Subject: FW: Palun registreeri Herkkile
From: "Anne Vesinurm" <[email-masked]>
To: "Anne Vesinurm" <[email-masked]>
Date: Wed, 1 Jul 2026 14:54:22 +0300

From: Kalle Grents <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, July 1, 2026 11:55 AM
To: Tuuli Tsahkna <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Terav Kera <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Luha kinnistu juurdepääsu eskiisid

Tere,

Palun väljastada projekteerimise nõuded riigimaantee nr 61 Põlva – Reola
tee km 36,7 ristumiskoha (sh riigiteele möödumislaienduse) ja
juurdepääsutee projekteerimiseks

Manuses möödumislaiendiga lahendus, mille parameetrid on valitud
allolevast väljavõttest lähtuvalt.

Parimate soovidega

Kalle Grents

Arendusjuht

AS Eesti Keskkonnateenused/ EKT Ecobio OÜ

Telefon +372 5666 7705

E-mail;  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

 <http://www.keskkonnateenused.ee> www.keskkonnateenused.ee

E-kiri on saadetud tööaselt e-posti aadressilt, millele saadetavat
informatsiooni tööldakse vastavalt Eesti Keskkonnateenused AS-i
töökorralduse reeglites toodud regulatsioonile

From: Tuuli Tsahkna <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: reede, 14. november 2025 01:02
To: Kalle Grents <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Terav Kera <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Luha kinnistu juurdepääsu eskiisid

Tere,

Edastatud andmetele tuginedes jõudsime siiski paraku otsusele, et soovime
riigitee nr 61 ristmiku väljaehitamisel kohe ka riigiteele nr 61
möödasõidu laienduse väljaehitamist.

Sisuliselt on planeeringu realiseerimine biogaasi- ning sorteerimistehase
mahus küll hästi jälgitav ning hallatav, kuid meid teeb ettevaatlikuks
kahe etapi väljaehitamise vahele jääv aeg (mis võib tegelikkuses olla
palju pikem kui hetkel prognoositav 3-4 aastat) ning samuti jääb
planeeritav tegevus väljapoole riigitee kaitsevööndit. Mis tähendab seda,
et on võimalik, et meid ei kaasatagi teise etapi väljaehitamise menetlusse
ning sellisel juhul oleme sunnitud ise planeeringu realiseerimise järgselt
riigiteele möödasõidu laienduse või vasakpöörderaja ehitama.

Lugupidamisega

Tuuli Tsahkna

peaspetsialist

planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

Tel: +372 5807 3001

 <http://www.transpordiamet.ee/> Transpordiamet

Valge 4 / 11413 Tallinn

From: Kalle Grents <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, October 14, 2025 4:46 PM
To: Tuuli Tsahkna <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Terav Kera <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Luha kinnistu juurdepääsu eskiisid

Tere,

Me saame jagada planeeringuala Luha kinnistu osale plaanitavate tehaste
mahud ja sellest tulenevad transpordikoormuste prognoosid, lisan need siia
meili arvutuskäiku näitavate tabelitena. Materjalide voogudele lisaks näha
ka töötajate transpordi prognoos.

Jäätmejaama osas saab hetketeadmise alusel liitumine olema ilmselt alles
siis kui Kogujatee välja ehitatakse.

Meie vaates muidugi oleks just sobivam selline lahendus, kus selle nö
ajutise mahasõidu osas saaks rakendada etappide kaupa välja ehitamist,
kuna me esimese kiirema etapina alustaksime kohe biogaasitehasega, selle
mahud ei ole ilmselt suure mõjuga ning võiks piirduda maksimaalselt
mõõdasõidulaienduse väljaehitamisega (kui siis sedagi). 2 etapp järgneks
eelduslikulrt alles 3-4 aastat hiljem, kus siis lisanduks sorteerimistehas
oma mahtudega.

Kas siinkohal võiks pooltele kindlustunde saavutamiseks kasutada
lahendusena Transpordiameti kaasamist KOV-i ehituslubade väljastamise
protsessi, et näiteks kui ettevõte taotleb II etapi sorteerimitehase
ehitusluba, siis Transpordiamet saab vastavalt lisanduva koormuse
prognoosile seada tingimuse laienduse või vasakpöörderaja
väljaehitamiseks?

Alustamiseks oleks vaja meil Transpordiameti arvamust selle esimese etapi
osas, et mis tingimustel saaksime selle ajutise mahasõidu projekteerida,
arvestades nende lisatud andmega autode kohta.

