Subject: Vastus pöördumisele seoses õdede õiguseid käsitleva määrusega
From: "Leena Kalle - SOM" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: Gerlin Lõhmus - SOM <[email-masked]>, "Heli Paluste - SOM" <[email-masked]>,Külli Friedemann <[email-masked]>, "Ragnar Vaiknemets" <[email-masked]>, "Agne Ojassaar" <[email-masked]>, "Birgit Lao" <[email-masked]>, "Katrin Roosipuu" <[email-masked]>, "Katrin Kivisild - SOM" <[email-masked]>, "Pille Saar - SOM" <[email-masked]>, "Anneli Kannus" <[email-masked]>, "Gerli Liivet" <[email-masked]>
Date: Fri, 28 Mar 2025 17:21:27 +0300

Lp Esteetilise Mittekirurgilise Meditsiini Selts!

Kirjutan teile Sotsiaalministeeriumi tervishoiuteenuste osakonnast seoses 
teie sooviga saada selgitusi õdede õiguseid puudutava määruse osas.

*	Soovite teada, milliseid õiguseid reguleerib kehtima hakanud 
õendusteenuseid puudutav määrus.

20.01.2025 jõustunud terviseministri määrus nr 3 „ 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/117012025004?leiaKehtiv> Iseseisva 
õendusabiteenuse osutamine ja õendusabi erialad“ reguleerib iseseisvalt 
osutatavate ambulatoorseid ja statsionaarset teenuseid ning nende tingimusi. 
Iseseisvateks ambulatoorseteks õendusteenusteks on koolitervishoiuteenus, 
koduõendusteenus ja vastuvõtuteenus. Siia loetelu alla ei kuulu teenus, kus 
õe tegevus oleks suunatud täitesüstide teostamisele, botuliintoksiini 
süstide tegemisele või laserprotseduuride ja muude protseduuride 
läbiviimisele.

Kinnitame, et Sotsiaalministeeriumil muid õendusega seotud määruseid sel 
aastal plaanis muuta ei ole.

*	Kirjutate, et õde on süstimise pädevuse omandanud kõrgkooli õppes. 
Seetõttu peab õde saama ja võima teostada iseseisvat terve patsiendi 
hindamist ja protseduuri teostamist tegevusloaga kliinikus.

Õiguskantsler on antud teemat põhjalikult käsitlenud ja avaldanud enda 
<https://www.oiguskantsler.ee/sites/default/files/field_document2/Esteetilised%20mittekirurgilised%20meditsiinilised%20protseduurid.pdf> 
seisukoha aastal 2023, mille kohaselt esteetilisi mittekirurgilisi 
meditsiinilisi protseduure käsitatakse tervishoiuteenuse osutamisena, mida 
võib osutada üksnes kooskõlas seadusega. Õigusaktidega ei ole õele antud 
pädevust iseseisvalt täitesüstide tegemise üle otsustada. Sellist arusaama 
ei saa pidada põhjendamatuks arvestades selle protseduuri võimalikke 
tagajärgi inimese tervisele. Tegevusloa nõuded kehtestatakse erialade sisust 
ja eesmärgist lähtuvalt. Terviseameti selgituse järgi võib kosmeetilisi 
protseduure teha ambulatoorse dermatoveneroloogia teenuse raames, täitesüste 
eelkõige ambulatoorse plastika- ja rekonstruktiivkirurgia teenuse ning 
ambulatoorse suu-, näo- ja lõualuukirurgiateenuse raames.

Heade soovidega

Leena Kalle
nõunik
[email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee

From: Esteetilise Mittekirurgilise Meditsiini Selts < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Friday, March 21, 2025 5:43 PM
To: Gerlin Lõhmus - SOM < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; 
Heli Paluste - SOM < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Külli 
Friedemann < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Ragnar Vaiknemets < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; 
Agne Ojassaar < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Birgit Lao < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Katrin 
Roosipuu < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Katrin Kivisild - SOM < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: Re: FW: Eelnõu

Tere Gerlin

Täname selgituse ja  vastuse eest.

