Subject: Fw: Vastus pöördumisele
From: Elina Müürsepp - SOM <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 7 Oct 2025 19:03:26 +0300

_____

From: Eesti Tegevusterapeutide Liit <[email-masked]>
Sent: teisipäev, oktoober 7, 2025 5:37 PM
To: Elina Müürsepp - SOM <[email-masked]>
Subject: Re: Vastus pöördumisele

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Elina Müürsepp

Saime info, et Triin Tõnts ei tööta enam Sotsiaalministeeriumis antud
ametikohal ning tema valdkonna (sh nimetatud teemade) eest vastutate
nüüdsest Teie. Tänases kirjavahetuses ning varasemates pöördumistes välja
toodud teemad on meie jaoks jätkuvalt väga aktuaalsed ning hetkel meile
teadaolevalt sisulise lahenduseta. Täpsemalt on teemad leitavad Pöördumine
ministrite ja sotsiaalkomisjoni liikmete poole
<https://tegevusterapeudid.ee/poordumine-ministrite-ja-sotsiaalkomisjoni-l
iikmete-poole/> .
Eriti murettekitav on asjaolu, et tulevikus hakkavad nii tervishoiu- kui
ka sotsiaalsüsteem ning abivahendite süsteem suurel määral põhinema
Tervishoiu Infosüsteemi (TIS) andmetel. See muudab tegevusterapeutide
kõrvalejätmise eriti kriitiliseks, kuna juba praegu piirab teenuse
osutamist TIS-i täisligipääsude puudumine — nii taastusravis kui
esmatasandil.

Meie poole on pöördunud mitmed praktiseerivad tegevusterapeudid, kes
tunnevad suurt ärevust tuleviku pärast ja kaaluvad koguni eriala
vahetamist, kuna praegune süsteem ei toeta nende tööd. Arvestades juba
olemasolevat spetsialistide nappust, on selline olukord vastuvõetamatu.
Viimane kuuldus rehabilitatsiooni muudatuste arutelult — „ühtne vastus
puudub“ (Brit Tammiste kommentaar, august) — lisab ebakindlust.

Soovime ministeeriumilt konkreetseid lahendusi ja vastuseid TIS-i
ligipääsuõiguste ning tegevusterapeutide tervishoiutöötajaga võrdsustatud
tervishoiuspetsialisti õiguslike aluste kujundamise osas. Need teemad
mõjutavad otseselt tegevusterapeutide igapäevast tööd ja kogu eriala
jätkusuutlikkust, mistõttu palume selget ülevaadet kavandatavatest
sammudest ja ajakavast. Märgime ära, et saadud tagasisidet jagame Eesti
Tegevusterapeutide Liidu kodulehel ja Facebooki lehel, et tagada ametlik
ja usaldusväärne teave nii tegevusterapeutidele kui ka patsientidele.

Heade soovidega

Katrin Vellamäe
juhatuse aseesimees
Eesti Tegevusterapeutide Liit
Eesti Tegevusterapeutide Ametiühing

Kontakt Eesti Tegevusterapeutide Liit (<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >) kirjutas kuupäeval T, 8. aprill 2025
kell 12:50:

---------- Forwarded message ---------
Saatja: Triin Tõnts - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Date: E, 7. aprill 2025 kell 16:31
Subject: RE: Vastus pöördumisele
To: Eesti Tegevusterapeutide Liit <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >

Tere

Saadan memo meie eelmise nädala kohtumisest. Palun täiendage, kui mul jäi
miskit olulist markeerimata.

Head

Triin Tõnts
nõunik
Sotsiaalministeerium

From: Eesti Tegevusterapeutide Liit <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, April 1, 2025 8:59 AM
To: Triin Tõnts - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Vastus pöördumisele

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Palun lisada meie poolt osalejaks (ja saata talle kutse) veebi teel
osalemiseks: Kalle Liivamägi, [email-masked]
<mailto:[email-masked]> , kes on Riigi- ja Omavalitsusasutuste
Teenistujate Ametiühingu (ROTAL) esimees.

