Subject: Arvamus platvormitöö seaduse eelnõu kohta
From: "Sirli Heinsoo" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Cc: Johann Vootele Mäevere - MKM <[email-masked]>, "Seili Suder - MKM" <[email-masked]>, "Ulla Saar - MKM"
Date: Tue, 2 Jun 2026 19:34:16 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud minister Erkki Keldo,

Täname Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumit võimaluse eest esitada 
tagasisidet platvormitöö seaduse eelnõu teise kooskõlastusringi raames.

Tunnustame jätkuvalt ministeeriumi senist tööd ning avatust erinevate 
osapoolte ettepanekute kaalumisel. Peame positiivseks, et eelnõud ja 
seletuskirja on mitmes küsimuses täpsustatud.

Kirjale lisatud dokumendis on esitatud detailne paragrahvipõhine tagasiside 
koos muudatusettepanekutega. Alljärgnevalt toome esile meie hinnangul 
kriitilisema tähtsusega ettepanekud.

Kohaldamisala

Juhime tähelepanu eelnõu §-le 2. Meie hinnangul võib esitatud sõnastus 
tekitada ebaselgust, justkui reguleeriks platvormitöö seadus lisaks 
territoriaalsele kohaldamisalale ka lepingule kohaldatava õiguse küsimusi. 
Lepingule kohaldatava õiguse küsimused on Euroopa Liidus reguleeritud Rooma 
I määrusega ning platvormitöö direktiiv ei näe ette sellest erandi loomist.

Seetõttu teeme ettepaneku § 2 eelnõust välja jätta või alternatiivselt see 
ümber sõnastada viisil, mis käsitleks üksnes seaduse kohustuslike normide 
territoriaalset kohaldamist Eestis tehtavale platvormitööle. Selline 
lahendus tagaks direktiivi artikli 1 lõike 3 eesmärgi täitmise, kuid väldiks 
õiguslikku ebakindlust kohalduva õiguse määramisel.

Mõisted, esindusõigus ja konfidentsiaalse teabe kaitse

Sarnaselt esimesele kooskõlastusringile soovime jätkuvalt tõstatada eelnõu § 
3 olulisust. Tegemist on kogu seaduse rakendamise alusnormiga, mistõttu on 
oluline, et terminid oleksid võimalikult selged ja praktikas üheselt 
kohaldatavad.

Eelkõige peame vajalikuks täpsustada vahendaja mõistet ning platvormitöö 
tegijate esindajate tingimusi. Platvormidel peab olema võimalik üheselt 
kindlaks teha, kes ja millistel alustel saab tegutseda platvormitöö tegijate 
esindajana ning millisel viisil on esindusõigus kontrollitav. See on oluline 
nii õigusselguse kui ka halduskoormuse vältimise seisukohalt.

Samuti peame jätkuvalt väga oluliseks ärisaladuse ja muu konfidentsiaalse 
teabe kaitset. Kui platvormidel tekib seadusest tulenev kohustus jagada 
teavet esindajatele või muudele isikutele, peab olema selgelt reguleeritud 
ka teabe saajate vastutus ning konfidentsiaalse teabe edasise kasutamise ja 
avaldamise piirangud. Vastasel juhul võib teabe jagamise kohustus kaasa tuua 
ebaproportsionaalse riski äriliselt tundliku info lekkimiseks või 
kuritarvitamiseks.

Automaatsete süsteemide läbipaistvus ja inimese tehtav järelevalve

Eelnõu § 9 puhul peame oluliseks, et oleks üheselt arusaadav, millal ja 
kellele automaatsete süsteemide kohta teavet tuleb esitada. Teeme ettepaneku 
täpsustada § 9 lõiget 1 selliselt, et oleks selge, et tegemist on teabe 
esitamise vorminõudega ning et teabe esitamise kohustus tekib üksnes § 9 
lõigetes 5–7 sätestatud juhtudel.

Eelnõu praegusest sõnastusest võib jääda mulje, et § 9 lõige 1 loob eraldi 
iseseisva teavitamiskohustuse paralleelselt lõigetes 5–7 sätestatud 
kohustustega. Meie hinnangul tuleks paragrahvi ülesehitus muuta selgemaks.

