Subject: RE: teabenõue - miks on lubatud Finnairi müratekitavate propellerlennukite ülimadalad startimised üle Tallinna kesklinna
From: "Teele Laun" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 5 Mar 2025 11:56:24 +0200

Austatud Marek Kallin,

Täname Teid pöördumise eest ning mõistame Teie muret seoses Finnairi 
lendudest tekkiva müraga. Lende ajaperioodil 14.02-21.02.2025 on põhjalikult 
analüüsitud ning selle käigus ei tuvastatud ühtegi kõrvalekallet kehtivatest 
protseduuridest ja piirangutest.

Täpsustuseks väljumiste kohta sellel perioodil:

*	Ei olnud ühtegi sellist päeva, kus kõik Finnairi ATR tüüpi lennukid 
oleksid väljunud ainult lääne suunal.
*	Väljumised ida ja lääne suunal jagunesid enam-vähem pooleks: 52% Finnairi 
ATR lendudest lendas lääne suunal.
*	Väljumissuund määratakse sõltuvalt tuule suunast ja liiklusolukorrast.

Lendude profiilide kontrollimisel kasutati sertifitseeritud radarandmeid 
ning kaasati operatsiooniline lennujuht. Juhime tähelepanu, et Flightradar24 
andmed võivad olla madalatel kõrgustel ebatäpsed. Selle analüüsiga tehti 
järgmised järeldused:

*	Enamik lääne suunal väljuvatest lendudest jõudis enne Ülemiste järve 
kohale jõudmist vähemalt 300 m (merepinnast) kõrgusele, mille järel alustati 
pööret põhja suunas.
*	Ülemiste järve kohal saavutati 600 m kõrgus (merepinnast).
*	Rannikujoone kohal saavutati 900 m kõrgus (merepinnast).

Mõnel juhul, kui ilm ja liiklusolukord seda lubavad, on lubatud visuaalne 
väljumine, mis võimaldab alustada pööret varem. Siiski, visuaalset väljumist 
ei tohi teostada öisel ajal (päikeseloojangu ja -tõusu vahel). Visuaalse 
väljumise korral lääne suunda on tõenäolisem, et lennuprofiil läbib Kadrioru 
piirkonda.

Täname Teid lahendusettepaneku eest. Kahjuks ei ole selle rakendamine 
võimalik, kuna õhusõidukite väljumise suunda ei saa vabalt valida vaid seda 
piiravad tuulesuund ja -kiirus. Lennunduses on ohutus esmatähtis ning 
õhusõidukite teenindamisel järgitakse kehtivaid protseduure ja 
regulatsioone.

Müra maandamiseks on Tallinna lennuväljal kehtestatud järgnevad avalikult 
AIPist leitavad müravastased protseduurid:

Müravastased protseduurid kehtivad allpool 3000 jalga AMSL (Above Mean Sea 
Level- keskmise merepinna suhtes).

IFR (Instrument Flight Rules- instrumentaallennureeglid) lennu stardil 
rajalt 26 tuleb järgida alljärgnevaid eriprotseduure:

*	Start kuni kõrguseni 1500 ft (feet- jalga) lennuvälja tasapinna kohal:

*	stardivõimsus
*	tagatiivad stardiasendis
*	tõusulend kiirusel V2 +10 kuni 20 kt (knots- sõlme) (või maksimaalse 
lubatud tõusunurgaga)

*	Kõrgusel 1500 ft:

*	vähendada tõmmet mitte alla tõusuvõimsuse / tõmbe.

*	1500 ft kuni 3000 ft:

*	tõusulend kiirusel V2 +10 kuni 20 kt (knots- sõlme).

*	Kõrgusel 3000 ft:

*	kiirendada sujuvalt kuni marsruuditõusu kiiruseni koos tagatiibade 
sissetõmbega.

Ohutus on kõigi lennundusosapoolte esmane prioriteet. Transpordiamet koostab 
iga aastaseid lennuohutusalaseid kokkuvõtteid eesmärgiga teavitada üldsust 
tsiviillennunduse ohutuse tasemest 
(https://www.transpordiamet.ee/lennuohutusalased-kokkuvotted#ohutuskokkuvotted) 
ja lisaks on koostatud riiklik lennundusohutusprogramm.

Kliimaministeerium, Transpordiamet, Tallinna Lennujaam ja 
Lennuliiklusteeninduse AS teevad pidevat koostööd, et tagada ohutus Eesti 
õhuruumis, järgides kehtivaid seadusi ja rahvusvahelisi nõudeid.

Lugupidamisega,

Teele Laun | Kvaliteedi-, vastavus- ja keskkonnajuhtimise osakonna juht

+372 6058067, +372 53403563 | [email-masked]

AS Tallinna Lennujaam

Tartu mnt. 101, Tallinn 10112

 <https://airport.ee/> airport.ee

 <https://airport.ee/jatkusuutlikkus/> Aastal 2025 saavutame 
süsinikuneutraalsuse.

See e-kiri võib sisaldada konfidentsiaalset teavet, mis on mõeldud 
ametialaseks kasutamiseks. Kui saite selle e-kirja eksituse tõttu, teavitage 
saatjat ja kustutage e-kiri.

From: Marek Kallin <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Sunday, February 16, 2025 6:22 PM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ; 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]
Cc: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ; 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]
Subject: teabenõue - miks on lubatud Finnairi müratekitavate 
propellerlennukite ülimadalad startimised üle Tallinna kesklinna

Tere, Kadrioru elanikuna, :

soovin infot - miks on lennujaam lubanud Finnairi müratekitavate 
propellerlennukite ülimadalad õhkutõusud 300m kõrguselt alates üle Tallinna 
kesklinna, kuni 9 korda päevas?

Erinevalt reaktiivmootoriga lennukitest nagu Embraer 190 on Finnairi ATR-72 
lennukitel peale suurema müratausta ka madalam lennutrajektoor, mis 
tähendab, et pärast starti juba 300-600 meetri kõrguselt lendavad nad üle 
Tartu maantee ja Kadrioru/Kesklinna, põhjustades tugevat mürareostust pluss 
suuremat potentsiaalset ohtu elanikele, arvestades, et enamik lennuõnnetusi 
toimub maandumisel või õhkutõusul.

Miks on selline asi lubatud?

Lahenduseks pakuksin välja KOHUSTAMA niikuinii põhja poole pöörduvaid 
Finnair ATR-72 lennukeid startima suunaga itta, kus elanike asustus on kohe 
pärast starti pea olematu, ning Lasnamäe kohale jõudes on nad juba 1000M+ 
kõrgusel, vähendades mürareostust oluliselt.

Sarnaseid pretensioone olen kuulnud korduvalt ka teistelt Kadrioru elanikelt 
nii et rahuldava vastuse mittesaamisel olen valmis alustama nii petitsiooni 
kui vajadusel kohtumenetlust mürataseme vähendamiseks.

Tervitades,

Marek Kallin,

Tallinna kodanik

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.