Saatja: Celia Roose
<[email protected]>
Saatmisaeg: esmaspäev, 17. veebruar 2025 06:51
Adressaat: ylle.madise; Heidy Purga; KUM min
Teema: Laulupeost
Järeltegevuse
lipp: Järeltegevus
Olekulipp: Lipuga märgitud
Kategooriad: Maaja Pontus RTK
Lugupeetud
õiguskantsler ja kultuuriminister
Kirjutan
Võrumaalt, peaaegu Läti piiri äärest, sest on paljugi, mis muret teeb, aga
laulupeo teema puhul ei saa enam mitte vaiki olla.
Olen
alati suure lugupidamise ja aukartusega jälginud õiguskantsleri sõnavõtte ja
väljaütlemisi, alati olen nõus olnud, rõõmu tundnud selgusest ja tarkusest. Aga
viiplejate koori laulupeole nõudmise osas olen arusaamatuses.
Kultuuriministri
neljapäeval (13. veebruaril) esitatud avaldus lubada viiplejate koor laulukaare
alla juba selle suve laulupeol „ISEOMA“ tekitab hulgaliselt küsimusi.
Esiteks mõtlesin, et võib-olla pole minister siiski piisavalt hästi kursis
laulupeo protsessiga. Jäi täiesti mõistmatuks selle avalduse sisuline
põhjendus.
Töötan
Antsla Gümnaasiumis muusika- ja kooriõpetajana (mudilaskoor, lastekoor), Tartu
Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemias pärimusmuusika kaasprofessorina (õpetan
nii pärimusmuusikuid kui ka tulevasi muusikaõpetajaid) ja juhatan kohaliku
kogukonna segakoori, kus laulavad Karula ja Urvaste kihelkonna
koorilauluhuvilised.
See,
mis juhtub praegu laulupeo ümber, teeb vägagi hingele haiget ja südamele valu,
sest osalen ka ise käesolevas laulupeoprotsessis nelja koorikollektiiviga. Meie
kogukonnad siin Võrumaal on väikesed ja sestap ka laulukoorides laulavad kõik,
kes soovivad.
Me
teame, et laulukaare alla kõik ei mahu ja üle Eesti valitakse laulukooride
hulgast neid, kelle mitmehäälne laul kõlab hästi kokku. Ja teame ka, et just
sel aastal on turvakaalutlustel lauljate hulk väga läbi kaalutud ja mitte enam
nii suur nagu varem.
Kaks
aastat tagasi registreerisime oma koorid laulupeole. Septembris alustasime
kooripartiide õppimist, praegu oleme laulude viimistlemise etapis ja üheks
keerukamaks ülesandeks on mitmehäälse laulu puhtakõlalise häälestuse
saavutamine.
Laulupeo
dirigendid on aastaid panustanud laulupeo ettevalmistusse, nii sisulistel kui
ka korralduslikel teemadel. Praegu on käimas üle Eesti laulupeo eelproovid ja
ettelaulmised. Esimene ring on poole peal, teine veel tulemas, kus needsamad
koorijuhid peavad tegema ettelaulmiste põhjal väga raske valiku, millised
koorid pääsevad laulukaare alla, millistele seda võimalust ei anta. Laulupeo
protsessis osalevate kooride juhendajad ja lauljad teavad seda ning
aktsepteerivad neid otsuseid, sest kõik saavad aru, mis on tingimused, millised
on kriteeriumid.
Kas
see, et praegusesse protsessi niimoodi poole pealt sisse tungitakse uute ja
väliste nõudmistega, on ikka adekvaatne? Sel teemal tehtud avaldused on kogu
laulupeo tähendust ja sisu pea peale pööramas. (Minu arusaamist mööda oleks
pidanud uurima ka viiplejate koori juhendaja tausta, sest nagu ta saates
„Pealtnägija“ (12. veebruaril) ütles, et ta otsis endale uut väljakutset. Miks
ta tegelikult seda teeb?)
„ISEOMA“
laulupeo dirigendid on väga suure töökoormuse all niigi, nad teevad oma
igapäevast tööd ja samal ajal valmistavad ette nii laulupeo repertuaari kui ka
lahendavad kõikvõimalikke korralduslikke küsimusi. Nad teevad maakondade
eelproovides suurepäraselt professionaalset tööd. Need eelproovid kõlavad juba
nagu väikesed laulupeod. On suur rõõm saada osa nii professionaalselt
läbiviidud protsessist, kus koori kõla suurepärase dirigendi käe alla muutub
nauditavaks. Koorid ja nende juhendajad saavad palju kasulikke nõuandeid ja
häid nippe lauluoskuse edasiseks lihvimiseks.
