Subject: FW: selgitustaotlus ja ettepanek
From: "Kaido Loor" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Fri, 21 Nov 2025 18:41:37 +0200

Tere,

lisan ununenud Tallinna linna vastuse.

Lisan ka Tallinna linna kirja, millega Tallinna linn nõuab avalikus hoones
osalemist isegi valitsuselt! Palju õnne meile kõigile.

Parimatega,

Kaido Loor

Advokaadibüroo Loor OÜ

+372 5646 5758, Teams  <sip:[email-masked]> sip:[email-masked]

Tasuta kliendiparkla: sõida Hariduse 1 ja helista mulle.

Broneeri aeg:  <https://calendar.app.google/P15Drv9M4fDWABbx9>
https://calendar.app.google/P15Drv9M4fDWABbx9

From: Kaido Loor
Sent: reede, 21. november 2025 16:26
To: [email-masked]
Subject: selgitustaotlus ja ettepanek

Lp MKM,

Palun mulle selgitada selgitustaotluse vaimus, kas teie arvetes on PlanS §
131 lg 2 erinorm detailplaneeringu menetluse käigus sõlmitavate lepingute
osas järgmistele üldnormidele: KOKS § 35 lõige 5, HMS § 98.

Olen teadlik Riigikohtu lahendist
<https://www.riigikohus.ee/et/lahendid?asjaNr=5-24-34/13>
https://www.riigikohus.ee/et/lahendid?asjaNr=5-24-34/13, kuid paistab, et
Riigikohus on unustanud:

1.	erinormi ja üldnormi vahekorra,
2.	asjaolu, et maaomanik osaleb ehituse maksudega riigituludes väga
olulises suuruses (mitte 5-24-34/13: "õiglane poleks, et arendaja
käsutusse jääb planeeringulahenduse elluviimisest teenitav kasu, samas kui
sellega ühiskonnale põhjustatavad kulud jäävad kulude ulatusest sõltumata
alati omavalitsusüksuse ning kaudselt kõigi maksumaksjate kanda."); nt.
keskmise 50 korteriga kortermaja pealt teenib valitsus 50 korterit * 50 m2
per korter * 4000 EUR/m2 * (0,24 käibemaks + 1/3 ehituse palgakulu * 0,33
sotsiaalmaks) = 3 500 000 EUR maksutuludeks. St iga m2 eest
3500000/(50*50)=1 400 EUR; seda tuleb pidada märkimisväärseks
maksupanuseks; samuti, seda kas planeeringulahenduse elluviimisest teenib
maaomanik kasu või mitte on risk ja ebaselgus, mitte kindel tulemus; alati
kasumi eeldamine on vale eeldus;
3.	see pole maaomaniku „asi“ et valitsus ja KOV-id ei suuda omavahel
olulist maksutulu (p2) jagada;
4.	PS § 113: "Riiklikud maksud, koormised, lõivud, trahvid ja
sundkindlustuse maksed sätestab seadus."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/115052015002#para113);
5.	PS § 157: "Kohalikul omavalitsusel on seaduse alusel õigus
kehtestada ja koguda makse ning panna peale koormisi."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/115052015002#para157);

Lisatud Tallinna linna vastusest näib, et Tallinna linn on arvamusel, et
KOKS § 35 lõige 5 ja HMS § 98 annavad KOV-ile piiramatu õiguse kehtestada
mistahes koormisi kestahes loataotlejale, ilma igasuguste selgete
piiranguteta (kõik piirangud on ebaselged: „üldjuhul“, „otseselt
vajalik“). Selline õigus ei vasta PS § 3: "Riigivõimu teostatakse üksnes
põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/115052015002#para3). Vt ka 1-21-5728/12:
"Omavalitsusüksus on seotud seadustega (PS § 154 lg 1 ja KOKS § 3 p 3)
[...]".

Ettepanek on lisada PlanS-i 131 norm, mis selgelt välistab üldnormile
tuginemise planeeringute ja ehitusõiguste andmisel väljaspool planeeringu
ja ehitusala.

Lugupidamisega,

Kaido Loor

Managing Partner / Juhtivpartner

Vandeadvokaat / Attorney-at-Law

Mobile

Email

Teams

Web

Office

(+372) 5646 5758

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

sip:[email-masked]

www.abloor.ee <http://www.abloor.ee/>

Tõnismägi 3A, Tallinn

5 korrus/floor

Tasuta kliendiparkla: sõida Hariduse 1 ja helista mulle.

Broneeri aeg: https://calendar.app.google/P15Drv9M4fDWABbx9