Subject: Ettepanek süsteemseks innovatsiooniks: Digitaalne lahendus koolikiusamise ennetamiseks, lugemiskultuuri tõstmiseks ja noorte kuritegevuse peatamiseks
From: "Worldest land" <[email-masked]>
Date: Thu, 28 May 2026 06:37:56 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere
Austatud valitsuse liikmed, haridus- ja teadusminister ning ametkonnad
Eesti Vabariigi president Alar Karis on oma kõnedes korduvalt rõhutanud, et 
hea haridus ja turvaline koolikeskkond on kogu ühiskonna ühine pühendumine 
ja saavutus. Riigipea on osutanud kriitilisele vajadusele seista 
kiusamisvaba Eesti eest, tugevdada meie noorte lugemiskultuuri ja vaimset 
tugevust ning leida viise, kuidas uues digirealiteedis tehisaru ja 
tehnoloogiat ühiskonna hüvanguks tööle panna.
Täna on sotsiaalmeedia suured platvormid (TikTok, Instagram jne) disainitud 
hoidma noori lõputus ekraani kerimise sõltuvuses (nn nuti-mädas), mis 
uunustab tähelepanuvõimet, kurnab vaimset tervist ja loob soodsa pinnase 
küberkiusamiseks ning võõrandumiseks.
Me oleme Saaremaal välja töötanud täiesti uue, maailmas ainulaadse 
sotsiaal-tehnoloogilise lahenduse nimega WorldEstLand (W.E.L.). Meie eesmärk 
on pöörata tehnoloogia relvad vana dopamiini-maatriksi vastu ning kasutada 
algoritme noorte äratamiseks, mitte eksitamiseks.
WorldEstLand pakub reaalset ja automatiseeritud lahendust kolmes punktis:

1.	Lugemiskultuuri ja süvenemise taastamine: W.E.L. süsteemi põhjas töötavad 
nutikad algoritmid, mis arvutavad millisekundite täpsusega noorte 
lugemiskiirusi ja emotsioone. See ei luba tekstist lihtsalt üle libiseda, 
vaid premeerib reaalselt pühendatud aega (sisemise preemiasüsteemi kaudu), 
suunates noori tagasi sisuka ja hariva teksti juurde.
2.	Kiusamise ja kuritegevuse ennetamine läbi win-win mehaanika: Süsteem on 
üles ehitatud rangele 50/50 väärtuse poolitamise reeglile. Noorele eraldatud 
preemia ei jää talle endale, vaid ta on sunnitud tegema midagi head teise 
jaoks: 50% liigub järgmisele inimesele sisulise ja positiivse iseloomustuse 
kirjutamiseks ning teine 50% suunatakse reaalajas otse koolifondi, et 
ennetada koolikiusamist.
3.	Kõrge LQ (koostöö- ja hoolivuse koefitsiendi) arendamine: Me ei arenda 
ainult IQ-d, vaid tõstame ühiskonna LQ-taset. Õpetame noortele egost eemale 
astumist ja reaalset koostööd. Rikkamad inimesed, investorid ja fondid 
saavad sellesse ketti reaalajas raha juurde panna, et see headuse ring – 
meie kaasaegne W.E.L. Kett – kasvaks veelgi kiiremaks.

Me ei jää ootama keerulisi ja pikki arendusprotsesse. Me oleme valmis selle 
süsteemi ja sümfoonia pöörlema panema reaalsetes eurodes, tõestades idee 
puhtust ja praktilist toimivust siinsamas ja praegu. Looja alustab protsessi 
oma isikliku algkapitaliga, et luua esimene kuulikindel lüli.
WorldEstLand ei palu riigilt annetusi ega bürokraatlikke toetusi. Me palume 
ministeeriumi ja ametkondade sisulist tähelepanu, et integreerida see uus 
ennetustöö ja sotsiaalne võrgustik elavaks liiduks perede, koolide ja 
spetsialistide vahel.
Oleme valmis esitlema süsteemi matemaatilist mudelit ja tehnilist visiooni 
(Gümnaasium-Kolledž hariduskompleksi ja World Energy Labi tuuma), et teha 
Eestist ja Saaremaast globaalne teerajaja.
Ootame Teie tagasisidet sisukaks aruteluks ja reaalseks koostööks.
Lugupidamisega
Kalmer Kiider
WorldEstLand käivitaja ja süsteemi looja
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

 <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> 
Viirusevabawww.avast.com 
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>