Subject: Re: eilse koosoleku kokkuvõte ja määruse kompromisstäiendused
From: Marko Ründva | Kajaja <[email-masked]>
To: "Ramon Nahkur - SOM" <[email-masked]>, "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Oct 2025 22:52:38 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere päevast

Saadan väikse hilinemisega tagasiside 03.10.2025 edastatud määruse
eelnõule ja seletuskirjale.
Lisaks olen siis vahepeal saatnud ekirjad seoses olemasoleva eluhoonete
müranõuete kohta kui sinna rajatakse lähedusse uued keskkonnamüra allikad.
Ülevaade tagasisidest:

*

	seletuskiri

*

	seletuskirjas olen toonud välja vastuolud ja erinevad põhjused,
miks osad sõnastused ei ole õnnestunud.
*

	Seletuskirjas on liiga palju tuginetud ja viidatud EVS 842
uustöötlusele, mis on hetkel ikkagi veel töödokumendi staadiumis. Üldine
põhimõte on see, et riik kehtestab nõuded ja siis standard tehakse selle
järgi, mitte vastupidi.
*

	seletuskirjast jääb ekslik mulje, et Terviseamet tegeleks olmemüra
kaebustega korterelamutes, lahendaks heliisolatsiooni ja tehnosüsteemide
müra kaebusi - see ei ole korrektne.
<https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/fuusikalised-ohutegurid-elukes
kkonnas/mura-ja-vibratsioon#olmemura>
https://www.terviseamet.ee/keskkonnatervis/fuusikalised-ohutegurid-elukesk
konnas/mura-ja-vibratsioon#olmemura

*

	määrus

*

	viitamine ainult EVS 842 ei ole korrektne tehnosüsteemide müra
osas (see tagasiside on tulnud ka EKVÜ, EKFL, TalTech poolt)
*

	mõõtmiste teostaja nõude sõnastus ei ole õnnestunud ja selle järgi
ei ole enam mõõtmiste akrediteeringu nõudmine võimalik

*

	määruse lisa 1

*

	vormistuse osas on tehtud ettepanek, et akustilised indikaatorid
peavad olema allindeksiga. samuti võetud ridasid kokku.
*

	olen pakkunud välja sõnastuse EKVÜ ja EKFL tagasiside alusel
kuidas suvise ülekuumenemise jaoks kehtestada jahutussüsteemi müra
normtasemed.
*

	Kirjeldamaks magamisruumides rangemaid nõudeid, on mõistlik ikkagi
elutubade ja magamistubade nõuded välja tuua eraldi ridadel analoogselt
liiklusmürale
*

	samuti on tehtud ettepanekud osad laused eemaldada.

Tervitades

Marko Ründva

juhatuse liige | +372 5626 4614 | [email-masked]
<mailto:[email-masked]>

Kajaja Acoustics OÜ | Laki põik 2, 12915 Tallinn, Eesti | www.kajaja.ee

From: Ramon Nahkur - SOM <[email-masked]>
Date: Friday, 3. October 2025 at 17:15
To: Tarto, Indrek <[email-masked]>, Leena Albreht
<[email-masked]>, Natalja Šubina
<[email-masked]>, Ivo Jaanisoo
<[email-masked]>, [email-masked]
<[email-masked]>, Marko Ründva | Kajaja <[email-masked]>,
[email-masked] <[email-masked]>,
Kaupo Kõrven <[email-masked]>, [email-masked]
<[email-masked]>, Dmitri Tishko <[email-masked]>
Subject: RE: eilse koosoleku kokkuvõte ja määruse kompromisstäiendused

Tere!

Saadan nüüd lisaks määruse lisale 1 ka määruse enda koos toetavate
dokumentidega. Muudatused võrreldes eelmise versiooniga on tehtud ainult
määruse lisas 1 ja seletuskirjas (lk 4 ja 8 ning üleminekuajad läbivalt
tekstis) – nähtavad track change’s.
Puhtad failid koos kooskõlastustabeliga saame saata järgmise nädala
alguses (kooskõlastustabelit pole jõudnud veel täiendada selle mahuga (36
lk) seotult).

Kommentaare seoses 01.oktoobril toimunud arutelu ja määruse täiendustega
on võimalik saata veel kuni kolmapäevani (08.10).

Ette tänades

Ramon Nahkur
nõunik
Sotsiaalministeerium

From: Ramon Nahkur - SOM
Sent: Thursday, October 2, 2025 2:10 PM
To: 'Tarto, Indrek' <[email-masked]>; Leena Albreht
<[email-masked]>; Natalja Šubina
<[email-masked]>; Ivo Jaanisoo
<[email-masked]>; [email-masked]; Marko Ründva |
Kajaja <[email-masked]>; [email-masked]; Kaupo
Kõrven <[email-masked]>; [email-masked]; Dmitri Tishko
<[email-masked]>
Subject: eilse koosoleku kokkuvõte ja määruse kompromisstäiendused

Tere ja tänan veelkord, et saite eile kohtuda ja konstruktiivset arutelu
pidada!

Fikseerin koosolekul kokkulepitu ja saadan täiendatud määruse lisa manuses
(muudatused nähtavad track change’s):

1.	Tehnoseadmete müra elamute elu- ja magamistubades jääb 28 dB koos
jahutusele antava erandiga elutoas (30 dB maksimaalselt). Magamistoas on
kokkulepitud kompromiss 28 dB (25 asemel).
2.	Liiklusmüra 45 max taset elamute elutoale ei kehtesta, v.a
stuudiokorterid kus pole eraldi elu- ja magamistuba
3.	Täiendame määrust samasse elamusse paigaldatud segistite,
köögikubu, WC-loputuskasti jt erandiga
4.	Täiendame määrust tehnosüsteemi nominaalse õhuvooluhulga erandiga
5.	Anname pikema üleminekuaja normide rakendamiseks (2026 > 2027)

Toon ka välja, et Puitmajaliit jäi kohtumisel eriarvamusele 28 dB nõude
osas (palun Elaril vajadusel täpsustada, kas sain õigesti aru).

Lisaks, et veelgi leevendada jahutuse temaatikat ja samas arvestades, et
35 dB-ga läheksime me eelmise määruse nõuetega võrreldes leebemaks ja
tekitaksime ebarahuldava akustilise keskkonna, lisasime eelnõusse
jahutusele veel lisaks täiendava erandi : Jahutussüsteemide piirtasemeid
hinnatakse nende süsteemide eraldiseisva töökorra puhul, arvestamata
samaaegset koosmõju teiste tehnosüsteemidega (vt täpne sõnastus eelnõu
lisas 1 manuses).

Kui teil on veel kommentaare või midagi olulist jäi eile räägitust välja,
siis palun need esitada esimesel võimalusel, hiljemalt homme (03.10)
lõunaks.

Ette tänades

Ramon Nahkur
nõunik
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
www.sm.ee <https://www.sm.ee/>