Subject: FW: arvamuse küsimine pakettreisidirektiivi muudatuste kohta - tähtaeg 22.01
From: "Kati Kikas"
To: "MKM info"
Date: Fri, 1 Mar 2024 15:18:09 +0200

Tere

Palun registreerida jaanuaris saabunud kiri ja edastada mulle teadmiseks. 
Unus koheselt registreerida.

Head,

Kati

Kati Kikas

MKM turisminõunik

Tel. 625 6328

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Monday, January 29, 2024 11:14 AM
To: Kati Kikas <[email-masked]>
Subject: Ed: arvamuse küsimine pakettreisidirektiivi muudatuste kohta - 
tähtaeg 22.01

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud pr Kikas,

Vabandan, et EVEA vastus tuleb väikese viivitusega.

Loodan, et saate meie seisukohti siiski arvestada.

Lugupidamisega

Ille Nakurt-Murumaa

EVEA president

Tel. +372 57809806

e-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

veeb: www.evea.ee <http://www.evea.ee>

-------- Esialgne kiri --------

                               PEALKIRI:

                               arvamuse küsimine pakettreisidirektiivi 
muudatuste kohta - tähtaeg

22.01

                               KUUPÄEV:

                               21.12.2023 13:57

                               SAATJA:

                               Kati Kikas < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>

                               SAAJA:

                               Merli Siitan < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>, Merike Hallik < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]"

< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]" < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> [email-masked]" < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, Killu Maidla < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]" < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, Marko 
Udras < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]" < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]" < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]" < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]"

< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]" < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, "Eesti Hotellide ja 
Restoranide Liit ( <mailto:[email-masked]> [email-masked])" < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> [email-masked]"

< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]" < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, 
" <mailto:[email-masked]> [email-masked]" < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]"

< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]"

< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]" < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> [email-masked]"

< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]" < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, Riigikohus 
Info mail < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, "Tallinna 
Ringkonnakohus info"

< <mailto:[email-masked]> [email-masked]>, Tarturk info < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, Tartumk info < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, virumk.info < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, Pärnumk info < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, Harju MK info < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>, " 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]" < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>

                               KOOPIA:

                               Külli Kraner < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>, Kaidi Urgas < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>, Evelin Tõnisson < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>, Ulrika Paavle < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>

Tere

Euroopa Komisjon on teinud ettepaneku ajakohastada 2015. aasta pakettreiside 
direktiivi (PTD), et muuta pakettreisijate kaitse tulevikus tõhusamaks, 
eriti kriisiolukordades ja õppimaks Covid-19 pandeemia kogemustest. 
Ettepaneku kohaselt annavad muudatused reisijatele tugevamad ja selgemad 
õigused ning täpsustavad teenuseosutajate kohustusi ja vastutust, parandades 
seejuures siseturu toimimist reisipakettide valdkonnas. Kokkuvõtlikult, 
muudatustega selgitatakse ja lihtsustatakse nõudeid (sh peamisi mõisteid, 
taganemisõiguse sisu), lisatakse reeglid vabatahtlike vautšerite kohta, 
luuakse ettevõtete-vaheline tagasinõudeõigus reisiteenuste tühistamise 
korral ja reisijatelt võetavate ettemaksete paindlik piirang 25%-ni, mida 
saab tõsta, kui reisi korraldamiseks on suurem vajalik.

Muudatused mõjutavad reisi/turismiteenuste pakkujaid, kes tegutsevad 
reisikorraldajana, reisivahendajana, seotud reisikorraldusteenuste 
pakkujatena, aga ka üksikute reisiteenuste (nt hotellpidajad,

transpordiettevõtted) pakkujatena, samuti üldiselt kõiki reisijaid, reisides 
nii isiklikul kui tööalasel eesmärgil (nt ärireisijad).

MKM ja Justiitsministeerium küsivad nii ettevõtlus- ja 
tarbijaorganisatsioonide kui ka laiemalt kõigi teiste huvipoolte arvamust ja 
ettepanekuid kavandatavate muudatuste kohta 22. jaanuariks 2024.a aadressile 
<mailto:[email-masked]> [email-masked].

Palume tagasisidet alljärgnevate muudatusettepanekute kohta, kuid teretulnud 
on ka muud tähelepanekud.

1. Pakettreisi ja seotud reisikorraldusteenuse mõisted muutuvad (art 3 
punktid 2 ja 5)

- Pakettreisi põhiolemus, milleks on vähemalt 2 erineva reisiteenuse 
kombinatsioon üheks ja samaks reisiks, jääb samaks, kuid täpsustuvad 
osaliselt pakettreisi moodustumise alused. Täpsustused tulevad seotud 
reisikorraldusteenuse (SRT) mõiste muutmise arvelt. Seni SRT osaks oleva 
„müügikoha ühekordse külastamise käigus“ ostetavad erinevad reisiteenused 
(kehtiv PTD art 3(5)a) muutuvad edaspidi pakettreisi osaks ning neid ei 
käsitleta enam SRT-na. See muudatus laiendab pakettreisi määratlust ja 
vähendab SRT-sid. SRT-na on edaspidi käsitatav vaid tegeliku reisiteenuse 
osutaja (nt vedaja, majutusettevõtja) enda poolt osutatav reisiteenus, kui 
ta sellele täiendavalt müüb reisijale 24h jooksul juurde teise reisiteenuse. 
Seega tavapärane (nt) reisibüroo tegevus, mille tulemusel täna võimaldatakse 
reisijal müügikoha ühe külastuse käigus valida ja maksta eraldi erinevate 
reisiteenuste eest, ei ole edaspidi enam SRT, vaid muutub sisuliselt 
pakettreisiks, kui need teenused broneeritakse 3 tunni (läbiklikkimise puhul 
24 tunni) jooksul.