Teatmeteosed
annavad selge definitsiooni laulmise kohta - see on häälega muusikaliste helide
moodustamine.
Kuidas
viiplejate roll selles protsessis saab panustada mitmehäälse koorilaulu
kõlakvaliteeti?
Ja
kõige tipuks: meiesugused väikesed maarahva koorid, kes on juba aastaid
lihvinud partiisid, et mitmehäälne koorilaul puhtalt kõlaks ja kui meil ei vea
ettelaulmisel loosiga ehk saame laulu, mille keerukusele oleme veel alla jäämas
ja meie osalemine laulupeol seetõttu lükatakse tagasi, siis me aktsepteerime
seda. Aga käesoleva olukorra valguses on see ebavõrdne kohtlemine, kui
viiplejate koori nõutakse poole protsessi pealt laulupeole ja meie, kes me
oleme protsessis algusest peale osalenud, püüdnud saavutada vastavaid
kriteeriume, aga siiski ei kvalifitseeru, siis tõesti teeb hingele haiget.
Luban siinkohal endale väikese nalja: võib-olla tulevikus siis taotleme ka
viiplemise võimalust, sest see neljahäälse puhta laulukõla saavutamine on
paganama keerukas.
Kui
laulupidu pole enam LAULU PIDU, kes siis seda korraldama tahavad hakata? Mis
saab edasi, kui seni selged mõisted ja tähendused täiesti pea peale pööratakse?
Kas hakkame laulmise ja laulupeo tähendust ümber mõtestama? Kuhu see viib? Mul
on hirm, et meie tõeliselt hea professionaalsete koorijuhtide kaader ei
soovi/ei saa endale enam laulupeo korraldamise kandamit võtta, sest arusaamad
laulupeo tähendusest on muutunud niivõrd segaseks.
Lahvatanud
skandaali valguses, kus viiplejate koorile nõutakse pääsemist laululavale,
kerkib hulgaliselt muidki küsimusi, alustades kasvõi sellest, et milline siis
peab olema tulevaste koorijuhtide ettevalmistus ja mida me siis tulevastelt
laulupidudelt ootame, mil moel kollektiivselt omandatud repertuaari esitame?
Jne. Kas siis varsti mõne nõude tõttu peaksime nägema Filharmoonia Kammerkoori
või RAM-i lauljate ridades ka viiplejaid?
Isegi
olümpiamänge on mitut sorti ja meil Eestiski on oma erivajadustega inimeste
laulu- ja tantsupidu. Miks me peame lõhkuma traditsiooni, mis on seni nii selge
sisu ja eesmärgiga olnud? Tõesti, seda ei ole võimalik mõista. Kas viiplejate
koori avalduse rahuldamisega ehk nõudmisega lasta neil osaleda laulupeol
laulukaare all ei tehta haiget tuhandetele lauljatele, kes on sinna kõiki
reegleid järgides pürginud, aga ei saa? Nii saab paljudele samuti osaks
ebavõrdne kohtlemine.
Mitmehäälne
laulmine on see, mis inimesi laulukaare alla kokku toob. 156 aastat kestnud
laulupidude traditsioon, mis on kantud ka UNESCO vaimse pärandi nimekirja,
peaks jääma kestma LAULU PEONA ja laulu väljendus on KÕLA.
Siin
kirjas on palju küsimusi. Ma ei ootagi neile kõigile vastuseid, pigem on minu
ootuseks, et „ISEOMA“ laulupeo dirigentidel lastaks oma suur töö kenasti lõpule
viia, neid pigem toetades, sest tõesti, ega see kerge ülesanne pole.
Ja
suureks küsimuseks jääb – kuidas me saame teha nii, et laulupeo traditsioon
jätkuks oma kvaliteedis veel kaua, et meie siin ja praegu ei võta tulevastelt
põlvedelt seda võimsat kõlailu võimalust ära.
Oma
kirja koostasin enne Rasmus Puuri arvamusartikli ilmumist. Lugedes Rasmuse
artiklit leidsin palju sarnaseid mõtteid, mis kinnitab, et laulupeo teema vajab
vägagi süvenenud lähenemist adekvaatsete otsuste tegemiseks.
Lugupidamisega
Celia
Roose
koorijuht
ja muusikaõpetaja
Ähijärve
küla, Antsla vald, Võrumaa
5106145