Subject: Palve kinnitada varjumiskohtade õhukvaliteedi ja hapnikusisaldusega seotud tervisekaitselised asjaolud
From: "Mart Lepp" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Mon, 6 Jul 2026 14:59:22 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Terviseameti esindajad

Oleme ettevõte, mis projekteerib ja ehitab inimestele mõeldud
varjumiskohti ning kriisiolukordades ellujäämist toetavaid
varjesüsteeme. Seoses varjumiskohtade ventilatsiooni- ja õhuvarustuse
nõuete väljatöötamisega palume Teie ametlikku seisukohta ja
võimalusel kirjalikku kinnitust alljärgnevate füsioloogiliste ning
tervisekaitseliste asjaolude kohta.

Meie teadmiste kohaselt:

  	* Hingamine on füsioloogiline protsess, mille käigus organism
omastab välisõhust hapnikku ning eemaldab ainevahetuse käigus
tekkinud süsihappegaasi.
  	* Hingamissagedus sõltub inimese vanusest ja füsioloogilistest
eripäradest. Levinud käsitluste kohaselt:

  	* vastsündinutel on hingamissagedus ligikaudu kuni 60 korda minutis;
  	* täiskasvanud naistel umbes 15–20 korda minutis;
  	* täiskasvanud meestel umbes 12–15 korda minutis.

  	* Minutiventilatsioon on ühe minuti jooksul sisse- ja väljahingatava
õhu kogus ning selle arvutamisel kasutatakse seost:

_Minutiventilatsioon = hingamissagedus × hingamismaht._

  	* Piiratud ruum on suletud või osaliselt suletud ala, mis on inimese
sisenemiseks piisavalt suur, kuid ei ole ette nähtud pidevaks
viibimiseks. Sellistel ruumidel võib olla piiratud sisse- või
väljapääs ning nendes võivad esineda täiendavad ohud, sealhulgas
õhukeskkonnaga seotud riskid. Meie hinnangul kuulub ka varjumiskoht oma
olemuselt suletud ruumide kategooriasse.
  	* Hapnikusisalduse osas peetakse ohutuks töökeskkonnaks üldjuhul
õhku, mille hapnikusisaldus on ligikaudu 19,5–23,0%. Hapnikusisalduse
vähenemisel võivad ilmneda järgmised terviseriskid:

  	* 23,5% ja rohkem – suurenenud tule- ja põlemisoht;
  	* 19,5% – minimaalne aktsepteeritav sisaldus;
  	* 15–19% – vähenenud füüsiline võimekus ja koordinatsioon;
  	* 12–14% – õhupuudus, halvenenud otsustusvõime;
  	* 10–12% – tugev õhupuudus, võimalik tsüanoos;
  	* 8–10% – minestus, iiveldus, teadvusekaotus;
  	* 6–8% – eluohtlik seisund;
  	* 4–6% – kiire teadvusekaotus ja surmaoht.

  	* Seetõttu on meie arusaama kohaselt inimeste pikaajaliseks
viibimiseks mõeldud varjumiskohtades vajalik tagada piisav värske õhu
juurdevool ning vältida hapnikusisalduse langemist alla tervisele ohutu
taseme.

Palume Terviseametil hinnata eespool toodud väidete vastavust
kehtivatele tervisekaitselistele põhimõtetele ning võimalusel
kinnitada, kas nimetatud asjaolud on üldjoontes õiged.

Lisaks palume Teie seisukohta järgmises küsimuses:

Kas Terviseameti hinnangul on 60 inimesele mõeldud varjumiskohas
põhjendatud kasutada õhupuhastus- või ventilatsiooniseadet, mis
tagaks vähemalt 150 liitri puhast õhku minutis, ning kas sellise
lahenduse puhul võiks pidada vajalikuks vastava seadme
sertifitseerimist (näiteks IVL-1 klassi seadmena või muu samaväärse
standardi alusel)?

Oleme tänulikud Teie ametliku seisukoha eest, et saaksime projekteerida
varjumiskohti kooskõlas tervisekaitseliste nõuete ja parimate
ohutuspraktikatega.

Lugupidamisega

Baltsafe Installation OÜ
Mart Lepp
Baltsafe konsultant
+372 5037564
[email-masked]
06.07.2026