Subject: (Sisendipalve 15.09) Euroopa Komisjoni avalik konsultatsioon - lennujaamu käsitlevate õigusaktide toimivuskontroll
From: "Viktoria Sitnik" <[email-masked]>
Cc: Taivo Linnamägi <[email-masked]>,Silja Vöörmann <[email-masked]>
Date: Mon, 1 Sep 2025 07:14:16 +0300

Hea koostööpartner!

Kliimaministeerium on koostamas seisukohti Euroopa Komisjoni avalikule 
konsultatsioonile, mis puudutab lennujaamu käsitlevate õigusaktide 
toimivuskontrolli.
Lingi konsultatsioonile leiab siit - 
<https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14193-Lennundus-lennujaamu-kasitlevate-ELi-oigusaktide-toimivuskontroll/public-consultation_et> 
Lennundus – lennujaamu käsitlevate ELi õigusaktide toimivuskontroll.

Siseturu vaatenurgast on ELi lennujaamade läbilaskevõime ja taristu 
reguleerimise aluseks kolm peamist õigusakti:

*	teenindusaegade määrusega (EMÜ) nr 95/93 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A31993R0095> 
reguleeritakse lennuettevõtjate juurdepääsu ülekoormatud lennujaamadele, kus 
nõudluse rahuldamiseks ei ole piisavalt läbilaskevõimet;
*	lennujaamatasude direktiivis 2009/12/EÜ 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32009L0012>  on 
sätestatud lennujaamataristu ja -teenuste hinnakujunduse raamistik;
*	maapealse teeninduse direktiivis 96/67/EÜ 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A31996L0067> 
käsitletakse juurdepääsu lennujaamade maapealsele teenindusele (st teenused, 
mida lennuettevõtja vajab oma õhusõidukite maandumise ja õhkutõusmise 
vahel).

Nende seadusandlike meetmetega tagatakse, et lennujaamade teenindusaegade 
jaotamine, lennujaamatasude kehtestamine ja maapealse teeninduse teenuste 
osutamine oleks läbipaistev ja mittediskrimineeriv ning et asjaomaste 
teenuste üle teostatakse sõltumatut järelevalvet. Eespool nimetatud kolme 
õigusakti ühisel rakendamisel on olnud oluline roll lennujaamataristu turu 
avamisel, lennuettevõtjate, lennujaamade ja maapealse teeninduse ettevõtjate 
vahelise konkurentsi edendamisel ning lõppkokkuvõttes ka tarbijate kasu 
suurendamisel.

Käesoleva avaliku konsultatsiooni riigi poolt vastuse koostamiseks vajame 
teie sisendit selle kohta, kas praegused õigusaktid täidavad tulemuslikult 
oma algseid eesmärke, pidades eelkõige silmas lennujaamade läbilaskevõime 
tõhusat kasutamist, konkurentsi edendamist, läbipaistva järelevalve 
säilitamist ning teenuste kvaliteedi ja usaldusväärsuse tagamist. Teie 
tagasiside aitab hinnata ka kõnealuste õigusaktide asjakohasust, sidusust ja 
ELi lisaväärtust, võttes arvesse selliseid uusi poliitilisi prioriteete nagu 
keskkonnasäästlikkus ja vastupanuvõime.

Oleme koostöös teiste ministeeriumitega konsultatsioonile vastamas ning 
seejuures on meile väga olulised ka teie mõtted ning kommentaarid. Palume 
teie sisendit vastavalt manuses olevale küsimustikule tähtajaga 15. 
september aadressidele [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>  ja 
[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> .

Lugupidamisega,

Viktoria Sitnik
Nõunik | Välissuhete osakond
Advisor | Department of International Affairs
+372 58194090
Kliimaministeerium | Ministry of Climate of Estonia
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti