Subject: Ed: # RRSD-111533 - Küsimus seoses teadusuuringuteks Rahvastikuregistrist andmete saamisega
From: "Keijo Lindeberg | LINDEBERG" <[email-masked]>
To: "AKI info"
Cc: "'Marika Tammaru'" <[email-masked]>, "'Marje Liibek'" <[email-masked]>, "Carolina Murd" <[email-masked]>
Date: Wed, 26 Mar 2025 13:49:11 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kirjutan Teile Tervise Arengu Instituudi inimuuringute eetikakomitee
(TAIEK) liikmena.

TAIEK’ile on esitatud uuring, mille teostamisel soovitakse kasutada
Rahvastikuregistri andmeid. Uuringu teostaja on TAIEK-ile teatanud, et
Rahvastikuregister soovib enne uuringu teostajale Rahvastikuregistri
andmete andmist lisaks TAIEK kooskõlastusele saada ka AKI luba.

Allpool on e-kirjavahetus minu ja Siseministeeriumi vahel. Kokkuvõttes on
Siseministeerium seisukohal, et kui tegemist on poliitikakujundamise
uuringuga, kus kasutatakse eriliigilisi isikuandmeid, siis tuleb uuringu
läbiviijal taotleda nii eetikakomitee kui ka AKI luba.

Kas AKI on jätkuvalt seisukohal, et IKS § 6 lg 5 ei ole erinorm IKS § 6 lg
4 suhtes? Olukorras, kus ka eetikakomitee kontrollib andmekaitsega seotud
küsimusi, on minu hinnangul IKS võimalik tõlgendada selliselt, et et IKS §
6 lg 5 on erinorm IKS § 6 lg 4 suhtes. Ehk kui tegemist on
poliitikakujundamise uuringuga, kus kasutatakse eriliigilisi isikuandmeid,
siis tuleb uuringu läbiviijal taotleda üksnes AKI luba, mitte täiendavalt
ka eetikakomitee luba. Vastasel korral tekib olukord, kus andmekaitsega
seotud küsimusi hindab nii AKI kui ka eetikakomitee, mis ei ole minu
hinnangul mõistlik lahendus.

Ka IKS § 6 eelnõu seletuskiri ütleb:

Teatud teadusuuringute puhul on vajalik eelnev Andmekaitse Inspektsiooni
või eetikakomitee luba.

[…]

Eelnõusse on lisatud ka säte, mille kohaselt loetakse käesoleva seaduse
tähenduses teadusuuringuks täidesaatva riigivõimu poliitika kujundamise
eesmärgil tehtud uuringud. Kui nimetatud eesmärgil tehakse päringuid teise
vastutava või volitatud töötleja andmekogusse või kasutatakse teise
vastutava või volitatud töötleja vastutusalas olevaid andmete kogumeid,
siis tuleb küsida Andmekaitse Inspektsiooni luba.

Eelnõu seletuskirjast ei nähtu, et võimalik on olukord, kus tuleb küsida
nii eetikakomitee kui ka AKI luba.

Eeltoodust tulenevalt palun AKI hinnangut, kas eetikakomitee peab hindama
ka poliitikakujundamise uuringuid, kus kasutatakse eriliigilisi
isikuandmeid või võib eetikakomitee keelduda hinnangu andmisest viitega,
et sellist uuringut hindab üksnes AKI.

Lugupidamisega

Keijo Lindeberg

Juhtivpartner/vandeadvokaat

T:

+372 625 2000

M:

+372 56 66 38 96

E:

[email-masked]

A:

Lootsi 8/1, 10151 Tallinn

Advokaadibüroo LINDEBERG
Tallinn | Tartu | Pärnu

 <http://www.lindeberg.legal/> www.lindeberg.legal

Käesolev e-kiri ja selle manused on konfidentsiaalsed ja nende
avalikustamine võib olla keelatud. Kui käesolev e-kiri ei olnud Teile
mõeldud, siis palun kustutage see koheselt koos manustega enda arvutist ja
informeerige sellest e-kirja saatjat. Kui käesolev e-kiri ei olnud Teile
mõeldud, siis pole Teil lubatud e-kirja või selle manuseid kopeerida või
nende sisu teistele isikutele avaldada.

This message and any attachment are confidential and may be privileged or
otherwise protected from disclosure. If you receive this message in error,
please delete this message and any attachment from your system and
immediately notify the sender. If you are not the intended recipient you
must not copy this message or attachment or disclose the contents to any
other person.