Muudatus toob kaasa osade SRT pakkujate tegevuse muutumise reisikorraldaja 
tegevuseks, mille osas on regulatsioon rangem kui täna SRT puhul.

- Pakettreisi ja SRT mittemoodustumise erand täpsustub. Kui kehtiv erand 
võimaldas paketina või SRT-na mitte käsitleda selliseid reisiteenuste 
kogumeid, kus vaid ühele teenusele lisati teine nö „väheoluline“ reisiteenus 
ehk selline teenus, mis ei moodusta „olulist osa reisiteenuste väärtusest“, 
siis muudatuse kohaselt täpsustatakse „olulise osa“ osatähtsus ja piiratakse 
seda kuni 25%-ni reisiteenuste kogumi väärtusest.

2. Selgem teave reisijatele (art 5 ja 7). Reisijatele tuleb anda selgem 
teave ettemaksude võtmise osas ja selle kohta, et lepingu lõpetamisel 
vältimatute ja erakorraliste asjaolude alusel on neil õigus saada tagasi 
kogu reisitasu (st reisikorraldaja ei tohi maha arvestada lepingu 
lõpetamistasu). Samuti selge teave, et reisikorraldaja on vastutav lepingu 
täitmise eest ja kõikide tagasimaksete eest.

3. Kehtestatakse reisijalt reisipakettide eest ettemaksude võtmise piirang 
(art 5a), mis ei või olla suurem kui 25% paketi hinnast, välja arvatud 
juhul, kui reisikorraldajatel tekivad kulud, mis õigustavad suuremat 
ettemakset, näiteks seetõttu, et nad peavad tasuma lennufirmale ettemaksuna 
kogu piletihinna. Samuti täpsustatakse, et reisikorraldajad ei või nõuda 
kogusummat varem kui 28 päeva enne paketi algust. Ettemaksupiirang ei 
laieneks reisidele, mis broneeritakse vähem kui 28 päeva enne reisi, samuti 
pakettreiside kinkekaartidele.

Ettemaksupiirangu eesmärk on vähendada reisijate riske, et maksejõuetuse 
olukorras ei ole reisijate ettemaksed tagatisega piisavalt kaetud, samuti 
võib ettevõtjal puududa vajalik likviidsus suures ulatuses tagasimaksete 
tegemiseks (nt kriisi olukorras).

4. Taganemisõiguse täpsustamine ja reisihoiatused (art 12)

- Art 12(2) kohaselt on reisijal täna õigus lõpetada pakettreisileping enne 
pakettreisi algust ilma lepingu lõpetamistasu maksmata, kui sihtkohas või 
selle vahetus läheduses esinevad vältimatud ja erakorralised asjaolud, mis 
mõjutavad olulisel määral pakettreisi teenuste osutamist või reisijate vedu 
sihtkohta. Seda reisija õigust soovitakse täiendada nii, et lisaks tänasele 
saab reisija õiguse ilma lõpetamistasuta lepingust taganeda ka juhul, kui 
vältimatud erakorralised asjaolud leiavad aset ka reisija elukohas või reisi 
lähtekohas ja need mõjutavad oluliselt reisi toimumist.

- Täpsustatakse samuti, et see kehtib ka juhul, kui vältimatute ja 
erakorraliste asjaolude esinemist võib mõistlikult eeldada (igat juhtumit 
tuleb siiski hinnata kaasuspõhiselt) ning tagasimakse tuleb teha ka siis, 
kui reisija pole seda otsesõnu küsinud.

- Täiendavalt lisatakse artiklisse 12 uus lõige 3a, mille kohaselt 
selgitatakse, et vältimatute ja erakorraliste asjaolude esinemise 
kindlakstegemisel reisist taganemisel on oluliseks asjaoluks ka riikide 
ametiasutuste poolt väljastatud hoiatusetele reisi vältimiseks või tõsistest 
piirangutest reisi sihtkohas või reisilt naasmise järgselt.

Kõnealused muudatused on tingitud Covid-19 pandeemia ajal tekkinud 
küsimustest ja teenivad eesmärki tagada suurem selgus osapooltele.