Küll aga ei saanud me vastuseid küsimustele, mida lisaks esitasime ja siiski 
palume teil ka neile täpsustav vastus anda.

Me ei mõelnud ilu- ja isikuteenuste määruse jõustumist, kuna see ei 
puudutagi tervishoiutöötajaid selliselt. Pidasime silmas pigem 13.01.25 
jõustunud õdedega seotud määrust 
<https://www.ena.ee/sel-nadalal-joustunud-maarus-tapsustab-oe-oigused-iseseisvalt-tootada/> 
Sel nädalal jõustunud määrus täpsustab õe õigused iseseisvalt töötada - 
Eesti Õdede Liit Või kas on veel käimas seoses õdede vastutusega jõustunud 
või jõustumise ootel olevaid määruseid?

Me palusime Seltsi poolt juba 2024. a juulikuus kaasata meid aruteludesse, 
mis TA sõnul olid käimas, mida ka Ragnar Vaiknemets meile lubas, kuid 
senimaani ei ole meid ühtegi töötuppa kaasatud. Ragnar Vaiknemetsaga ning 
Külli Freimanniga toimus väga konstruktiivne arutelu, saime anda selgituse, 
et mittekirurgiliste esteetiliste protseduuride läbiviimine on kõikide 
koolitatud spetsialistide poolt ühesugune ning terve patsiendi hindamine on 
jõukohane ka õele, et iseseisvalt protseduuri läbi viia tegevusloaga 
kliinikus.

Samuti, arstid paraku räägivad, et töötoad aktiivselt toimuvad ja meie ei 
saa sellest mööda vaadata, sest meile infot TA-lt ei jagata. Palume selles 
osas ikkagi lisaselgitust. Kõike peame silmas tervishoiutöötajate ja 
mittekirurgilise esteetilise meditsiini protseduuride seisukohast 
(täitesüstid, botuliintoksiini süstid jmt).

Kahetsusväärselt on seni TA meie kirjadele vastanud alati vaid siis, kui 
kaasame advokaadi.

Samuti, kordame veelkord, et õde on süstimis pädevuse omandanud kõrgkooli 
õppes, sh teostab õde nt perearsti praksises või kiirabis erinevaid süste 
ning määrab ravimeid. Õde peab saama ja võima teostada iseseisvat terve 
patsiendi hindamist ja protseduuri teostamist tegevusloaga kliinikus. Sh 
tuleb eristada kõrvaltoimeid ja komplikatsioone ning komplikatsioonid võivad 
esineda sõltumata sellest kas protseduuri teostab õde või arst, ning nende 
lahendamine on eelkõige meeskonnatöö, mida tegevusloaga kliinik ka 
võimaldab. Me leiame, et on jäänud tähelepanuta, kuidas komplikatsioonide 
lahendamine tegelikult käib ja välja näeb.

Tervishoiuteenuste korraldamise seadusest (edaspidi TTKS) lähtuvalt peab 
tegevusluba olema järgmistel tegevusaladel tegutsemiseks:

1) perearsti nimistu alusel üldarstiabi osutamine;

2) kiirabi osutamine;

3) eriarstiabi osutamine;

4) iseseisvalt õendusabi osutamine;

5) iseseisvalt ämmaemandusabi osutamine.

TTKS-s ja selle alusel antud määrustes on reguleeritud nimetatud teenuste 
sisu, nõuded teenuste osutamiseks, tegevusvaldkonnad, kvaliteedi nõuded jpm 
ning sellest tulenevalt liigituvad mittekirurgilised esteetilised 
protseduurid eriarstiabi valdkonda. Eriarstiabi osutamise tegevusloa saamise 
üheks eelduseks on, et seal töötab vastava erialaga eriarst.