Saatja: Rahvastikuregistri leping <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 25. märts 2025 13:21
Adressaat: Keijo Lindeberg | LINDEBERG <[email-masked]>
Koopia: Enel Pungas <[email-masked]>; Mairis Kungla
<[email-masked]>; Annika Nõmmik Aydin
<[email-masked]>; Rahvastikuregistri klienditugi
<[email-masked]>; [email-masked]; [email-masked];
[email-masked]
Teema: RE: # RRSD-111533 - Küsimus seoses teadusuuringuteks
Rahvastikuregistrist andmete saamisega

Tere

AKI on andnud sellekohase selgituse, nende kodulehelt:
(https://www.aki.ee/isikuandmed/andmetootlejale/isikuandmed-uuringutes)
„Seaduses märgitud juhtudel on vaja taotleda uuringu läbiviimiseks
kooskõlastus. Vastav kooskõlastus tuleb taotleda kas teadusvaldkonna
eetikakomiteelt või Andmekaitse Inspektsioonilt. Teatavatel juhtudel tuleb
luba taotleda nii eetikakomiteelt kui Andmekaitse Inspektsioonilt.
Sellisteks juhtudeks on poliitikakujundamise uuringud eriliigiliste
isikuandmetega.“

Soovitame IKS-i puudutavad küsimused esitada AKI-le või Justiits- ja
Digiministeeriumile.

Heade soovidega

Katrin Jõesalu
nõunik
Siseministeerium

 <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

+372 5343 4326
 <https://www.siseministeerium.ee/>
<http://www.facebook.com/siseministeerium>
<https://open.spotify.com/show/1LO39xEFNzMh1Hd5ExumMi?si=9c67417b19184c53>

From: Keijo Lindeberg | LINDEBERG <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, March 19, 2025 5:07 PM
To: Rahvastikuregistri leping <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Enel Pungas <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Mairis Kungla
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Annika Nõmmik Aydin
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Rahvastikuregistri
klienditugi <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>; [email-masked] <mailto:[email-masked]> ;
<mailto:[email-masked]> [email-masked]; [email-masked]
<mailto:[email-masked]>
Subject: Vs: # RRSD-111533 - Küsimus seoses teadusuuringuteks
Rahvastikuregistrist andmete saamisega

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere

Tänan vastuse eest. Aga lg 5 olukorras ju eetikakomitee kooskõlastust vaja
pole? Ehk lg 4 olukorras on vaja vaid eetikakomitee kooskõlastust ja AKI-l
pädevus puudub ning lg 5 olukorras hindab andmekaitsega seonduvat AKI ning
eetikakomitee kooskõlastust pole vaja, kuna lg 5 on erinorm lg 4 suhtes.
Või tõlgendate lg 5 selliselt, et lg 5 olukorras hindab AKI andmekaitsega
seotud küsimusi ja lisaks peab eetikakomitee hindama eetika küsimusi?

IKS § 6 seletuskiri viitab pigem sellele, et hinnangu annab kas
eetikakomitee või AKI, mitte mõlemad koos, aga seletuskiri selles osas
minu arvates üheselt mõistav pole.

Lugupidamisega

Keijo Lindeberg

Juhtivpartner/vandeadvokaat

T:

+372 625 2000

M:

+372 56 66 38 96

E:

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

A:

Lootsi 8/1, 10151 Tallinn

Advokaadibüroo LINDEBERG
Tallinn | Tartu | Pärnu

 <http://www.lindeberg.legal/> www.lindeberg.legal

Käesolev e-kiri ja selle manused on konfidentsiaalsed ja nende
avalikustamine võib olla keelatud. Kui käesolev e-kiri ei olnud Teile
mõeldud, siis palun kustutage see koheselt koos manustega enda arvutist ja
informeerige sellest e-kirja saatjat. Kui käesolev e-kiri ei olnud Teile
mõeldud, siis pole Teil lubatud e-kirja või selle manuseid kopeerida või
nende sisu teistele isikutele avaldada.

This message and any attachment are confidential and may be privileged or
otherwise protected from disclosure. If you receive this message in error,
please delete this message and any attachment from your system and
immediately notify the sender. If you are not the intended recipient you
must not copy this message or attachment or disclose the contents to any
other person.

Saatja: Rahvastikuregistri leping <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: kolmapäev, 19. märts 2025 15:45
Adressaat: [email-masked]
<mailto:[email-masked]>
Koopia: Enel Pungas <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Mairis Kungla
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Annika Nõmmik Aydin
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Rahvastikuregistri
klienditugi <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>; [email-masked] <mailto:[email-masked]> ;
<mailto:[email-masked]> [email-masked]; [email-masked]
<mailto:[email-masked]>
Teema: RE: # RRSD-111533 - Küsimus seoses teadusuuringuteks
Rahvastikuregistrist andmete saamisega

Tere

Kirjast ei selgu, millise uuringuga on tegemist. Iga uuringu jaoks ei ole
Andmekaitse Inspektsiooni luba vaja, kuid teatud juhtudel on see nõutav.
Kas antud juhul võib olla tegemist mingi ministeeriumi tellitud uuringuga?

Nõue tuleneb isikuandmete kaitse seaduse § 6 lõikest 5:

  (5) Käesoleva seaduse tähenduses loetakse teadusuuringuks ka täidesaatva
riigivõimu analüüsid ja uuringud, mis tehakse poliitika kujundamise
eesmärgil. Nende koostamiseks on täidesaatval riigivõimul õigus teha
päringuid teise vastutava või volitatud töötleja andmekogusse ning
töödelda saadud isikuandmeid. Andmekaitse Inspektsioon kontrollib enne
nimetatud isikuandmete töötlemise algust käesolevas paragrahvis sätestatud
tingimuste täitmist, välja arvatud juhul, kui poliitika kujundamiseks
tehtava uuringu eesmärgid ja isikuandmete töötlemise ulatus tulenevad
õigusaktist.

