Subject: EL fluoritud kasvuhoonegaaside määruse muudatus - tuletõrje süsteemid
From: "Kaidi Kiil" <[email-masked]>
Date: Wed, 28 Feb 2024 11:16:05 +0200

Tere!

Teavitan Teid, et 20.02.24 avaldati Euroopa Liidu teatajas fluoritud 
kasvuhoonegaase käsitleva määruse muudatused. Määrus jõustub 11. märts 2024. 
Nõuded on otsekohalduvad.

Fluoritud kasvuhoonegaaside muudetud määrus on leitav siit: 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400573&qid=1708434095647> 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400573&qid=1708434095647

Fluoritud kasvuhoonegaase kasutatakse peamiselt jahutus- ja kliimaseadmetes 
(konditsioneerid, soojuspumbad, külmutusseadmed) ning ka tuletõrjes, 
aerosoolide propellandina ja vahtude tootmisel, kuid ka elektrijaotlates 
kaarleegi ärahoidmiseks. Määrus mõjutab seega nii tööstus- kui ka 
kaubandusettevõtteid aga ka tavaettevõtteid, kus nimetatud seadmeid 
kasutatakse.

Peamine muudatus, mis puudutab tuletõrje valdkonda on lisa IV seadmete 
turustamiskeelud – alates 1. jaanuar 2025 ei tohi turustada 
tuletõrjesüsteeme, mis sisaldavad fluoritud kasvuhoonegaase (määruse lisas I 
nimetatud, nt R-227ea (FM200) ja R-866 (FS49C2)). NOVEC keelu alla ei lähe.

Keeldu ei pea kohaldama, kui tõendatakse, et lisas I nimetatud fluoritud 
kasvuhoonegaasi sisaldava tuletõrje süsteemi turustamine on vajalik 
käitamiskohal ohutusnõuete järgimiseks (vaata määruse artikkel 13 lõige 19).

Kliimaministeeriumi korraldab tutvustava Teams-i kõikidele huvigruppidele. 
Selle kohta saadame peagi kalendrikutse!

Parimate soovidega

Kaidi Kiil

Nõunik

Välisõhu osakond

Kliimaministeerium