Subject: RE: Sisendipalve ja kutse infoseminarile: Euroopa Komisjoni keskkonnaomnibus
From: "Rahel Kelus" <[email-masked]>
Cc: "Eliise Merila" <[email-masked]>,Külli Kapper - MKM <[email-masked]>
Date: Wed, 8 Apr 2026 13:39:30 +0300

Hea koostööpartner!

Edastame Vabariigi Valitsuse 2. aprilli istungil kinnitatud Eesti seisukohad 
keskkonnaomnibusi kohta. Materjalid on leitavad Riigikogu 
dokumendiregistris: 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/dokumendiregister/dokument/4476d122-e3d0-4165-b5b2-87ec630cb255/> 
Dokument - Riigikogu. Lõpliku heakskiidu annab Riigikogu Euroopa Liidu 
asjade komisjon, seisukohad on arutlusel 17. aprilli istungil.

Heade soovidega,

Rahel Kelus
Nõunik | Välissuhete osakond
Advisor | Department of International Affairs
+372 5305 8771

Kliimaministeerium | Ministry of Climate of Estonia
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

From: Rahel Kelus
Sent: Tuesday, March 17, 2026 5:13 PM
Cc: Eliise Merila <[email-masked]>; 'Külli Kapper - 
MKM' <[email-masked]>
Subject: RE: Sisendipalve ja kutse infoseminarile: Euroopa Komisjoni 
keskkonnaomnibus

Hea koostööpartner!

Edastame tutvumiseks Eesti seisukohad EL keskkonnaõiguse lihtsustamise 
omnibusi kohta. Manusest leiate ka kaasamistabeli. Seisukohad on plaanis 
esitada Vabariigi Valitsuse 26. märtsi istungile.

Juhul kui teil peaks seisukohtadega seoses tekkima punaseid jooni, palume 
neist teada anda reede, 20. märtsi hommikuks. Eelduslikult võivad seisukohad 
veel teiste ministeeriumitega arutelude tulemusel täpsustuda. Täname teid 
koostöö eest!

Heade soovidega,

Rahel Kelus
Nõunik | Välissuhete osakond
Advisor | Department of International Affairs
+372 5305 8771

Kliimaministeerium | Ministry of Climate of Estonia
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti

From: Eliise Merila < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: Thursday, January 8, 2026 5:20 PM
Cc: Rahel Kelus < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: Sisendipalve ja kutse infoseminarile: Euroopa Komisjoni 
keskkonnaomnibus

Head koostööpartnerid!

Euroopa Komisjon on avaldanud keskkonnaõiguse lihtsustamise omnibusi, mis 
sisaldab ettepanekuid laiendatud tootjavastutuse süsteemi 
lihtsustamiseks (peamiselt volitatud esindaja nõudega seonduv) elektri- ja 
elektroonikajäätmete, pakendite ning akude ja patareide 
valdkonnas, tootja laiendatud vastutuse andmete esitamise lihtsustamise ja 
tööstusheite direktiivi lihtsustamise sätteid ning keskkonnalubadeks 
vajalike hindamiste lihtsustamist.  

 

Täpsemalt koondab omnibus järgmisi algatusi:

1.<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52025PC0981&qid=1767106523661> 
Ettepanek määruseks, millega lihtsustatakse kehtivaid patareide ja patarei 
jäätmete määrust (EL)2023/1542 ning tööstusheite portaali määrust 
(EL)2024/1244. Esimese puhul täpsustatakse tootja mõistet ja ohtlike ainete 
määratlust ning muudetakse LMT-akude eemaldatavuse nõudeid. Teise puhul 
tehakse ettepanek vabastada loomakasvatus- ja vesiviljelusettevõtjad 
kohustusest esitada aruandeid vee-, energia- ja materjalikasutuse kohta. 
Samuti luuakse liikmesriikidele võimalus vabastada loomakasvatuse ja 
vesiviljeluse rajatiste käitajad teatud aruandluskohustustest, kui need 
andmed on võimalik koguda teistmoodi.

2.<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52025PC0986&qid=1767106757721> 
Ettepanek direktiiviks, millega vähendatakse halduskoormust ja muudetakse 
jäätmedirektiivi (2008/98/EÜ), tööstusheite direktiivi (2010/75/EL ja 
2024/1785), keskmise võimsusega põletusseadmete direktiivi (EL) 2015/2193. 
Algatus sisaldab nt ettepanekut tühistada jäätmedirektiivi alusel loodud 
toodetes sisalduvate väga ohtlike ainete SCIP andmebaas. Soovitakse anda 
ettevõtetele suurem paindlikkus tööstusheidete direktiivi (THD) kohaste 
keskkonnajuhtimissüsteemide (KKJS) rakendamisel. Näiteks kaotatakse nõue 
lisada ümberkujundamiskavad. Käitajatele antakse rohkem 
aega KKJS ettevalmistamiseks ja KKJS-i puhul ei ole enam vaja sõltumatuid 
auditeid. Leevendused ka vesinikupõhiste tööstusprotsesside kasutuselevõtu 
hõlbustamiseks ning täpsustused CO2 püüdmistehnoloogiate kasutuselevõtu 
võimaldamiseks. Samuti nähakse ette erand keskmise võimsusega 
põletusseadmetele, mida kasutatakse üksnes aeg-ajalt varugeneraatoritena 
hädaolukordades ja elektrikatkestuste ajal.

