Subject: FW: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Oct 2025 10:30:38 +0300

From: Kadri Karu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, October 9, 2025 6:12 AM
To: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Aleksandr Michelson - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Kati Kikas - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Ott Sarapuu <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere Kristina,

Täname võimaluse eest tutvuda ja tagasisidestada turismitegevuskava 
2026-2029 eelnõud.

Edastan MTÜ Eesti Konverentsibüroo kommentaarid.

KONVERENTSIVALDKONNA spetsiifilised kommentaarid

Tegevussamas 1

Punkt nr 1 - "Rajame rahvusvahelisele nõudlusele vastava multifunktsionaalse 
suurürituste hoone"

Tegevuskavasse tuleks kindlasti lisada multifunktsionaalse 
konverentsikeskuse rajamine Tallinnasse.

Eesti vajab konverentside, korporatiivsündmuste ja muude äriürituste arvu ja 
välisdelegaatide arvu kasvatamiseks spetsiaalselt nende ürituste vajadustest 
lähtuvalt disainitud multifunktsionaalset konverentside, suurürituste ja 
messide keskust. Suurhall ei ole konverentsikeskus. Kultuuri- ja 
spordisündmuste hallid ei sobi enamasti rahvusvahelisel tasandil 
konverentside korraldamiseks kuna tulenevalt oma põhifunktsioonist 
(spordiüritused) ei ole pakkuda sobivat ruumiprogrammi, ruumide sisustust, 
varustust ning konverentsideks vajalike lahenduste rajamine on 
korraldajatele kallis.

Eesti konkureerib sihtkohtadega kus sellised keskused on olemas nii 
pealinnades kui mujal. Meil ei ole võimalik olla rahvusvaheliselt 
konkurentsivõimeline konverentside ja ärisündmuste sihtkoht ning 
turismitegevuskava eesmärke täita ilma sellise keskuseta.

Multifunktsionaalne kultuuri- ja spordisündmuste halli, mis võimaldaks 
korraldada eri tüüpi rahvusvahelisi spordisündmusi ja kultuuriüritusi ning 
suurendaks väliskülastajate ööbimiste arvu, peame samuti oluliseks, aga see 
ei asenda konverentsikeskust.

Vastutajad peaksid selle teema juures olema MKM ja EIS.

EKB poolt oleme igati valmis kaasa aitama valdkonna info, näidete, parimate 
praktikate ja kontaktidega parima funktsionaalsuse ja lahenduste 
planeerimiseks.

Punkt 2 - "Jätkame rahvusvaheliste konverentside korraldajate aitamist 
korraldusõiguse taotlemisel”

Aitamine peaks olema täpsemalt sisustatud. EKB kannab hea meelega jätkuvalt 
juhtivat rolli korraldajate aitamisel korraldusõiguse taotlemisel. See 
tegevus vajab aga kindlasti korraldusõiguse taotlemise programmi jätkumist 
ja selleks vajalike rahaliste ressursside olemasolu riigi poolt. Hetkel ei 
ole eelarve poolt välja toodud. Mõõdikuna toodud ICCA edetabeli positsiooni 
42. koha saavutamist peame ebarealistlikuks ilma konverentsikeskuse 
olemasoluta.

Punkt 6 - "Turundame Eestit varasemast enam rahvusvaheliste konverentside ja 
korporatiivürituste sihtkohana”

See on ülioluline tegevus äriturismi kasvatamiseks ja tegevuskava eesmärkide 
saavutamiseks. Kas selleks on ette nähtud ka rahaliste vahendite kasv 
eelarve jaotumise lõikes, vajalike kompetentside olemasolu EIS’i 
struktuuris, EKB sihtfinantseeringu jätkumine ja võimalik kasv? EKB poolt 
kinnitame valmisolekut olla kaastäitja ja partner tegevuste elluviimisel.

Punkt 10 - "Jätkame suure välisosalejate arvuga mitmepäevaste 
rahvusvaheliste konverentside toetamist”

Väljundmõõdik "aastatel 2026-2028 toetatakse vähemalt 10 rahvusvahelist 
konverentsi aastas" on liiga madal. See tegevus vajaks suuremat eelarvet ja 
toetusmeetme paindlikumaks muutmist, et toetada suuremat arvu rahvusvahelisi 
konverentse.

Punkt 13 - "Analüüsime, milline on rahvusvaheliste spordi- ja 
kultuurisündmuste toetuste mõju, tagamaks vahendite teadlikku suunamist”

Andmete kogumisele ja kättesaadavusele on oluline pöörata senisest enam 
tähelepanu ning planeerida see selgesõnaliselt tegevuskava osana, sh. 
äriturismi spetsiifiliste andmete kogumise vajalikkuse (mis konverentsid, 
osalejad, kulutused) võiks tegevuskavasse sisse kirjutada.

Sarnaselt spordi- ja kultuurisündmustele on ka rahvusvaheliste konverentside 
delegaatide ja korraldajate uuringu jätkumine ja regulaarne läbiviimine 
samuti vajalik. Sarnaselt varasematele uuringutele võiks läbiviijaks olla 
EIS ning EKB on valmis jätkuvalt olema koostööpartner.

