Subject: Konkurentsiseaduse muutmise seaduse eelnõu (466 SE) menetlemine Riigikogus
From: "Kaido Rosin" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Info Aadress" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>,Eesti Tööandjate Keskliit <[email-masked]>, "[email-masked]", "Harju MK info", "Konkurentsiamet", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "pmkparnu menetlus", <[email-masked]>,
Cc: "Riigikogu Kantselei" <[email-masked]>, "Kaido Rosin" <[email-masked]>
Date: Thu, 24 Oct 2024 12:30:30 +0300

Austatud koostööpartner

Vabariigi Valitsus algatas Riigikogus konkurentsiseaduse muutmise seaduse
eelnõu (466 SE
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/4af88483-c10f-4144-aba8-e
50c061060bd/konkurentsiseaduse-muutmise-seadus/> ) ja eelnõu
juhtivkomisjoniks on majanduskomisjon.

Eelnõu tutvustus: Eelnõuga luuakse lahendus, mis võimaldab rakendada ELi
grupierandeid ka riigisiseses konkurentsiõiguses. Grupieranditega on
hõlmatud suur hulk kaubandustegevuses laialt levinud lepingutüüpe, millel
hoolimata konkurentsi kahjustavate sätete olemasolust on positiivne mõju
tarbijatele ja majandusele. Grupierandeid töötab välja ja kehtestab ELi
tasemel Euroopa Komisjon ning nad kohalduvad Eesti ettevõtjate suhtes
siis, kui nende kokkulepped omavad mõju liikmesriikide vahelisele
kaubandusele. Pakutava lahenduse puhul on tegemist nö hübriidlahendusega,
kus ühest küljest muutuvad ELi grupierandid riigisiseses
konkurentsiõiguses sisuliselt vahetult kohaldatavaks, kuid teisest küljest
on riigisiseselt siiski jäetud võimalus need grupierandid eelnevalt üle
vaadata ja anda ministri määrusega kinnitus, et need grupierandid on Eesti
õiguskorrale tõepoolest sobivad ja vajalikud. Samuti on jäetud võimalus
kehtestada vajadusel ka riigisiseseid grupierandeid. Viimast on võimalik
teha valitsuse määrusega. Pakutav lahendus võimaldab tagada õiguskindluse
ja tõhusa konkurentsijärelevalve, vähendades samal ajal haldus- ja
bürokraatlikku koormust. Samuti aitab see suurendada ettevõtjate
õiguskindlust ja hoida kokku õigusnõustamisega seotud kulusid. Täiendatud
regulatsioon ei mõjuta praegust konkurentsiolukorda. Eestis kehtib praegu
üks valitsuse määrusega kehtestatud vertikaalseid kokkuleppeid puudutav
grupierand. Muudatuse tulemusena hakkab Eestis kehtima kokku kuus
grupierandit, millest kaks: raudtee-, maantee- ja siseveetranspordi ning
tehnosiirde kokkuleppeid puudutavad grupierandid, ei olnud seni Eesti
õigusesse üle võetud. Seadus on planeeritud jõustuma üldises korras.

Eelnõu läbis Riigikogus esimese lugemise 14. oktoobril 2024. aastal.

Kogu eelnõu menetlusega seonduv teave, samuti teave komisjonile eelnõuga
seoses laekunud arvamuste ja ettepanekute ning vastutava Riigikogu liikme
ja ametniku ning kaasatud isikute kohta on leitav
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/4af88483-c10f-4144-aba8-e
50c061060bd/konkurentsiseaduse-muutmise-seadus/> eelnõu kaardilt
parlamendi veebilehel.

Teavitatud huvirühmad ja organisatsioonid: AS Eesti Liinirongid, AS Eesti
Raudtee, AS Nordic Aviation Group, AS Operail, AS Saarte Liinid, AS
Tallinna Lennujaam, AS Tallinna Sadam, AS Ökosil, Eesti Advokatuur, Eesti
Advokatuuri konkurentsiõiguse komisjon, Eesti E-kaubanduse Liit, Eesti
Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liit, Eesti Juristide Liit, Eesti
Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti Kaupmeeste Liit, Eesti Kohtunike Ühing, Eesti
Otsemüügi Assotsiatsioon, Eesti Suurettevõtjate Assotsiatsioon, Eesti
Tarbijakaitse Liit, Eesti Tööandjate Keskliit, Eesti Väike- ja  Keskmiste
Ettevõtjate Assotsiatsioon, Harju Maakohus, Konkurentsiamet,
Lennuliiklusteeninduse AS, OÜ Transpordi Varahaldus, Patendivolinike Koda,
Pärnu Maakohus, Rail Baltic Estonia OÜ, Riigikohus, Tallinna
Ringkonnakohus, Tartu Maakohus, Tartu Ringkonnakohus, Tartu Ülikool, Tartu
Ülikooli õigusteaduskond, Teenusmajanduse Koda, TS Laevad OÜ, Viru
Maakohus ning Õiguskantsleri Kantselei.

Lugupidamisega

Kaido Rosin

Riigikogu majanduskomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja

T: +372 631 6433

M: +372 5349 6433

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

www.riigikogu.ee <http://www.riigikogu.ee>