Eesti Tegevusterapeutide Liit on läbi Eesti Tegevusterapeutide Ametiühingu
ROTALi liige ning ta osaleb kohtumisel kuulajana selleks, et paremini
mõista tegevusterapeute puudutavaid ühiskonna kitsaskohti.

Kõike paremat soovides

Anne-Mari Rebane

juhatuse esimees

Eesti Tegevusterapeutide Liit/ Eesti Tegevusterapeutide Ametiühing

Kontakt Eesti Tegevusterapeutide Liit (<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >) kirjutas kuupäeval E, 17. märts 2025
kell 15:51:

Tere!

Saadan kutse jaoks meilid:

Anne-Mari Rebane, [email-masked]
<mailto:[email-masked]>  (tuleb kohale)

Katrin Vellamäe, [email-masked]
<mailto:[email-masked]>  (tuleb kohale)

Ida Joao-Hussar, [email-masked] <mailto:[email-masked]>  (veebi
teel)

Heldi McCaskill, [email-masked]
<mailto:[email-masked]>  (veebi teel)

Kõike paremat soovides

Anne-Mari Rebane

Kontakt Triin Tõnts - SOM (<[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>) kirjutas kuupäeval E, 17. märts 2025 kell 12:10:

Tere

Tänan, koosolekukutse edastamiseks vajan osalejate e-posti aadresse.

Võimalus tulla ka Sotsiaalministeeriumisse kohapeale, palun selles osas
kindlasti päev-paar ette teada anda.

Head

Triin Tõnts
nõunik
Sotsiaalministeerium

From: Eesti Tegevusterapeutide Liit <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Sunday, March 16, 2025 9:37 PM
To: Triin Tõnts - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Vastus pöördumisele

Tere!

Kinnitan teemad:

1.	Tegevusterapeutide poolt iseseisva teenuse osutamise piirangud,
võrdsustamine tervishoiutöötajaga ning tervise infosüsteemi (TIS) andmete
edastamine
2.	Tegevusterapeutide läbitavate täiendkoolituste ebavõrdne
rahastamine, maksusoodustuse piirangud võrreldes tervishoiusüsteemis
töötavate tegevusterapeutidega
3.	Tegevusterapeutide vähene kaasatus seadusloomes ning
poliitikakujundamisel
4.	Tegevusterapeutide puudus ja vajalikkuse hindamine tööjõuturul
5.	Tegevusterapeutide roll vaimse tervise valdkonnas

Lisaks soovime pöörata (ei pea neid arutama sellel korral)
Sotsiaalministeeriumi tähelepanu järgnevatele teemadele, mis võivad veelgi
tegevusterapeutide ja abivahendi vajajate olukorda halvendada ja mida me
pöördumises ei maininud:

1.       Abivahendite viimisel Tervisekassa alla ei tohi tekkida
situatsiooni, kus tegevusterapeudid jt spetsialistid jäävad
abivahenditõendite väljastamise õigusest ilma (nii nagu ortoosidega
juhtus, sest meditsiiniseadmeid saab välja kirjutada ainult arst). Samuti
ei tohiks ära kaduda ka abivahendeid pakkuvatele ettevõtetele
abivahendispetsialisti kutset omava isiku nõue (meditsiiniseadmete korral
sellist nõuet pole).

2.      Mustema stsenaariumi rakendumise korral kutseseaduse muudatuste,
abivahendite viimisega Tervisekassa alla ja rehabilitatsiooni kaotamisega
on oht, et kaovad ära nii tegevusterapeudi kui ka abivahendispetsialisti
kutsestandardid, kuna hetkel on mõlema eriala kutsed ainult
Sotsiaalhoolekande seaduses reguleeritud (ja praeguse kutseseaduse VTK
järgi jääb kutse andmine alles ainult reguleeritud kutsetel või kutse
andjale lisatasu eest).