Seega Andmekaitse Inspektsiooni luba on vajalik juhul kui uuring tehakse
täidesaatva riigivõimu poolt poliitika kujundamise eesmärgil.
Eetikakomitee kooskõlastus on vajalik siis kui uuringu käigus töödeldakse
eriliigilisi isikuandmeid.

Loodetavasti oli vastus ammendav, vajadusel palun küsige selgitusi juurde.

Lugupidamisega

Katrin Jõesalu
nõunik
Siseministeerium

 <mailto:[email-masked]>
[email-masked]

+372 5343 4326
 <https://www.siseministeerium.ee/>
<http://www.facebook.com/siseministeerium>
<https://open.spotify.com/show/1LO39xEFNzMh1Hd5ExumMi?si=9c67417b19184c53>

  _____

From:

Keijo Lindeberg : LINDEBERG < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>

Sent:

2025-03-19 12:36:01.372

To:

 <mailto:[email-masked]> [email-masked],
<mailto:[email-masked]>
[email-masked],
<mailto:[email-masked]> [email-masked],
<mailto:[email-masked]>
[email-masked]

Cc:

 <mailto:[email-masked]> [email-masked],
<mailto:[email-masked]> [email-masked],
<mailto:[email-masked]> [email-masked]

Subject:

Küsimus seoses teadusuuringuteks Rahvastikuregistrist andmete saamisega

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

[Tere|]

Kirjutan Teile Tervise Arengu Instituudi inimuuringute eetikakomitee
(TAIEK) liikmena.

TAIEK’ile on esitatud uuring, mille teostamisel soovitakse kasutada
Rahvastikuregistri andmeid. Uuringu teostaja on TAIEK-ile teatanud, et
Rahvastikuregister soovib enne uuringu teostajale Rahvastikuregistri
andmete andmist lisaks TAIEK kooskõlastusele saada ka AKI luba. Kui see
info on õige, siis minu jaoks on arusaamatu AKI-lt loa küsimuse õiguslik
alus.

Rahvastikuregistri seaduse § 46 lg 1 ja lg 2 p 3 kohaselt on juriidilisel
isikul õigustatud huvi korral õigus pääseda juurde rahvastikuregistri
andmetele ning õigustatud huviga on tegemist, kui andmete väljastamist
taotletakse teaduslikul eesmärgil, lähtudes Euroopa Parlamendi ja nõukogu
määruses (EL) 2016/679 (GDPR) sätestatud tingimustest.

GDPR seda küsimus nii detailselt ei reguleeri ning täpsem regulatsioon on
toodud siseriiklikus õiguses, Eesti puhul IKS §-s 6, mis sätestab, et:

1.	Kui teadus- või ajaloouuring põhineb eriliiki isikuandmetel, siis
kontrollib asjaomase valdkonna eetikakomitee enne käesolevas paragrahvis
sätestatud tingimuste täitmist.
2.	Kui teadusvaldkonnas puudub eetikakomitee, siis kontrollib nõuete
täitmist Andmekaitse Inspektsioon.
3.	Rahvusarhiivis säilitatavate isikuandmete suhtes on eetikakomitee
õigused Rahvusarhiivil.

Seega IKS kohaselt, kui eetikakomitee on olemas, siis AKI-l pädevus puudub
ja andmekaitsega seotud küsimusi on pädev hindama vaid eetikakomitee.

Kokkuvõttes on TAIEK-il tekkinud järgmised küsimused:

1.	Kas teadusuuringu läbiviimiseks Rahvastikuregistri andmete
väljastamine toimub eetikakomitee (sh TAIEK) kooskõlastuse alusel või AKI
loa alusel või eetikakomitee kooskõlastuse ja AKI loa alusel?
2.	Kui vajalik on AKI luba, siis milline on vastava nõude õiguslik
alus?

Jään kiiret tagasisidet ootama.

Lugupidamisega

Keijo Lindeberg

Juhtivpartner/vandeadvokaat

T:

+372 625 2000

M:

+372 56 66 38 96

E:

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

A:

Lootsi 8/1, 10151 Tallinn

Advokaadibüroo LINDEBERG
Tallinn : Tartu : Pärnu  <http://www.lindeberg.legal/> www.lindeberg.legal

Käesolev e-kiri ja selle manused on konfidentsiaalsed ja nende
avalikustamine võib olla keelatud. Kui käesolev e-kiri ei olnud Teile
mõeldud, siis palun kustutage see koheselt koos manustega enda arvutist ja
informeerige sellest e-kirja saatjat. Kui käesolev e-kiri ei olnud Teile
mõeldud, siis pole Teil lubatud e-kirja või selle manuseid kopeerida või
nende sisu teistele isikutele avaldada.

This message and any attachment are confidential and may be privileged or
otherwise protected from disclosure. If you receive this message in error,
please delete this message and any attachment from your system and
immediately notify the sender. If you are not the intended recipient you
must not copy this message or attachment or disclose the contents to any
other person.