika väljatöötamine tuuleparkide ja teiste 
energiatootmise tehnoloogiate võimalike tervisemõjudega seotud 
teadusuuringute tulemuste tõlgendamiseks Eesti tingimustes” I etapi 
aruandele “Tuulikute tervisemõjud: süstemaatiline ülevaade viimasel 
viieteistkümnel aastal eelretsenseeritavates teadusajakirjades avaldatud 
uuringutest” teaduslik hinnang.

Kuna Tartu Ülikooli (TÜ) töös tehtud teaduslikud järeldused äratasid 
kahtlust, otsustasime tellida eksperthinnangu madalsagedusliku ja infraheli 
uurivaid teadlasi koondavalt organisatsioonilt IARO. Eksperthinnangu 
“Critical Analysis and Scientific Review of the Report produced by the 
University of Tartu in October 2025” kohaselt ei ole IARO kriitiline analüüs 
vastanduv dokument TÜ aruandele vaid on harimise eesmärgil koostatud 
materjal. IARO loodab, et aruande autorid võtavad IARO kriitilist aruannet 
kui hariduslikku tööriista ja edaspidises töös kasutatavat abimaterjali 
mitte kui põhjendamatult ründavat dokumenti.

IARO eksperdid tõdevad, et TÜ süstemaatiline ülevaade uuringutest on viidud 
läbi korrektselt, vastavalt sellele, kuidas teadusajakirjades avaldatud 
uuringute analüüsi tehakse juhul, kui ülevaate läbiviijad ei ole valdkonna 
eksperdid. Siiski on IARO teadlastel jäänud mulje, et autorid on olnud 
eelhäälestatud uskuma, et tuuleelektrijaamade heliemissioonid ei avalda mõju 
rahvatervisele. Sellist oletust toetavad ka aruandes esitatud soovitused, 
mis on põhjendamatud, ei vasta reaalsusele ega pole tõenduspõhised. Näib 
hoopis tõenäoline, et aruande autorid on tahtmatult langenud valitsuste ja 
rahvusvaheliste erihuvigruppide poolt edendatud ebateaduslike praktikate 
mõju alla. IARO teadlaste hinnangul saab TÜ aruannet pidada vaid 
järjekordseks kunstlikult piiratud kirjanduse ülevaateks, mille tulemused on 
poliitiliselt formuleeritud küsimuste põhjal ette määratud ning mille 
tulemusena on valminud madala teadusliku tasemega aruanne.

Mis on IARO ja kes sellesse organisatsiooni kuuluvad

Rahvusvaheline Akustikauuringute Organisatsioon IARO (International 
Acoustics Research Organization) on rahvusvaheline teadlaste rühm, kelle 
missiooniks on uurida akustilisi keskkondi, eriti nende omadusi, mis 
mõjutavad inimesi ja loomi, ning avaldada saadud tulemused.

IARO koondab teadlaste rühma, kellel on kokku üle 300 aasta teaduslikku 
kogemust infraheli ja madalsagedusliku müra ning nende mõju uurimisel 
inimtervisele. Alates 2016. aastast on IARO teadlased salvestanud ja 
analüüsinud akustilisi andmeid kodudes ja nende läheduses, mis asuvad 
maismaa tuuleparkide ümbruses järgmistes riikides: Austraalia, Kanada, 
Taani, Inglismaa, Prantsusmaa, Saksamaa, Iirimaa, Uus-Meremaa, 
Põhja-Iirimaa, Portugal, Šotimaa, Sloveenia ja Holland.

Kõik IARO uuringud on osa projektist CSI-ACHE Citizen Science Initiative 
into Acoustical Characterisation of Human Environments – Kodanikuteaduse 
algatus inimkeskkondade akustiliseks iseloomustamiseks), millel on 
eetikakomitee heakskiit ning mille tulemused tehakse avalikult 
kättesaadavaks.

PS. Manuses on IARO eksperthinnang ja selle dokumendi juurde kuuluvad 4 
lisa.

Lugupidamisega
kert lapimaa
MTÜ Kodanike Teadusalgatus Eesti
+372 53 0004 53