3.<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52025PC0982&qid=1767107620846> 
Ettepanek määruseks, millega peatatakse patareide ja akude ning nende 
jäätmete ja pakendi- ja pakendijäätmete laiendatud tootjavastutuse (EPR) 
jaoks volitatud esindaja määramise kohustus EL ettevõtetele kuni 1. jaanuar 
2035. Need ettevõtted, kes on volitatud esindaja juba nimetanud, neid tagasi 
võtma ei pea. Säilitatakse kehtivad sätted, mis käsitlevad kolmandates 
riikides asuvate tootjate EPR jaoks volitatud esindaja määramist. EPR laiem 
reform on ees ootamas 2026 a., kui on kavas EPR toimimist parandada 
ringmajanduse määrusega, kus seda teemat laiemalt käsitletakse.

4.<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52025PC0983&qid=1767108105952> 
Ettepanek direktiiviks, millega peatatakse jäätmete, elektri- ja 
elektroonikaseadmete jäätmete ning ühekordselt kasutatavate plastijäätmete 
laiendatud tootjavastutuse volitatud esindajate määramise kohustus EL 
ettevõtetele kuni 1. jaanuar 2035. Kolmandate riikide ettevõtetele aga 
jätkuvalt nähakse vajadust kohaldada esindaja määramist.

5.<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52025PC0984&qid=1767106239020> 
Keskkonnale avalduvate mõjude hindamise kiirendamise ettepanekus nähakse 
veepoliitika raamdirektiivi, strateegilise keskkonnamõju hindamise 
direktiivi, linnudirektiivi, keskkonnamõju hindamise 
direktiivi ja elupaigadirektiivi lubade koordineeritud ja/või ühiste 
menetluste rakendamist.  Liikmesriikides tuleb luua (ka piiriüleste 
projektide korral) üks kontaktpunkt, kes läbi menetluse on vastutav 
hindamise hõlbustamise ja koordineerimise eest. Lisaks käiakse 
välja tähtajad projektide eelhindamise ja mõjuhindamise ning avaliku 
kaasamise osas. Nähakse ka ette järk-järguline keskkonnamõjude hindamise 
digitaliseerimine. 

6.<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52025PC0985&qid=1767171237586> 
Ettepanek INSPIRE ruumiandmete direktiivi 2007/2/EÜ lihtsustamiseks, kus 
eemaldatakse andmete ja andmete jagamise tehnilised nõuded ning viies selle 
kohustused kooskõlla uuema horisontaalse ELi andmeõigusega.

Komisjoni pressiteate leiab: 
<https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/et/ip_25_2997> 
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/et/ip_25_2997

Ettepanekuid arutatakse edasi liikmesriikide vahel EL Nõukogus ja Euroopa 
Parlamendis. Mõlemad institutsioonid koostavad ettepanekute kohta oma 
positsiooni, misjärel asutakse kolmepoolsetesse läbirääkimistesse. Nagu 
tavaks saanud, soovitakse omnibusi algatuste menetlusi Brüsselis läbi viia 
väga tempokalt.

Ettepanekute kohta on kavas koostada Vabariigi Valitsuse seisukohad, milleks 
palume ka teie arvamusi tähtajaga 28.01 ( 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; 
<mailto:[email-masked]> 
[email-masked]; INSPIRE teemal ka 
<mailto:[email-masked]> [email-masked] ). Lisaks muudele 
tähelepanekutele on kindlasti väga teretulnud ka sisendid selle kohta, 
milliseid positiivseid või negatiivseid mõjusid ettepanekute juures 
näete. Seisukohtadega on kavas jõuda Vabariigi Valitsuse istungile 
veebruaris.

Lisaks oleme huvitatud osapooltele korraldamas 21.01 kl 10 infoseminari, et 
ettepanekuid lähemalt tutvustada. Kohtumise kalendrikutse leiab manusest 
ning liituda on võimalik ka otse järgmiselt lingilt: 
<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OGNlNmRiZmMtYWI1Yy00YmU4LThjODMtYmE4ODkxZGJlOTUx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22982d5054-1b3c-4a65-9351-3c842ea4ca12%22%2c%22Oid%22%3a%2203bb59a1-cece-491d-9dcb-3305b087a04f%22%7d> 
Liitu koosolekuga kohe

Lugupidamisega,

Eliise Merila
EL teemade valdkonnajuht | Välissuhete osakond

Head of EU affairs | Department of International Affairs
+372 626 2843 |  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]
Kliimaministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn, Eesti
 <http://www.kliimaministeerium.ee> www.kliimaministeerium.ee