TTKS jt õigusaktid ei reguleeri töökorraldust raviasutuses sh arstide ja 
õdede vahelist tööjaotust üksikute tegevuste teostamisel ja me ei pea selle 
põhimõtte muutmist otstarbekaks, sest praktikad tööjaotusel muutuvad ajas. 
Mitmeid tegevusi, mis veel kümmekond aastat tagasi olid vaid eriarstide 
pädevuses, teostavad täna õed ja ämmaemandad vm spetsialistid. See on 
tervishoiuteenuse osutaja vastutus, et protseduure teostab alati ainult 
tervishoiutöötaja, kellel on selleks vajalikud oskused ja pädevused ning 
teenuse osutamine vastab parimatele praktikatele, asjakohastele juhenditele 
ja standarditele. Kui vastavad Eestis koostatud juhendid puuduvad, saab 
võtta aluseks rahvusvahelised standardid või juhendid.

Seda kõik on öelnud meile SM 16.04.2019 (manuses).

Nt SA TÜK Nahahaiguste kliinikus aastal 2015 pääses õe vastuvõtule 
happekoorimise teenust saama läbi arsti saatekirja. Täna saab otse 
registreerida. TA ei reguleeri, et siiski on vaja arsti saatekirja ja 
eelnevat tervise hindamist. Sama kehtib muude meditsiiniteenustega, mis aja 
jooksul arenevad. Riigi haigla otsustab ise, kes mis protseduuri teostamise 
jaoks on pädev ja vastavalt korraldab tööjaotust. Sh on toimunud 
eneseregulatsioon ja pädevuste kaardistamine.

Käesoleval juhul väljastab TA mittekirurgiliste esteetiliste protseduuride 
(sh täitesüstid ja botuliintoksiin) tegutsemise luba vaid dermatoloogidele 
ja plastikakirurgidele, kuigi seadus seda üheselt ei ütle, vaid TA tõlgendab 
seda nii. Samas, komplikatsioonide lahendamine eeldab arstiteadmisi, sh 
selleks ei pea olema dermatoloog või plastikakirurg, et võimalikke 
komplikatsioone lahendada (kirjutada AB retsept, allergiavastased ravimid 
jmt). Komplikatsioonide ravijuhendid on tegelikult kõikidele arstidele 
jõukohane ja see sisaldab pikka kindlat loetelu. Üldpraktika näeb ette, et 
õed teevad süste ja ravivajaduse üle otsustab arst. Käesoleval juhul räägime 
me endiselt terve patsiendi käsitlemisest.

Sh kõikide tervishoiu protseduuridega võivad kaasneda komplikatsioonide 
riskid. Oleme teadlikud, et Eestis puuduvad andmed komplikatsioonide ja 
protseduuride arvu statistika kohta. Jagame artiklit, mis uurib 
komplikatsioonide riskide teket: sealt tuleb välja et meditsiinilises 
kirjanduses ei ole veresoonte kõrvaltoimete sagedused väga täpsed, vaid 
hinnatakse 1: 2000 kuni 1: 10 000 (0,05–0,01%).

Autorid oma uuringus järeldavad, et veresoone oklusiooni (mis on kõige 
tõsisem võimalik komplikatsioon, kuigi se allub ka õigeaegsele ravile) 
võimalus on 1: 6600 ehk 0,015% (Schelke et al. Incidence of Vascular 
Obstruction After Filler Injections. Aesthetic surgery journal vol. 40,8 
(2020)).

Me saame väga hästi aru ja kõik teame, et teatud arstid teevad pidevat (!!) 
lobitööd selle nimel, et õde ei ole pädev iluravi teostama, kuid muudes 
valdkondades õdede pädevused ja iseseisva töö võimalused pidevalt laienevad, 
nt eriõdedel. Meile teeb muret, et kuulatakse vaid ühte poolt ning TA 
töötab sellega ka aktiivselt kaasa monopoli tekitamisele erameditsiini 
valdkonnas ning õdedele ei anta õiguseid rääkimiseks. Leiame, et kõik 
huvigrupid peavad olema aktiivselt kaasatud ning koheldud.

