Subject: Selgituse taotlus dokumentide hoidja andmete kustutamise võimalikkuse ja dokumentide säilitamise kohustuse lõppemise kohta
From: <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Wed, 8 Jul 2026 10:50:42 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Justiits- ja Digiministeerium,

Pöördume seoses küsimusega, mis puudutab Äriregistrisse kantud dokumentide
hoidja andmete säilitamist olukorras, kus äriühing on registrist
kustutatud ning seadusest tulenev dokumentide säilitamise tähtaeg on
möödunud.

Meie klient on kantud Äriregistrisse äriühingu dokumentide hoidjana.
Nimetatud äriühing kustutati Äriregistrist ligikaudu kümme aastat tagasi
ning dokumentide hoidmise kohustuse tähtaeg on tänaseks lõppenud. Sellest
hoolimata on kliendi nimi jätkuvalt Äriregistris avalikult nähtav
dokumentide hoidjana.

Oleme pöördunud varasemalt Äriregistri ning Tartu Riigikohtu
registriosakonna poole küsimusega, kas sellises olukorras oleks võimalik
dokumentide hoidja andmed äriregistrist kustutada. Meile on selgitatud, et
kehtiv õigus ei näe ette võimalust dokumentide hoidja andmete
kustutamiseks taotluse alusel ega dokumentide hoidmise kohustuse lõppemise
korral ning dokumentide hoidja andmete muutmine on võimalik üksnes uue
dokumentide hoidja registrisse kandmise kaudu kohtumääruse alusel.

Palume ministeeriumi seisukohta järgmistes küsimustes:

1.	Milline on õiguslik eesmärk ja alus dokumentide hoidja
isikuandmete jätkuvaks avalikustamiseks Äriregistris olukorras, kus:

*	äriühing on registrist kustutatud;
*	dokumentide säilitamise seadusest tulenev tähtaeg on möödunud;
*	isikul puudub enam tegelik dokumentide hoidmise kohustus?

2.	Kas sellises olukorras on isikul võimalik taotleda enda kui
dokumentide hoidja andmete kustutamist või registrikande lõpetamist mõne
muu õigusliku aluse alusel, arvestades, et dokumentide hoidja funktsioon
ning sellega seotud kohustus on lõppenud?
3.	Kui kehtiv õigus ei võimalda dokumentide hoidja andmete
kustutamist, siis palume selgitada, milline õiguskaitsevahend on isikul
olukorras, kus tema isikuandmed on jätkuvalt avalikus registris nähtavad,
kuid puudub enam registrikande aluseks olnud materiaalne kohustus.
4.	Millised kohustused jäävad dokumentide hoidjale pärast dokumentide
säilitamise tähtaja lõppemist? Kas pärast säilitustähtaja möödumist on
dokumentide hoidjal õigus dokumendid hävitada või tuleb enne dokumentide
hävitamist läbi viia mõni ametlik toiming, näiteks dokumentide hävitamise
akti koostamine või muu dokumentide nõuetekohast kõrvaldamist tõendav
toiming?
5.	Kas dokumentide hoidja kohustus lõpeb automaatselt dokumentide
säilitamise tähtaja möödumisel või eeldab see mõne täiendava toimingu
tegemist dokumentide või registrikande suhtes?

Leiame, et olukorras, kus dokumentide hoidmise kohustus on lõppenud, tekib
küsimus, kas dokumentide hoidja andmete jätkuv avalikustamine vastab
isikuandmete töötlemise põhimõtetele, eelkõige eesmärgipärasuse ja
säilitamise piirangu põhimõttele.

Palume võimalusel anda täiendav õiguslik selgitus, kuidas tuleks sellistes
olukordades toimida ning kas kehtiva regulatsiooni kohaselt on võimalik
endise dokumentide hoidja andmete kustutamine või registrikande
lõpetamine.

Lugupidamisega | Best regards

Shajana Kobozeva

Õigusassistent | Legal Assistant

aadress: Liivalaia 14, VII korrus, 10118 Tallinn

tel: +372 5625 7823

e-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] /
<mailto:[email-masked]> [email-masked]

KONFIDENTSIAALSUSHOIATUS: Käesolevas e-kirjas sisalduv teave (kaasa
arvatud manused) on mõeldud teadmiseks ja kasutamiseks ainult e-kirja
adressaatidele. E-kirjas sisalduvat teavet ei tohi ilma saatja selgelt
väljendatud loata edasi saata ega mistahes viisil kõrvalistele isikutele
avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu,
teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage e-kiri oma arvutist.

CONFIDENTIALITY WARNING: This e-mail and any attachments may contain
confidential and privileged information. If you are not the intended
recipient, please notify the sender immediately by return e-mail, delete
this e-mail and destroy any copies. Any dissemination or use of this
information by a person other than the intended recipients is unauthorized
and may be illegal