Meie poolt osalevad kohtumisel:

Anne-Mari Rebane (juhatuse esimees, Eesti Tegevusterapeutide Liit, Eesti
Tegevusterapeutide Ametiühing)

Ida Joao-Hussar (juhatuse liige, Eesti Tegevusterapeutide Liit, Eesti
Tegevusterapeutide Ametiühing)

Heldi McCaskill (juhatuse liige, Eesti Tegevusterapeutide Liit, Eesti
Tegevusterapeutide Ametiühing)

Katrin Vellamäe (TIS-i ja esmatasandi tervishoiu valdkonna töörühma juht,
Eesti Tegevusterapeutide Liit)

Kõike paremat soovides

Anne-Mari Rebane

juhatuse esimees

Eesti Tegevusterapeutide Liit

Eesti Tegevusterapeutide Ametiühing

Kontakt Triin Tõnts - SOM (<[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>) kirjutas kuupäeval N, 13. märts 2025 kell 09:24:

Tere

Tänan vastuse eest!

Ootan teie sisendit veel teemade osas, aga palun arvestada, et oleme
planeerinud kohtumise ajaks 1,5h. Saadan koosoleku kutse peale teie
sisendit.

Head

Triin Tõnts
nõunik
Sotsiaalministeerium

From: Eesti Tegevusterapeutide Liit <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, March 12, 2025 6:20 PM
To: Triin Tõnts - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Vastus pöördumisele

Tere!

Pakutud aeg sobib.

Kõike paremat soovides

Anne-Mari Rebane

Eesti Tegevusterapeutide Liit

Kontakt Triin Tõnts - SOM (<[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>) kirjutas kuupäeval K, 12. märts 2025 kell 14:49:

Tere

Panin eelbroneeringu meie poolsete osalejate kalendrisse. Päev sobib, aga
ajaraamiks saan pakkuda 12.30-14.00. Kinnitage palun sobivust.

Head

Triin Tõnts
nõunik
Sotsiaalministeerium

From: Eesti Tegevusterapeutide Liit <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, March 12, 2025 2:25 PM
To: Triin Tõnts - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Vastus pöördumisele

Tere!

Tagasisidestan eraldi kirjaga veel lähipäevadel teemasid.

Esialgne aeg kõigile meie poolt ei sobi, küll aga saame toimima panna
02.04 kell 14-17. Kas see võiks sobida?

Sellisel juhul osaleksid meie poolt kõik vajalikud isikud ja ei teki
situatsiooni, kus ei oska mõnel teemal nii põhjalikult rääkida kui võiks.

Tervitades

Anne-Mari Rebane

Eesti Tegevusterapeutide Liit

Kontakt Triin Tõnts - SOM (<[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>) kirjutas kuupäeval T, 11. märts 2025 kell 13:11:

Tere

Olete esitanud Sotsiaalministeeriumile pöördumise seoses asjaoluga, et
olete tegevusterapeutidena viimaste aastate jooksul tajunud üha enam
õiglustunde riivet ja kõrvalejäetust.

Teie püstitatud teemad on kahtlemata olulised ning kuivõrd püstitatud
teemade ring on väga lai ning mitmeid valdkondi hõlmav, teen ettepaneku
kohtumiseks. Toetudes Teie pöördumisele, teen ettepaneku arutada
järgnevaid teemasid.

1.	Tegevusterapeutide poolt iseseisva teenuse osutamise piirangud
ning tervise infosüsteemine (TIS) andmete edastamine
2.	Tegevusterapeutide läbitavate täiendkoolituste ebavõrdne
rahastamine, maksusoodustuse piirangud võrreldes tervishoiusüsteemis
töötavate tegevusterapeutidega
3.	Tegevusterapeutide vähene kaasatud seadusloomes ning
poliitikakujundamisel
4.	Tegevusterapeutide puudus ja vajalikkuse hindamine tööjõuturul

Palun täiendage või parandage, kui peate vajalikuks.

Ootan teie tagasisidet hiljemalt selle nädala lõpuks.

Kohtumise esialgseks ajaks pakun 31. märts kell 10.30.

Head

Triin Tõnts
nõunik
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
www.sm.ee <https://www.sm.ee/>