I etapp Biotehas

Biotehase sisse-välja transport

tonn

koorma suurus keskmine, t

vajalik autode arv  kokku aastas

keskmine autode arv päevas, iga auto arvestatud 2x, sisse-välja

keskmine autode arv tunnis, tööaeg 8h

aastane käideldav kogus max

27 000

sisse biojäätmed

lokaalne transport

14 000

8

1 750

10

1,2

ümberlaadimisest transport

13 000

24

542

3

0,4

väljavedu väetised jms

vedelväetis

24 000

25

960

5

0,7

tahke väetis

2 500

20

125

1

0,1

gaas kompressorist, poolhaage

1

0,1

Biotehas materjalide vedu kokku

3 377

20

2,5

Biotehas töötajate transport

4

töötajate arv vahetuses 12h

4

2

kl 7 hommikul + kl 7 õhtul

II etapp Sorteerimistehas

Sorteerimistehas sisse-välja transport

tonn

koorma suurus keskmine, t

vajalik autode arv  kokku aastas

keskmine autode arv päevas, iga auto arvestatud  2x, sisse-välja

keskmine autode arv tunnis, tööaeg 8h

aastane käideldav kogus max

75 000

sisse segajäätmed

lokaalne transport

15 000

8

1 875

10

1,3

ümberlaadimisest transport

60 000

24

2 500

14

1,7

0

väljavedu jäägid + materjalid jms

0

RDF jms puistematerjalid

26 250

21

1 250

7

0,9

pressitud materjalid

37 500

20

1 875

10

1,3

mineraalsed puistematerjalid

11 250

25

450

3

0,3

Sorteerimistehas kokku

7 950

44

5,5

Sorteerimistehase töötajate transport

20

töötajate arv vahetuses 12h

10

5

kl 7 hommikul + kl 7 õhtul

Parimate soovidega

Kalle Grents

Arendusjuht

AS Eesti Keskkonnateenused/ EKT Ecobio OÜ

Telefon +372 5666 7705

E-mail;  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

 <http://www.keskkonnateenused.ee> www.keskkonnateenused.ee

E-kiri on saadetud tööaselt e-posti aadressilt, millele saadetavat
informatsiooni tööldakse vastavalt Eesti Keskkonnateenused AS-i
töökorralduse reeglites toodud regulatsioonile

From: Tuuli Tsahkna <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: neljapäev, 18. september 2025 12:35
To: Kalle Grents <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Terav Kera
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Luha kinnistu juurdepääsu eskiisid

Tere!

Meeldiv kuulda, et olete jõudnud maade omandamises kokkuleppele ning saate
planeeringuga edasi minna.

Me ei näe omalt poolt ühtegi põhjust, miks te ei saaks / võiks
planeeringuga edasi minna.

Samas hetkel esitatud info alusel ei saa me ka öelda, et üks või teine
riigitee ristmiku lahendus oleks õige või välistatud.

Olete andnud küll projekteerijale sisendinfo „esialgu vasakpööre 1 auto
tunnis“ ja „hiljem 2 autot tunnis“, samas kust need arvud on võetud /
mille alusel tuletatud?

Meie seisukoht on, et riigitee ristmik (ka ajutiselt ainult
planeeringualal teenindamiseks, st enne riigitee projekti realiseerimist)
tuleb kavandada vastavalt maksimaalsele võimalikule tegevusele (tootmise /
jäätmekäitluse mahule) planeeringu realiseerimise järgselt. St mis on
jäätmejaama aastane jäätmete kogumise / ümbertöötlemise maht? Kui suur osa
sellest on prognoositud nn korralise jäätmekäitluse sisendina, kui suur
osa eraisikutelt? Kas ja kui suur osa jäätmetest liigub planeeringualalt
välja? Mis on biogaasijaama kavandatav aastane võimsus ning millises mahus
tooraine sissevedu see eeldab?

Lisaks veel jäätmejaama ning biogaasijaama töötajad (täiendav alaline
liikumine nt hommikusel tipptunnil).

Hetkel me pigem näeme, et riigitee ristmiku rajamiseks on vajalik
minimaalselt möödasõidulaiendus. Kas on vajalik ka vasakpöörderada, see
tuleneb planeeringualale kavandatavate tegevuste summaarsest aastasest
mahust – kui see on midagi, mida te täna juba teate, siis palun jagage
meile infot. Kui see on midagi, mis lõplikult selgub planeerimise käigus,
siis sellest tulenevalt selgub vajalik riigitee ristmiku tüüp ka edaspidi
planeeringu koostamise käigus. Üldiselt me ei poolda lahendusi, kus
väidetavalt on „alguses nii palju“ ning „pärast nii palju + n“. Küll aga
oleme valmis kaaluma lahendust, kus algselt ehitatakse välja kas üks või
teine (jäätmejaam või biogaasijaam), kuid mõlema puhul arvestades siiski
nende maksimaalset aastast töömahtu. Sellisel juhul on võimalik tõmmata
reaalne piir lisanduva liikluskoormuse osas ja vastavalt sellele kavandada
lahendusi (nt et ainult biogaasijaama puhul piisab möödasõidulaiendusest,
kuid jäätmejaama lisandumine eeldab vasakpöörderaja väljaehitamist (või
vastupidi)).

Võite arvestada võimalusega rajada juurdepääs riigiteelt otse
planeeringualale.