MUUD KOMMENTAARID

*	Tegevuskava on 33lk pikk > võiks olla 10-15lk, et oleks lugejasõbralik. 
Välja saaks võtta kõik “uurime” stiilis punktid.

*	Suuri ja kandvaid muudatusi tegevuskava ei sisalda - peaksime hüppama 
miljardi võrra lisandväärtuses 4 aastaga (26-29), mis tähendab 10+% aastas 
kasvu. See on päris korralik. Eeldusel, et inflatsiooni ei ole või on see 
pigem väike (praegused prognoosid), siis kust see kasv peaks tulema?

*	Tegevuste vastutajatena tuleks välja tuua Majandus- ja 
Kommunikatsiooniministeerium või EASi ja KredExi ühendasutus (EIS) kui 
turismivaldkonna eestvedajad riigi tasandil; teised organisatsioonid saavad 
olla kaastäitjad.

*	Mõõdikuid, millele ei osata panna numbrit külge (nt elanike rahuolu), 
võiks jätta välja

*	"Suurimad soovitud muutused: toimiv sektoriülene koostöö ja 
digitaliseeritud külastajateekond ning uued ärimudelid" > see lause on 
sisult ja vormilt arusaamatu. Leiame, et turismisektor teeb küllalt head 
koostööd ja suurimat muutust ei ole kindlasti vaja koostöös kui sellises.

*	Eesmärk 2 - transpordiühendused > soovitud tulemus on 65% 
turismiteenustest on reaalajas broneeritav. Leiame, et eesmärk peaks olema 
otseliinide arv, sagedus jms näitaja

*	Eesmärk 5 - investeeringud immateriaalsetesse varadesse on kahekordistunud 
 > praegu on see 1,3 mln eurot. Kas see päriselt saab olla nii väike?

*	“Kestlikkuse lõimimisele avaliku sektori protsessidesse – nt ürituste 
korraldamisel ning toitlustus- ja majutusteenuste hangetes” > Keeruliselt 
sõnastatud. Kas vajalik eraldi välja tuua? Saanud täna standardiks?

*	"VisitEstonia andmebaasis reaalajas online-broneeritavate teenuste 
 osakaal” - mida see täpsemalt tähendab ja kuidas 37% mõõdetud on?  Leiame, 
et ei peaks riiklikult looma konkurenti booking.com’ile või kuidas see on 
mõeldud?

*	Mainitud peaks olema kuidas, milliste tööriistadega riik toetab turistide 
jõudmist väljapoole Tallinnat. Milline on sihitud turundus regionaalsetele 
võimalustele?

*	Siseriikliku transpordi all on oluline kõigi eri liikide arendamine 
eesmärgiga hajutada turiste üle Eesti.

*	Võiks ette näha ettevõtete turundustoetuse välisturgudel tegutsemiseks. 
Jah, ei taheta ressursse killustada, aga see oleks ettevõtete poolt oodatud 
tugi ja nad ise ka valmis turundusse panustama, lihtsalt ei ole nii palju 
eelarvet.

EKB poolt kinnitame valmisolekut panustada konverentsi- ja äriturismi 
edendamisse ning hea meelega vastan võimalikele küsimustele eelpool toodud 
kommentaaride osas.

Parimate soovidega

Kadri Karu

MTÜ Eesti Konverentsibüroo

Tegevjuht

m:  <tel:+3725158240> +372 51 58 240
a: Viru 19, Tallinn, Estonia
 <http://www.ecb.ee> www.ecb.ee ∣  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]

From: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Date: Tuesday, 30. September 2025 at 17:04
To: Turismi koostööpartnerid - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Ede Teinbas - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >, 
Aleksandr Michelson - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >, Kati Kikas - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu

Head turismi koostööpartnerid!

Osad teist on ilmselt juba saanud eelnõude infosüsteemi kaudu 
turismitegevuskava 2026-2029 eelnõu, kuid jagan seda ka eraldi, et jõuaks 
veidi suurema ringini. Lisasin ministri kirja, tegevuskava eelnõu ja 
lühiülevaate.

Tegevuskavas on kirjas, mida tuleb ministeeriumidel, asutustel, ettevõtjatel 
ja erialaliitudel järgmise nelja aasta jooksul turismi valdkonnas ära teha 
selleks, et turismil läheks paremini, lisandväärtus kasvaks. Tegemist on 
eelnõuga ja ootame sellele tagasisidet:

*	Kas teiega seonduvad tegevused on realistlikud ja nõustute neid enda peale 
võtma? Ja mis ajaks saaksid need tehtud?
*	Kas tegevuskava eesmärgid on teie hinnangul realistlikud?
*	Kes ja mida peaks veel järgmise nelja aasta jooksul ära tegema?
*	Kas on tegevusi, mille võiks teie hinnangul välja jätta?

Tagasisidet ootame hiljemalt 8. oktoobriks.

Pärast tagasiside saamist täiendame tegevuskava ja minister kinnitab selle 
käskkirjaga.

Kui teil tekib tegevuskava kohta küsimusi, siis võtke minuga julgelt 
ühendust.

Heade soovidega

	Kristina Jerjomina
turismi valdkonnajuht
Ettevõtluskeskkonna ja tööstuse osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372625 6420 [email-masked] <mailto:[email-masked]>
www.mkm.ee <https://www.mkm.ee>  | Suur-Ameerika 1, Tallinn