Siinkohal peame nõustuma ka President Alar Karisega ja soovime märkida et 
tuleb tõsiselt suhtuda õiguskantsler Ülle Madise pakutud uudissõnasse 
“halduskius”.  Pöörame tähelepanu, et  erinevad TA töötajad (nt Adelina 
Zemzurova jt) on jaganud mitmetele seltsi liikmetele infot, et  “õde ei tohi 
tulevikus enam süste teostada”, “kohe kohe on laual ja kinnitatakse eelnõu, 
mis takistab kõikide õdede süstimist” jne jne, ehk et hirmutamine on käinud 
pidevalt TA töötajate poolt, mida oleme vaikselt jälginud. Seoses sellega 
jagatakse ja jagati palju infot, kuidas TA-ga selles osas koostööd teevad 
hoopis üksikud arstid (!!). Leiame, et kõik huvigrupid peavad olema 
aktiivselt kaasatud ning koheldud.

Erinevad tervishoiuvaldkonna liidrid ja juhid tegutsevad käesoleval ajal 
pigem vastupidi - õdede tõstmisega tervishoiusüsteemis ja pädevuste 
laiendamise aruteludega. Nt Aivar Koppase tsitaat Tervisekassa kodulehelt: 
“Eesti tublid õed on saamas üheks päästerõngaks Eesti tervishoiusüsteemis. 
Varasemalt on seatud kahtluse alla õdede võime iseseisvalt teha otsuseid 
patsiendi ravi teekonnal ja olla kaasarääkija multidistsiplinaarsetes 
meeskondades. Praeguseks oleme jõudnud sinna, et kiirabis sõidavad ka ainult 
õdedest koosnevad õendusbrigaadid, osutatakse koduõendusteenust ning pole 
harvad olukorrad, kus perearstikeskuses patsient arstini ei jõuagi, sest 
pereõde on lahendanud haigusjuhu.”

Samuti läbides erinevaid ravijuhendite koolitusi näeme kui aktiivselt on 
kaasatud õed ravijuhendite töögruppidesse teistes valdkondades, kui 
arvestavalt ja lugupidavalt nendesse suhtutakse, kuidas tunnustavad arstid 
õdede ekspertiisi ja iseseisvust. Iluravi valdkonnas käib aga ainult pidev 
õdede alandamine ja kiusamine mis on äärmiselt kurnav. Tsiteerides Alar 
Karise Vabariigi aastapäeva kõnet- “otsused saavad sündida vaid koostöö 
vaimus. Vastastikuseid soove austades, sest nii toimetades on võimalik 
olulistest arendustest võita meil kõigil”.

Terve patsiendi õendus on väga levinud, aga seda aktsepteeritakse justkui 
ainult siis, kui pole rahalist huvi arstidel. Väga kutsume teid ühinema ka 
Ilona Pastauruse “väldi jõehobusid” üleskutsega. HIPPO-efekt - harjumus 
kohandada otsuseid kõige kõrgema staatusega inimese arvamusele vastavalt. 
Alati on inimene või inimesed, kelle puhul on harjutud nende otsuseid kõige 
rohkem arvestama, olenemata sellest kas neil on õigus või mitte. Ilona 
Pastarus oma kõnes Eriõdede revolutsioon ettekandes pöörab tähelepanu 
sellele, et see on kindel viis kuidas asjad juhtuda ei saa!

Õde on koostööpartner professionaalses ruumis!

Kokkuvõtvalt valdkonnas toimuv on meie jaoks probleem ning ka erinevad 
jutud, mis liiguvad. Ja kuna ka meie Selts ei saa konkreetseid tegevuse TA 
poolt, mida on lubatud, siis ka see on meile probleem. Kuidas need tegevused 
saavad siiski hakata realiseeruma  ---> MTÜ Esteetilise Mittekirurgilise 
Meditsiini Selts saab kaasatud töötubadesse, kus antud protseduuridega 
seonduvad arutelud käivad, on käimas või tulevikus tekivad? Kellega me saame 
suhelda sellel teemal konkreetselt?

Meie fookuses selleks aastaks on eneseregulatsiooni väljatöötamine ning 
pädevuste kaardistamine. Lisaks töögruppidele palume ka uuesti kohtumist TA 
esindajatega.