Samas tuleb arvestada, et riigitee projekti realiseerimise järgselt, st
kogujatee väljaehitamise järgselt ei ole mõeldav planeeringualale
juurdepääsu tagamine eskiisil näidatud asukohast (st kogujatee
väliskurvist), samuti ei ole mõeldav sinna kolmeharulise ristmiku rajamine
– kogujatee näol on tegemist teega, mis tagab juurdepääsu Ülenurme
alevikule lõunast (samas ka sealt liikumise lõunasse), st see tähendab
kõrgelt liiklussagedust. Planeeringu koostamisel arvestage, et juurdepääsu
planeeringualale saab kogujateelt hetkel riigitee projektis näidatud
asukohast ning võimalik on ka teise juurdepääsu kavandamine nt ca 100 m
kaugusele pärast kogujatee kurvi. Võib koostada planeeringualale
juurdepääsu tagamise kontekstis võib planeeringust koostada kaks versiooni
– esimene, kus näidatakse juurdepääs planeeringualale kuni riigitee
projekti realiseerimiseni ja teine kus kajastatakse juurdepääsu
planeeringualale pärast riigitee projekti realiseerimist.

Täiendavate küsimuste korral palun helistage või kirjutage.

Lugupidamisega

Tuuli Tsahkna

peaspetsialist

planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

Tel: +372 5807 3001

 <http://www.transpordiamet.ee/> Transpordiamet

Valge 4 / 11413 Tallinn

From: Kalle Grents <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, September 1, 2025 2:27 PM
To: Tuuli Tsahkna <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Terav Kera
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: FW: Luha kinnistu juurdepääsu eskiisid

Tere,

Oleme kokkuleppele jõudmas naaberkinnistu omanikega nende Piiri kinnistu
94901:009:0388 osaliseks omandamiseks. Selle plaanitud ala sisse jääks
tulevane mahasõit Põlva-Reola maanteelt. Teedeinsener Indrek Kustavus tegi
selle kohta ka esialgsed joonised ja arvamuse (allolevas meilis).

Palun Transpordiameti arvamust-seisukohta, kas selline lahendus võiks
sobida ja me saame detailplaneeringuga edasi liikuda.

Kambja vallalt saadud vastus oli positiivne ja neil vastuväited puuduvad,
kuid viitasid, et selles osas on lõplikuks otsustajaks Transpordiamet.

Ette tänud ja kiiret vastust oodates!

Parimate soovidega

Kalle Grents

Arendusjuht

AS Eesti Keskkonnateenused/ EKT Ecobio OÜ

Telefon +372 5666 7705

E-mail;  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

 <http://www.keskkonnateenused.ee> www.keskkonnateenused.ee

E-kiri on saadetud tööaselt e-posti aadressilt, millele saadetavat
informatsiooni tööldakse vastavalt Eesti Keskkonnateenused AS-i
töökorralduse reeglites toodud regulatsioonile

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, August 29, 2025 12:36 PM
To: Priit Kirotar <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Subject: Luha juurdepääsu eskiisid

Tere

Vaatasin üle Luha ja Lapatsi detailplaneeringuala juurdepääsu võimalikud
variandid. Kui lähtuda sisendinfost, et riigiteelt Põlva – Reola oleks
planeeringualale vasakpööre esialgu üks auto tunnis ja hilisema arenduse
korral kaks pööret tunnis, siis vastavalt Tee projekteerimise normide
joonisele 11 (vt all) ei ole vajalik ei möödasõidulaiendit ega eraldi
vasakpöörde rada ja seda sõltumata peatee liiklussagedusest. Vastav
möödasõidulaiendi kaalumise nõue tekib alates viiest vasakpöörajast ja
sedagi peatee tipptunni liiklussageduse puhul üle 400 a/h.

Ettepanek on lahendada planeeringuala juurdepääs kahes etapis. Esialgi
rajatakse manuses olev lahendus v1, kus planeeringuala juurdepääsuks oleks
uus ristumiskoht Põlva – Reola teega. Ristmik rajatakse lihtristmikuna,
kuna hakkaks teenindama ainult planeeringuala. Ristumiskoht rajatakse
samasse asukohta, kuhu hilisema liiklussõlme projektiga kavandatakse Põlva
– Reola ja kogujatee ristmik. Kui ehitatakse välja varem projekteeritud
liiklussõlm koos kogujateega, siis on võimalik üsna väikeste
ümberehitustega liita planeeringuala v1 raames rajatud juurdepääsutee
rajatava kogujateega vastavalt manuses olevale ettepanekule v2. Lahenduse
v2 puhul jääb peateeks rajatav kogujatee ning planeeringuala
juurdepääsutee keeratakse kogujatee kurvile peale 90 kraadise nurga all.
Kuna planeeringuala juurdepääs jääks kogujatee väliskurvi, siis on tagatud
ka vajalikud nähtavused juurdepääsuteelt kogujateele ja samas on risti
keeratud lahenduse korral pöörde sooritamise kiirused viidud miinimumini.

Kokkuvõttes ei ole minu hinnagul põhjendatud arendajalt nõuda Põlva –
Reola maantee laiendamist ega vasakpöörderaja rajamist, sest
planeeringuala perspektiivne pöördeliiklus seda ei nõua ning liiklussõlme
rajamise järel on võimalik juurdepääsu kasutada mõningase ümberehituse
järel ohutult.

Tervitades

Indrek Kustavus

EXTech Design OÜ

Tel: +372 53 474 036