Subject: RE: Karistusseadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku ja väärteomenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (keskkonnakuritegude direktiivi ülevõtmine)
From: Eesti Keemiatööstuse Liit <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Mon, 11 May 2026 16:30:41 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Vabandame, et meie tagasiside viibis, aga loodame, et seda on siiski 
võimalik arvestada.

Täname võimaluse eest eelnõuga tutvuda. Esialgsel analüüsil soovime juhtida 
tähelepanu mõnele küsimusele, mis tekitavad tööstuses olulist muret.

Mõistame ja toetame keskkonnakuritegude direktiivi eesmärki tugevdada 
raskete ja tahtlike keskkonnaalaste rikkumiste tõkestamist. Samas puudutavad 
eelnõus sisalduvad uued ja täpsustatud kuriteo- ning väärteokoosseisud väga 
otseselt ka tavapärast tööstus- ja tootmistegevust, sealhulgas loastatud 
käitiste tegevust ning kemikaalide käitlemist.

Eelnõu laiendab märkimisväärselt kriminaalõiguslikku vastutust valdkondades, 
mis on juba täna väga detailselt reguleeritud (REACH, CLP, Seveso, 
tööstusheite nõuded jne). Tööstuses tekitab see küsimuse, kas praktikas võib 
tekkida olukordi, kus haldusnõuete rikkumine või tootmisprotsessis toimunud 
eksimus võib hakata kaasa tooma ebaproportsionaalselt tugevat 
kriminaalõiguslikku riski.

Esialgsel tutvumisel tuvastasime ka ühe ülevõtmisprobleemi.

Direktiiv näeb ette ökotsiidi ja ettevaatamatusest surma põhjustamise 
kvalifitseeritud koosseisud ning kohustab neid esimese astme kuritegudena 
kohaldama SEVESO ettevõtetega seotud rikkumiste puhul. Eesti eelnõu kohaselt 
plaanitakse vastavaid sätteid kohaldada KemS mõistes nii suurõnnetuse ohuga 
ettevõtetele kui ka ohtlikele ettevõtetele.

Siinkohal soovime juhtida tähelepanu, et Eesti on ajalooliselt rakendanud 
SEVESO direktiivi rangemalt ning loonud lisaks direktiivis ette nähtud A- ja 
B-kategooria suurõnnetuse ohuga ettevõtetele ka täiendava siseriikliku 
kategooria C ehk nn „ohtlik ettevõte“. Tegemist on Eesti-sisese laiendusega, 
mida SEVESO direktiiv ise ette ei näe.

Sellest tulenevalt tekib küsimus, kas keskkonnakuritegude direktiivist 
tulenevad kvalifitseeritud kriminaalkoosseisud peaksid üldse laienema 
sellele täiendavale siseriiklikule C-kategooriale. Meie hinnangul läheb 
selline lähenemine direktiivi eesmärgist ja nõuetest kaugemale ning toob 
kaasa olukorra, kus Eesti ettevõtetele kehtestatakse võrreldes teiste 
liikmesriikidega oluliselt rangem kriminaalõiguslik vastutus.

Palume seda küsimust eelnõu edasisel menetlemisel täiendavalt analüüsida.

Lisaks soovime üldisemalt rõhutada, et nii ulatuslike karistusõiguslike 
muudatuste puhul on väga oluline õigusselgus ning ettevõtjatele arusaadav 
piiritlemine, millistel juhtudel on tegemist raske keskkonnakuriteoga ning 
millistel juhtudel haldus- või järelevalveküsimusega.

Lugupidamisega / Best regards

Kärt Alaküla

Tegevjuht / Managing director

Eesti Keemiatööstuse Liit / Estonian Chemical Industry Association

Peterburi tee 46, Tallinn

 <http://www.keemia.ee/> www.keemia.ee

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

+372 6139775

From: [email-masked] <[email-masked]>
Sent: Friday, April 24, 2026 3:14 PM
To: Harju Maakohus <[email-masked]>; Pärnu Maakohus <[email-masked]>; Tallinna 
Halduskohus <[email-masked]>; Tallinna Ringkonnakohus <[email-masked]>; Tartu 
Halduskohus <[email-masked]>; Tartu Maakohus <[email-masked]>; Tartu 
Ringkonnakohus <[email-masked]>; Viru Maakohus <[email-masked]>; Tartu 
Ülikooli õigusteaduskond <[email-masked]>; Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve 
Amet <[email-masked]>; Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda <[email-masked]>; Eesti 
Keskkonnaühenduste Koda <[email-masked]>; Eesti Keemiatööstuse Liit 
<[email-masked]>; Eesti Ringmajandusettevõtete Liit <[email-masked]>; Eesti 
Kaubandus-Tööstuskoda <[email-masked]>; Eesti Kaupmeeste Liit 
<[email-masked]>; Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liit <[email-masked]>; 
Eesti Kalaliit <[email-masked]>; Eesti Keskkonnamõju Hindajate Ühing 
MTÜ <[email-masked]>
Subject: Karistusseadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku ja 
väärteomenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (keskkonnakuritegude 
direktiivi ülevõtmine)

Tere!

Teile on saadetud Justiits- ja Digiministeeriumi dokumendihaldussüsteemi 
Delta kaudu eelnõu arvamuse avaldmiseks.

Ootame teie tagasisidet hiljemalt 8.05.2026 e-posti aadressile 
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Pealkiri: Karistusseadustiku, kriminaalmenetluse seadustiku ja 
väärteomenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu (keskkonnakuritegude 
direktiivi ülevõtmine)

Registreerimise kuupäev: 24.04.2026

Registreerimise number: 8-1/3308-1.

Lugupidamisega

Justiits- ja Digiministeerium

Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn
Tel. (372) 620 8100
e-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
www.justdigi.ee