Subject: FW: Pöördumise edastamine
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Wed, 24 Sep 2025 08:28:38 +0300

From: Tanel Kiik <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Sent: Tuesday, September 23, 2025 2:17 PM
To: Anniki Lai - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Pöördumise edastamine

Tervist!

Edastan tegevusterapeutide õigusi Tervise Infosüsteemis puudutava
pöördumise, mille kohta palun Sotsiaalministeeriumi kommentaari:

Tegevusterapeutide õiguste laiendamine Tervise Infosüsteemis (TIS)

Eesti Tegevusterapeutide Liidu poolt soovime korduvana juhtida tähelepanu
olulisele süsteemsele probleemile, mis mõjutab nii olulisel määral meie
igapäevast tööd kui ka inimeste abivahendite (meditsiiniseadmete) ja
rehabilitatsiooniteenuste (tulevikus tervishoiuteenuste) kättesaadavust
ning kvaliteeti.
Taust
2023. aastal anti füsioterapeutidele, logopeedidele ja kliinilistele
psühholoogidele erialadele õigused iseseisva teenuse osutamiseks ja TISi
andmete sisestamiseks. Tegevusterapeudid jäeti välja, kuigi töötame
igapäevaselt samades meeskondades ning meie töö on lahutamatult seotud
nende spetsialistide tööga. Oleme korduvalt püüdnud anda SoMi sisendit
olukorra muutmiseks, kuid meie häält pole siiani kuulda võetud.
Tulevikus nii tervishoiu- ja sotsiaalsüsteem kui ka abivahendite süsteem
hakkavad suuresti põhinema TIS-i andmetel, mistõttu tegevusterapeutide
olukord muutub eriti kriitiliseks. Teenuse osutamine ilma TIS
täisligipääsudeta piiraks oluliselt meie tööd ning sunniks meid veel enam
koormama teisi spetsialiste meie dokumentatsiooni edastamiseks
(hetkeolukord).
Meie ettepanek:
Laiendada Tervise Infosüsteemi õigused tegevusterapeutidele samadel
alustel, nagu need on antud füsioterapeutidele, logopeedidele ja
kliinilistele psühholoogidele.
Korrigeerida 2023. aasta seadusemuudatuse puudujääk, lisades
tegevusterapeudid vastavasse regulatsiooni. Põhjendus: Tegemist ei ole uue
poliitilise algatuse, vaid tehnilise veaparandusega.
Tegevusterapeudi kaasamata jätmine seaks uue süsteemi toimimise ohtu ning
kahjustaks inimeste toimetulekut ja teenuste kättesaadavust. Patsientide
huvides on tagada, et kõik rehabilitatsiooni võtmespetsialistid, sh
tegevusterapeudid, saavad anda oma sisendi otse TISi.
Rahvusvahelises praktikas (nt Soomes ja Rootsis) on tegevusterapeutidel
need õigused olemas. Loodame, et seaduse täiendamine toimub enne, kui uus
süsteem lõplikult rakendub, vältimaks hilisemaid töökorralduslikke
takistusi ja inimeste abivajaduste katmata jätmist.

Pikemalt on ka meie varasem pöördumine siit leitav:
https://tegevusterapeudid.ee/uudised/
tegevusterapeudid.ee <http://tegevusterapeudid.ee>

Lugupidamisega

Tanel Kiik