Subject: FW: Eesti infoturbestandard eelnõust - üks täpsustav küsimus
From: Guido Pääsuke - JUSTDIGI <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Wed, 27 May 2026 17:32:44 +0300

Palun registreerida sissetulev kiri

Guido Pääsuke
küberturvalisuse õigusnõunik
Justiits- ja Digiministeerium
58851087

From: Raili Kärmas <[email-masked]>
Sent: Wednesday, May 27, 2026 2:49 PM
To: riiklikkyber - JUSTDIGI <[email-masked]>
Subject: Eesti infoturbestandard eelnõust - üks täpsustav küsimus

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Meile jõudis kooskõlastamisele justiits- ja digiministri määruse "Eesti
infoturbestandard" eelnõu.

Eelnõu kohaselt ei pea E-ITSi meetmeid rakendama teenuseosutaja, kellel on
majandusaasta jooksul keskmiselt alla 50 töötaja ja kelle aastane
bilansimaht või aastakäive ei ületa 10 miljonit eurot, arvestades
väikeettevõtjate määratlusi Euroopa Komisjoni soovituses 2003/361/EÜ
mikro-, väikeste ja keskmise suurusega ettevõtjate määratluse kohta.
Siinjuures ei ole oluline, kes on teenuseosutaja omanikud. See tähendab,
et avaliku sektori osalus ei välista erandi tegemist. See erand ei kehti
teenuseosutajale, kui ta on avaliku teabe seaduse kohane andmekogu
vastutav või volitatud töötleja. Oluline on vahet teha, et andmekogu
vastutav ja volitatud töötleja ei ole sama mis andmete vastutav või
volitatud töötleja isikuandmete kaitse üldmääruse tähenduses.

Palun Teie seisukohta, kas vee-ettevõtted, kelle töötajate arv on alla 50
inimese ja aastakäive on alla 10 mln euro lähevad E-ITSi erandi alla või
mitte. Võite selgituse anda konkreetse vee-ettevõtte näitel, nt Paide
Vesi.

Palun seda selgitust, kuna vee-ettevõtteid nõustavad küberturbe
spetsialistid on andnud seisukoha, et kõik vee-ettevõtted sõltumata
suurusest peavad E-ITSi nõudeid rakendama ja auditi tegema. Lisaks
viitavad nad oma kirjas, et KüTS § 3 lg 2 p 2
<https://www.riigiteataja.ee/akt/k%C3%BCts#para3>  määratleb elutähtsa
teenuse osutaja ülioluliseks üksuseks sõltumata töötajate arvust või
finantsnäitajatest. Suuruse kriteerium (50+ töötajat) on lisatingimuseks
vaid teatud spetsiifiliste teenuseosutajate puhul (nt KüTS § 3 lg 2 p 8
<https://www.riigiteataja.ee/akt/k%C3%BCts#para3>  sideettevõtjad).
Sellist seisukohta ma eelnõust välja ei lugenud, mistõttu sooviksin ka
selles osas Teie seisukohta.

Lisaks palun selgitage, kui ettevõte haldab infosüsteeme, siis kas ja
millisel juhul tuleks vee-ettevõtja lugeda avaliku teabe seaduse kohaseks
andmekogu vastutavaks või volitatud töötlejaks.

Jään ootama Teie tagasisidet, kuna siiani oli meil seisukoht, et väikesed
vee-ettevõtted E-ITSi kohaldama ei pea.

Lugupidamisega

Raili Kärmas

EVEL tegevjuht

Tel: +372 511 5154

 <http://www.evel.ee/> www.evel.ee