Subject: Täitemenetluse seadustiku võlgniku sissetuleku arestimise regulatsiooni muutmise väljatöötamiskavatsus
From: "Gloria Kiis - MKM" <[email-masked]>
To: "Aleksandr Logussov - JUSTDIGI" <[email-masked]>, "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Thu, 2 Jul 2026 16:46:42 +0300

Tere,

Täname võimaluse eest anda tagasisidet täitemenetluse seadustiku võlgniku
sissetuleku arestimise regulatsiooni muutmise väljatöötamiskavatsusele.

Saadame märkused käesoleva e-kirjaga. Oleme väljatöötamiskavatsuse läbi
vaadanud ning soovime esitada järgmised tähelepanekud.

1.            TMS § 131 lõike 1 punktis 5 nimetatud toetuste (stipendium,
sõidu- ja majutustoetus) summad on üldjuhul väikesed ning nende eesmärk ei
ole tagada inimesele sissetulekut, vaid võimaldada tal osaleda
tööturuteenustel ja tööpraktikal, et suurendada tema võimalusi tööturule
siseneda või sinna naasta. Nende toetuste arestimine võib kahjustada nii
inimese kui ka võlausaldaja huve.

Vabariigi Valitsuse määruse „Tööhõiveprogramm 2024–2029“ (THP) kavandatava
muudatusega makstakse alates 1. aprillist 2027 stipendiumi üksnes
tööpraktikal osalemise ajal. Muudatusega tõuseb tööpraktikal osalejate
stipendium. Senise korra kohaselt on stipendiumi päevamäär fikseeritud
suuruses 3,84 eurot, muudatuse kohaselt hakkab stipendiumi päevamäär olema
neljakordne töölepingu seaduse § 29 lõike 5 alusel kehtestatud
tunnitöötasu alammäär. Stipendiumi eesmärk on toetada tööpraktikal
osalemist ning tööks vajalike oskuste ja kogemuste omandamist.

THP kavandatava muudatusega sõidu- ja majutustoetus nimetatakse ümber
sõidutoetuseks (ka sõidu- ja majutustoetuse osas kavandatav jõustumine 1.
aprillil 2027). Sõidutoetust makstakse edaspidi alates inimese elukoha ja
tööturuteenuse toimumiskoha 10 kilomeetri pikkusest vahemaast 0,10 eurot
kilomeetri kohta. Erand tehakse tervisest tuleneva takistusega inimestele
ja pikaajalise haiguslehe alusel töötajale, kellele makstakse sõidutoetust
ka esimese 10 kilomeetri eest viie euro suuruses fikseeritud määras.
Sõidutoetuse ülemmäär päevas 26 eurot. Sõidutoetust makstakse
tööturuteenustel osalemisega seotud sõidukulude hüvitamiseks. Ka
sõidutoetuse eesmärk ei ole tagada inimesele sissetulekut, vaid võimaldada
tal osaleda teenustel, mis suurendavad tema võimalusi tööle asuda.

Stipendiumi või sõidutoetuse arestimine võib takistada inimese osalemist
tööturuteenustel või tööpraktikal. See võib vähendada tema võimalusi
omandada tööturul vajalikke oskusi, leida töö ja hakata teenima püsivat
sissetulekut. Seeläbi võib väheneda ka täitemenetluses sissenõutavate
nõuete rahuldamise tõenäosus. Arvestades nende toetuste eesmärki ja
üldjuhul väikest suurust, palume kaaluda, kas TMS § 131 lõike 1 punktis 5
nimetatud toetustele täitemenetluses sissenõude pööramise võimaluse
loomine on halduskoormust ja selle praktilist mõju arvestades põhjendatud.

2.            Juhime tähelepanu, et toetus ettevõtluse alustamiseks on
kehtetu alates 1. aprillist 2026. Küll aga sisaldub THP-s rakendussäte §
57 lg 121, mille kohaselt kui isik taotles enne 1. aprilli 2026. a
ettevõtluse alustamise toetust, tehti otsus ja makstakse ettevõtluse
alustamise toetust kuni 31. märtsini 2026. a kehtinud tingimustel ja
korras. Seega aastal 2026 ettevõtluse alustamise toetuse maksed võivad
veel laekuda, aastal 2027 neid enam ei planeerita.

Parimate soovidega,

	Gloria Kiis
õigusnõunik
Tööhõive osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 5354 4276  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn