Subject: RE: Rahvastikuregistri leping
From: "SIM rtomenetlus" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "SiM info" <[email-masked]>
Date: Fri, 29 Aug 2025 11:32:25 +0300

Tere

Alates 2019. aastast ei sõlmita enam kolmepoolseid lepingud
rahvastikuregistri andmetele juurdepääsuks vaid kehtiva rahvastikuregistri
seaduse <https://www.riigiteataja.ee/akt/118102024004?leiaKehtiv>
(edaspidi RRS) kohaselt otsustatakse juurdepääs rahvastikuregistri
andmetele Siseministeeriumi haldusaktiga. Enne praegu kehtiva RRS
jõustumist rahvastikuregistri andmete töötlemiseks sõlmitud lepingud
kehtisid kuni RRS § 50 lõikes 1 sätestatud tingimuste kandmiseni
rahvastikuregistri andmetele juurdepääsu menetlemise infosüsteemi, millega
loeti juurdepääs antuks käesoleva seaduse kohaselt. Teisisõnu, lepingu
alusel antud juurdepääs on ikka kehtiv edasi, kuid enam ei muudeta
olemasolevat lepingud vaid juurdepääsuga tehakse muudatused igakordselt
esitatavate taotluste alusel.

Rahvastikuregistri andmetele juurdepääsude taotlemiseks on kasutusel
rahvastikuregistri andmetele juurdepääsu menetlemise infosüsteem,
aadressil  <https://rr-taotlus.smit.ee/> https://rr-taotlus.smit.ee/.
Protsessina toimub nii, et ettevõtte esindusõiguslik isik või tema poolt
volitatud isik esitab infosüsteemis taotluse, mille alusel
Siseministeerium otsustab juurdepääsu andmise rahvastikuregistri
andmetele. Juhul kui on soov X-tee kaudu juurdepääsuks, siis on õige
taotlusorm: Äriühing (õigustatud huvi) – Juurdepääs rahvastikuregistri
teenustele. Taotluses on muuhulgas vaja märkida, mis on andmete kasutamise
põhjendatud eesmärk, täpne andmekoosseis, millisel õiguslikul alusel
juurdepääsu andmetele taotletakse jm. Kui taotluse esitab volitatud isik,
siis oma esindusõigust tõendava dokumendi (nt digiallkirjastatud volikiri)
saab taotlusele manusena juurde lisada.

Ka uute rahvastikuregistri X-tee teenuste kasutuselevõtuks tuleb esitada
taotlus rahvastikuregistri andmetele juurdepääsu menetlemise
infosüsteemis. Praegu veel ei ole uued teenused lives, seega neile veel ei
saa juurdepääsu anda.

Seniste juurdepääsudega tuleb toimetada ka vastavalt kasutajate
vajadustele. Kui uus teenus võetakse kasutusele uuel eesmärgil st ei ole
mõeldud senist vana asendama, siis saavad ka senised juurdepääsud kehtima
jääda. Seda siis planeeritult 2026. aasta lõpuni kui asendatavad
rahvastikuregistri X-tee teenused suletakse. Mõnel puhul ilmselt aga on
mõistlik ja otstarbekas korraga uu(te)le teenus(te)le üle minna. Mõte on
praegu ka see, et olemasolevad juurdepääsud saab viia täielikult
vastavusse isikuandmete töötlemise nõuetega. Selles mõttes, et senised nn
pakett-teenused (enamik ei ole olnud andmeväljadena valitavad) saab
asendada täpselt iga kasutaja vajadustele ja õigustele vastava
andmekoosseisuga. Nii ei toimu liiasusega andmete töötlemist. Kui kogu
olemasolev juurdepääs viiakse üle uu(te)le teenus(te)le ja ei jää ühtegi
sellist X-tee teenust kasutusele, mida (veel) ei asendata, siis tuleks
senise juurdepääsu aluseks olnud dokument (leping/haldusakt) kehtetuks
tunnistada. Meil on kavas septembris saata kasutajatele ka täiendavalt
infot uutele teenustele juurdepääsu taotlemise kohta, praegu on veel mõned
teemad täpsustamisel.

Loodetavasti oli vastusest abi, vajadusel küsige täiendavalt juurde.

Lugupidamisega

Katrin Jõesalu
nõunik
Siseministeerium

 <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

+372 5343 4326
 <https://www.siseministeerium.ee/>
<http://www.facebook.com/siseministeerium>
<https://open.spotify.com/show/1LO39xEFNzMh1Hd5ExumMi?si=9c67417b19184c53>

From: Martha Läänemägi <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, August 25, 2025 2:28 PM
To: SiM info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Rahvastikuregistri leping

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere

Kirjutan teile SEB pangast seoses Rahvastikuregistri infopäringutega. Meil
on SEB panga ja Rahvastikuregistri vahel sõlmitud leping, kus on
kirjeldatud andmed, millele on juurdepääs antud. Oleme arendamas uut
lahendust, mille raames sooviksime ligipääsu täiendavatele isikuandmetele,
mis ei ole praeguses lepingus kajastatud.

Seoses uute X-tee teenuste ja olemasoleva lepinguga on tekkinud mõned
küsimused:

*	Kas SEB pank peab uute X-tee teenuste kasutamiseks sõlmima täiesti
uue lepingu?
Või oleks võimalik olemasolevale lepingule koostada lisa, mis reguleeriks
juurdepääsu uutele andmetele?

*	Kui uus leping on vajalik, siis kuidas jääb kehtima olemasolev
leping, mida kasutab panga teine tiim?

Kas on võimalik, et see leping jääb kehtima kuni 12.2026 (kuni X-tee vanad
API-d on töös), või tuleks lepingud kooskõlastada ja allkirjastada
üheaegselt mõlemale tiimile sobival viisil?

Lugupidamisega

Martha Läänemägi

Junior Business Developer

Daily Banking Products

Baltic Business Development

SEB Pank

Mobile +372 5383 5109

Address Tornimäe 2, 15010 Tallinn

E-mail [email-masked] <mailto:[email-masked]>

www.seb.ee <http://www.seb.ee>