5. Lisatakse selged reeglid vautšeritele, mida võib kasutada reisijale 
rahalise lepingutasu tagastamise asemel (art 12a): kehtivus 12 kuud, mida 
võib pikendada üks kord poolte nõusolekul, väärtus vähemalt võrdne 
tagasimakse summaga, ülekantav teisele reisijale ja kaetud ka 
reisikorraldaja tagatisega. Reisijatele tuleb enne vautšeri vastuvõtmist 
anda selge teave, et ta ei ole kohustatud vautšerit vastu võtma ja ta võib 
nõuda selle asemel raha tagastamist  - vautšerit lepingutasu tagastamise 
asemel võib kasutada vaid reisija nõusolekul.

6. Maksejõuetusvastase kaitse reeglite täpsustamine (art 17-19).

Muudatuste eesmärk on tõhustada veelgi olemasolevaid tagatissüsteeme.

- täpsustatakse maksejõuetuse mõiste sisu – ettevõtja maksejõuetuse 
olukorras peab tagatis võimaldama teha reisijatele tagasimaksed ka nende 
reiside eest, mis on ära jäänud osaliselt

(täna: täielikult) ettevõtja maksejõuetuse tõttu, samuti katma kasutamata 
vautšerid.

- lisatakse, et tagasimaksed reisijatele peavad toimuma ilma põhjendamatu 
viivituseta, kuid hiljemalt 3 kuu jooksul.

- kehtima jääb põhimõte, et maksejõuetusvastane kaitse peab olema tõhus ja 
katma mõistlikkuse piires eeldatavad kulud; see peab katma pakettreisidega 
seoses reisijate poolt või nende eest tehtud maksete summad, võttes arvesse 
ettemaksete ja lõppmaksete laekumise ja pakettreiside lõpuleviimise vahelist 
ajavahemikku ning eeldatavat kodumaale toimetamise maksumust korraldaja 
maksejõuetuse korral.

Täpsustatakse, et tagatis peab olema piisav „igal ajahetkel“, ja arvestamise 
aluseks võetakse selline periood, mil reisikorraldaja pakettreiside 
müügimaht on olnud suurim.

- riikidele seatakse järelevalvekohustus tagatise nõuete kontrollimiseks 
nende territooriumil asutatud reisiettevõtjate suhtes ja lisatakse, et 
riigid võivad seada sisse ka teise-taseme kaitse (nt tagavarafond).

- täpsustatakse riikide vahelise halduskoostöö parandamist kesksete 
kontaktpunktide ülesannete ülevaatamise ja täiendamise kaudu, lisades 
kontaktpunktidele ülesandeks teabe vahetamise seoses maksejõuetuskaitsega ja 
loodud tagatissüsteemidega.

7. Reisikorraldajale antakse nõudeõigus teenusepakkujatelt raha tagasi saada 
7 päeva jooksul (uus), (art 22). Kehtiva PTD kohaselt peab reisikorraldaja 
tagastama reisijale lepingu lõpetamise/taganemise korral kõik saadud maksed 
14 päeva jooksul. Seda tähtaega ei muudeta.

Kuna reisikorraldajad on üldjuhul maksed nende reiside eest tegelikele 
teenuseosutajatele juba edastanud, tekib reisikorraldajal selle muudatusega 
lepingu lõpetamise korral tagasinõudeõigus tegelike teenusepakkujate vastu 
raha tagastamiseks 7 päeva jooksul. Asjaolu, et reisikorraldajad saavad raha 
tagasi 7 päeva jooksul, võimaldab neil omakorda oma klientidele raha tagasi 
maksta kokku 14 päeva jooksul, nagu direktiiv ette näeb.

Täpsema info muudatusettepanekute sisust saab järgmiste linkide kaudu:

Direktiivi muudatusettepaneku tekst: 2023 Proposal to amend the Package 
Travel Directive | European Commission (europa.eu) [1]. Esialgu on see 
inglisekeelne, kuid lähiajal on oodata eestikeelse tõlke valmimist

Komisjoni pressiteade ja lühike kokkuvõte: Passenger Mobility Package

- European Commission (europa.eu) [2]

Küsimused-vastused: Making protection of package travellers more effective 
(europa.eu) [3]

Mõjuhinnang ettepanekule:

SWD_2023_906_1_EN_impact_assessment_part1_v6.pdf (europa.eu) [4]

Võrdluseks kehtiv PTD:

 <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX%3A32015L2302> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX%3A32015L2302

[5]

Heade soovidega,

Kati Kikas

Turisminõunik | Ettevõtluskeskkonna osakond

625 6328|  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium Suur-Ameerika 1 | 10122 Tallinn

Links:

------

[1]

 <https://commission.europa.eu/document/54546e4c-779e-4fb5-a11a-0b239dc2db79_en> 
https://commission.europa.eu/document/54546e4c-779e-4fb5-a11a-0b239dc2db79_en

[2]

 <https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/passenger-mobility-package-2023-11-29_en> 
https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/passenger-mobility-package-2023-11-29_en

[3]  <https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_23_6147> 
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_23_6147

[4]

 <https://commission.europa.eu/system/files/2023-11/SWD_2023_906_1_EN_impact_assessment_part1_v6.pdf> 
https://commission.europa.eu/system/files/2023-11/SWD_2023_906_1_EN_impact_assessment_part1_v6.pdf

[5]

 <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX%3A32015L2302> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=CELEX%3A32015L2302