Subject: Nikotiinipatjade ja taimsete kuumutatavate toodete müüki puudutav eelnõu
From: "Minni Saar" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Mon, 27 Jul 2026 15:46:00 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Saadan Aldar Eesti OÜ seisukoha antud eelnõu osas:

Toetame eesmärki kaitsta tarbijate tervist ja piirata alaealiste ligipääsu
nikotiinitoodetele. Samas leian, et eelnõus kavandatud meetmed ei pruugi
soovitud eesmärki saavutada ning võivad kaasa tuua mitmeid soovimatuid
tagajärgi. Näiteks on oht, et suuname tänase tarbija reguleerimata ja
kontrollimata turule.

Eelnõu muudaks sisuliselt olematuks seni seaduslikult reguleeritud
tootekategooria, mille müük toimub vanusekontrolli, märgistamisnõuete ja
riikliku järelevalve all. Eelnõu puhul ei ole võimalik hinnata antud
ettepanekuid, kuna puuduvad mõjuhinnangud.

Eestis on jaemüüjad väga vastutustundlikult jälginud toodete kanguse
ülemist piiri ja ei ole lubanud ringlusesse kangeid, tervisele selgelt
ohtlikke tooteid. Mis juba on suunanud osa tarbijaid reguleerimata turule,
ehk siis need, kes ei maksa toodete pealt makse, ei müü neid ametlikke
kanaleid pidi. Kahjuks on need tooted sellisel juhul ka kättesaadavamad
alaealistele ning see on meie jaoks juba probleem.

Kui nüüd reguleeritud kaupu veelgi rohkem reguleerida ja kaotada täna
lubatud kangus, siis tarbija kindlasti ei lõpeta toote tarbimist, vaid
leiab selle saamiseks viisi. Kindlasti muudab see koguselist müüki üle
Eesti kõikide jaemüüjate juures, kuid pigem oleks see marginaalne ja see
ei tooks oodatud tulemust. Selle eelnõu valguses julgen väita, et suuname
tarbija riigina ise tarbima kontrollimata ja reguleerimata turule, mis on
rahva tervist arvestades kindlasti oluliselt kahjulikum.

Lisaks näen hetkel probleemi ka ettevõtete tegevuse piiramise seisukohast.
Lisaks jaemüüjatele, kes on panustanud toodete seadusliku käitlemise
juures investeeringutega, on ka veel maaletoojad, tootjad, kelle kogu
ärimudel põhineb antud kategooria müügil. Mis tähendab, et sellisel kujul
vastu võetud eelnõu puhul on mõju Eesti ettevõtetele väga suur. Lisaks
kaotab riik suure osa maksutulust, mida tänases majanduslikus olukorras ei
tohiks lasta juhtuda.

Jaemüüjana sooviksime täpsemat infot mõjuhinnangute kohta reguleerimata
turu osakaalu suurenemise kohta, millised on võimalikud ohud.

Millised on teaduslikud uuringud ja analüüsid rahva tervise tegelikule
mõjule.

Siinkohal soovime väga esile tuua piirangu, mis oli seotud mentooli
sigarettide müügi keelu jõustumisega. Nimelt ei loobunud tarbija
sigarettide tarbimisest, vaid leidis alternatiivi. Lisaks leidsid
alternatiivi ka tootjad (maitselehed, kapslid, värske mentooli maitsega
e-sigaretid jm). Hiljem kui saadi aru, et suunati tarbija ja eelnevalt
tooteid mitte tarbinud inimene nende uute alternatiivide juurde,
karmistati piirangut veelgi. Keelati maitsestatud tooted kontrollitud
turul. Kapslite ja maitselehtede puhul aga tuli ilmsiks uus risk. Nimelt
ei ole tänaseni reguleeritud, milliseid aineid võib nendes toodetes
kasutada. Kas need on täna tarbija tervisele ohutud. Kuna need ei ole
seotud tubakatoodetega, siis ei kontrolli täna nende toodete keemilist
koostist keegi ja on teadmata, kuidas see mõju avaldanud on. Lisaks ei ole
tänaseks vähenenud sigarettide tarbimine selle piirangu tõttu, vaid üldine
rahva teadlikkuse kasv on olnud selle põhjuseks.

Täna valib rohkem inimesi tervisliku eluviisi ja seda mitte piirangute,
vaid reaalsete uuringute ja ennetustöö tulemusel. Ehk siis piirangu
tagajärjel tulid turule uued atraktiivsed tooted ja nende tarbijaks hakkas
inimene, kes varem tubakatoodete tarbija üldse ei olnud. Seega siin on
küsitav, kas piirangud alati täidavad eesmärki sihipäraselt. Selleks on
vaja kindlasti õigeid mõjuanalüüse.

Teiseks oluliseks muudatuseks lähiminevikust on tubakatoodete pakendi
reguleerimise nõue, mille käigus oli tootjal kohustus lisada toodetele
peale väga elulised ja isegi üpris karmid hoiatus pildid, mis pidi
vähendama sigarettide tarbimist. Tänaseks ei ole ilmselt tehtud
mõjuanalüüsi ka selles osas, et mis siis tegelik tulemus oli. Jaemüüjana
saame öelda, et tegelikult muutis see toodete paigutuse riiulites
selliseks, et pilt ei oleks esimesena nähtav(lisa investeeringud
ettevõtetele), müügikohtades on üldjuhul tubakatooted ka varjatud ja ei
ole nähtavad kõikidele klientidele. Lisaks tulid turule ka uued tooted,
mis tarbijale toote tarbimise mugavamaks tegid- vutlarid, millega kaeti
ebameeldivad pildid toote pakendil.

Soovitaksime jaemüüjatena teha ka rahvaküsitlus, et mõista kas tegelikult
tarbija loobuks või pigem leiaks alternatiivse kanali või toote. See võib
tänast nägemust eesmärgi suhtes oluliselt mõjutada. Ja soovitus oleks
kasutada sellise uuringu puhul mitme erineva uuringufirma tuge, sest
püstitatud küsimus võib oluliselt muuta lõpptulemust.  Vaid ühel kujul
püstitatud küsimus võib suunata tarbijat vastama või moonutada tegelikku
olukorda. Seega on oluline, et küsitluse läbiviijaid oleks erinevaid.

Leiame, et rahvatervise eesmärke on võimalik saavutada ka viisil, mis
säilitab seadusliku ja kontrollitud turu ning ei suuna tarbijaid
kontrollimata müügikanalitesse. Inimeste teadlikkuse kasvatamine toodete
kahjulikkusest üldiselt peaks olema põhifookuses ja maksutulu, mis ilmselt
väheneb täna uue regulatsiooni valguses, võiks olla suunatud hoopis
teadlikkuse tõstmisele. Kui tarbija teeb otsuse toodet tarbida põhjusel,
et on hästi informeeritud tootekahjulikkusest ja soovib vältida
ebatervislikke eluviise, on mõju kindlasti pikaajalisem ja põhineb tarbija
otsusel.

Kui me aga piirame turul toodete müügi, siis tarbija leiab alternatiivi
kuna ei teadvusta endale toote kahjulikkust ja seda, millised võivad olla
tagajärjed tervisele toote tarbimisel.

Palun võtta esitatud seisukohad eelnõu edasisel menetlemisel arvesse.

Minni Saar

Tootejuht (kange alkohol, tubakatooted)

Aldar Eesti OÜ

 <tel:+37256969772> +372 5696 9772

 <https://www.aldar.ee/> www.aldar.ee