§ 10 puhul palume jätkuvalt kaaluda täpsustust, mille kohaselt võib 
automaatne süsteem erandjuhtudel rakendada ajutise piirangu kuni inimese 
otsuse tegemiseni, kui see on vajalik olulise ohutus-, turvalisus- või 
pettuseriski maandamiseks. Selline lahendus ei asenda inimese otsust 
automaatse otsusega, vaid võimaldab vältida kahju tekkimist olukorras, kus 
viivitamatu sekkumine on vajalik.

Lisaks juhime tähelepanu eelnõu §-le 11. Direktiivi artikli 11 kohaselt peab 
platvormitöö tegijal olema õigus saada automaatsete süsteemide tehtud või 
toetatud otsuste kohta suulisi või kirjalikke selgitusi. Eelnõu praegune 
sõnastus piirab selle õiguse kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis 
antavate selgitustega. Meie hinnangul peaks eelnõu säilitama direktiivis 
ettenähtud paindlikkuse ning võimaldama selgituste andmist ka suuliselt, kui 
platvorm suudab selgituse andmist ja selle sisu vajadusel tõendada.

Samuti palume kaaluda § 11 lõigetest 1 ja 2 nõude eemaldamist, mille 
kohaselt peab selgitus või põhjendus olema „inimese poolt“ esitatud või 
koostatud. Direktiiv nõuab, et platvormitöö tegijal oleks võimalik võtta 
ühendust pädeva kontaktisikuga ja taotleda otsuse läbivaatamist inimese 
poolt, kuid ei nõua, et iga selgitus või põhjendus oleks tingimata inimese 
individuaalselt koostatud. Eelnõu praegune sõnastus võib selles osas minna 
direktiivis sätestatust kaugemale ning tekitada põhjendamatut 
halduskoormust.

Väärteovastutuse proportsionaalsus

Täiendavalt soovime juhtida tähelepanu eelnõu §-dele 21 ja 22. Meie 
hinnangul peaks vastutus olema suunatud eelkõige platvormile kui 
reguleeritud üksusele. Juhatuse liikmete või muude esindajate isiklik 
vastutus vajab täiendavat kaalumist, kuna teabe kogumine, kontrollimine ja 
esitamine on olemuslikult organisatsiooniline protsess ning rikkumist ei ole 
sageli võimalik seostada ühe konkreetse isiku tegevuse või tegevusetusega.

Samuti peame proportsionaalseks, et § 21 kohane väärteovastutus tekiks 
üksnes korduva rikkumise korral. Esmakordse rikkumise puhul peaks 
järelevalveasutusel olema võimalik piirduda hoiatuse või ettekirjutusega, 
kuivõrd regulatsiooni eesmärk on eelkõige tagada teabe esitamine, mitte 
ettevõtjate karistamine.

§ 22 puhul palume kaaluda, kas eraldi riigisisene karistusnorm on vajalik 
olukorras, kus isikuandmete töötlemise nõuded kuuluvad juba GDPR-i 
kohaldamisalasse ning nende rikkumise suhtes on kehtestatud ulatuslikud 
järelevalve- ja sanktsioonimehhanismid.

Rakendamine

Lõpetuseks palume täpsustada, et kõik käesoleva seadusega kehtestatavad uued 
nõuded, kohustused ja õigused kohalduvad alates 2. detsembrist 2026 ning 
regulatsiooniga ei kaasne tagasiulatuvaid nõudeid.

Täname veel kord võimaluse eest anda eelnõule tagasisidet. Oleme valmis oma 
ettepanekuid täiendavalt selgitama ning osalema edasistes aruteludes.

Lugupidamisega

-- 

Sirli HeinsooHead 
of Public Policy for the Baltics | Estonia  <https://images.bolt.eu/marketing/email_call.png> 	(+372) 56 456 002

  <https://images.bolt.eu/marketing/email_mail.png> 	[email-masked] 
<mailto:[email-masked]>

  <https://images.bolt.eu/marketing/email_globe.png> 	bolt.eu/blog 
<https://bolt.eu/blog/>
 <https://bolt.eu/>