Lugupidamisega

Seltsi juhatus

On Tue, Feb 11, 2025 at 11:23 AM Gerlin Lõhmus - SOM < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]> wrote:

Lp Esteetilise Mittekirurgilise Meditsiini Selts!

Täname Teid kirja eest, millest soovite saada infot menetluses oleva eelnõu 
kohta, mis võiks reguleerida esteetiliste meditsiini teenuste osutamist ja 
õigusi.

Hetkel on Sotsiaalministeeriumis valmimas terviseministri määruse eelnõu 
„Nõuded ilu- ja isikuteenuste osutamisele“.  Ilmselt on Teieni jõudnud info 
sellest, kuna teisi iluteenuseid reguleerivaid õigusakte hetkel 
väljatöötamisel ei ole. Eelnõu on iga hetk liikumas eelnõude infosüsteemi 
kooskõlastamiseks ja arvamuse avaldamiseks.

Ilu- ja isikuteenuse all käsitatakse määruses juuksuri-, kosmeetiku-, 
solaariumi-, tätoveerimis-, püsimeigi- ja keha augustamise teenuseid ning 
küüne-, ripsme- ja kulmutehniku teenuseid. Eelnõuga kehtestatakse 
terviseohutuse tagamiseks nõuded ilu- ja isikuteenuse osutamisele, 
sealhulgas teenust vahetult osutava isiku teadmistele ja oskustele 
(väljaõppele) ning teenuse osutamise ruumidele ja vahenditele. Esteetiliste 
mittekirurgiliste teenuste, mida käsitatakse kui tervishoiuteenuseid, 
osutamine ei ole eelnevalt nimetatud teenuseosutajatele lubatud. Eelnõu 
väljatöötamisse on kaasatud vastavad erialaliidud ja teised seotud 
osapooled. Esteetilise Mittekirurgilise Meditsiini Seltsi meie hinnangul 
nimetatud määruse eelnõu otseselt ei puuduta.

Lugupidamisega

Gerlin Lõhmus
nõunik
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee

From: Esteetilise Mittekirurgilise Meditsiini Selts < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Wednesday, January 29, 2025 4:12 PM
To: kylli.friedemann < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Ragnar Vaiknemets < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; 
Heli Paluste - SOM < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Heli 
Laarmann - SOM < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Agne 
Ojassaar < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>; Birgit Lao < 
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Katrin 
Roosipuu < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: Eelnõu

Tere

Meieni on jõudnud info, et Terviseameti laual on eelnõu (?) seoses 
mittekirurgilise esteetilise meditsiini teenuse osutamisega ja sh õigustega. 
Meile antud eelnõu jõudnud ei ole ega ka infot ega ka vastuseid mitmetele 
kirjadele teilt alates august 2024. Oleme kirjutanud korduvalt TA-sse.

Palume saata meile olemasolev info käimasolevate protsesside kohta, kuna 
meile mitte vastamine käesoleval hetkel rikub meie põhiõiguseid. Sorainen on 
meile selle selgeks teinud, et antud tegevus, kus üks Selts jääb kõrvale, ei 
näita TA-d ega SoMin-i heas valguses mitte kuskil. Sh vastab TA vaid 
telefoniteel olulisematele küsimustele ja kirjadele mitte vastamine on 
tavapärane muster.

Meenutame, et oleme aastate jooksul

korduvalt palunud meid protsessidesse kaasata. Mis põhjusel meiega ei 
arvestata? Eestis on õdesid tohutult, kes igapäevaselt järjest enam 
valdkonnas tegutsevad, on pädevad, saavad pädevaks ja pidevalt ennast 
koolitavad. Sh tõstatakse teistes valdkonnas õdede tähtsust üha enam.

Peame silmas täitesüstide teostamist, botuliintoksiini süste, 
laserprotseduure ja muid protseduure, mis on ka teie kodulehel kirjutatud 
nimetatud teenuste loetelus.

Palume infot asap.

Lugupidamisega

Mittekirurgilise Esteetilise Meditsiini Selts

juhatus