Subject: Re: Vastus pöördumisele
From: "Kolga Manor" <[email-masked]>
To: "Demis Voss - RAM" <[email-masked]>, "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Tue, 20 May 2025 15:47:11 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Tänan.
Kas Teie arvates Keit Pentus-Rosimannus valetab või ... 2023 seisuga oli 2 
miljardit, millele lisandus 2024 veel 3 miljardit. Kokku 5 miljardit EL 
toetusi, mis ei ole kasutusse võetud. Ta ütles veel, et Eesti riik on väga 
kehv toetuste jagaja. (Kanal 2, 14.11.2024, Reporteris 2 intervjuud)

Rakenduskavas pole taas mitte midagi. Valitsuse töökavas 2023-2027 on 
kirjas:

7.1.10. Avaliku ruumi kvaliteetsemaks muutmiseks jätkame nn kolemajade 
lammutamist ja loome avaliku ruumi parandamise programmi.  Planeerime ja 
uuendame ruumi ja teenuseid terviklikult ja kvaliteetselt ning ühiskonna 
vajaduste, rahvastiku muutuste, tervise, turvalisuse, elurikkuse ja 
keskkonnahoiuga arvestavalt. Kvartalipõhise renoveerimisprogrammi 
katseprojekt kliimaminister regionaalminister minister september 2025

8.1.10. Viime läbi muinsuskaitse objektide inventuuri. Muinsuskaitse peab 
olema omaniku initsiatiivi toetav ja hariv. Arhitektuuriväärtused ei tohi 
hävida omanikule seatavate bürokraatlike takistuste ja ametnike 
põhjendamatute nõudmiste tõttu ega ka omaniku teadmatuse, hoolimatuse või 
rahaliste raskuste tõttu.  Tagame elujõulise kultuuriruumi.   Analüüs ja 
ettepanekud muinsuskaitseobjektide inventeerimiseks.  kultuuriminister 
minister oktoober 2023

Analüüs teiste riikide praktikatest erinevate toetusmeetmete puhul 
mälestiste omanikele ja nende rakendamise võimalustest Eestis 
kultuuriminister minister oktoober 2024 Muinsuskaitseseaduse muudatuste 
järelhindamine kultuuriminister Vabariigi Valitsus märts 2025 Analüüs ja 
ettepanekud kultuurimälestiste registri integreerimiseks EHRiga 
kultuuriminister kliimaminister minister detsember 2025 Ülevaade tehtud 
muinsuskaitseobjektide inventuurist kultuuriminister Vabariigi Valitsus 
detsember 2026

8.1.12. Lõpetame kultuuri ja loomeettevõtluse teineteisest lahutamise 
riigiametite ja agentuuride silmis, mis takistab kultuurivaldkonna arengut. 
Kaasame teadlikumalt erasektorit kultuuripoliitikasse ja - strateegiatesse. 
Strateegiliste partnerite rahastusmudeli väljatöötamine kultuuriminister 
siseminister minister november 2023.

Kus kohas on kaasamine?
Kõik mõisad on avalik ruum, mida tuleb ehitada ja remontida!!! Vaatamata 
kõlavatele sõnadele ei toimu alates 2014. aastast riigi tasandil 
absoluutselt mitte midagi.
Kultuuriministeerium on täiesti tühi koht, kust pr Purga käib linte lõikamas 
ja kõnesid pidamas.  Kultuuriministeerium ei küsigi teilt suuremaid 
summasid, sest Purgal on kallis oma töökoht.  Ja kõik las laguneb edasi. 
Igal aastal oleks vaja kogu riigi arhitektuuripärandi peale toetusi 100 
miljonit € ja siis saaks midagi korda tehtud. Muinsuskaitseametil on nii 
vähe raha, et sellega ei saa isegi lagunemist peatada. Eriti suured 
kannatajad on aastakümneid eraomanikud. Rahandusministeerium teeb muudkui 
meetmeid, kust saavad taotleda KOV-d ja riik.  Kui eraomanikud saavadki 
kuskilt taotleda (RTK), siis on omaosalus 40-80 %. Tegemist on miljonitega 
ja kust kohast teie arvetes eraisikud (sh SA ja MTÜ) võtavad need kümned 
miljonid omaosalust?  Täielik absurd!!!
Miks sai krooniaja lõpus 2009.a. valitsuse (või ministri) otsusega Vihula 
mõis toona lausa üüratu summa ehk 22 miljonit EEK? Nas väidetavalt isegi ei 
küsinud seda raha. Mitte ühelegi teisele mõisale pole sellist otsust kunagi 
tehtud. Toon kohe välja, et Kolga mõis (riigi suurim, Lahemaa rahvuspark, 
300 aastat krahvide Stenbockide omand)  vajab ca 90-100 miljonit eurot.
Ukrainasse ja Aafrikasse pillute aastate viisi sadu miljoneid eurosid, aga 
oma riigis las kõik kõngevad. Kus kohas on ametnike arusaam , mis on tegelik 
prioriteet?

Koalitsioonilepingus:

*	Keerulised ajad on jätnud oma jälje ka Eesti omavalitsuste ja 
maapiirkondade toimetulekule. Ääremaastumise vähendamiseks suurendame 
omavalitsuste tulubaasi, anname omavalitsustele võimaluse leida uusi 
maksutulusid ja suuname senisest suuremas mahus Euroopa Liidu rahalisi 
vahendeid maapiirkondade konkurentsivõime tugevdamiseks ja hoonete 
energiasäästu suurendamiseks.

Seega ei tasu mulle kirjutada udujutte, vaid vastata, kus on 5 miljardit ja 
kuna sellest antakse Kultuuriministeeriumile 200 miljonit aastate 2025 ja 
2026 eest ainult eraomanike käes oleva arhitektuuripärandi taastamise 
tarbeks omaosalusega max 10%?

Parimat!

Anu Koppel
5010966
arhitektuuri restauraator/muinsuskaitsja, MA

Kontakt Demis Voss - RAM (<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >) 
kirjutas kuupäeval T, 20. mai 2025 kell 14:27:

Lugupeetud Anu Koppel

Vastuseks Teie pöördumistele selgitame, et perioodi 2021–2027 
ühtekuuluvusfondide toetuste kogumaht Eestile on 3,37 miljardit eurot. See 
rahastus on täielikult planeeritud ja kinnitatud Eesti rakenduskavas, mis on 
avalikult kättesaadav Riigi Tugiteenuste Keskuse veebilehel (Rakenduskava 
<https://www.rtk.ee/toetuste-ulevaated-oigusaktid/euroopa-liidu-valisvahendid/rakendusperiood-2021-2027#rakenduskava-2021-2027> 
2021–2027). Hetkeseisuga on sellest mahust 74,1% juba kaetud 
rahastusotsustega. Seega ei ole viidatud „vaba 5 miljardit“ olemas.

Kultuuriväärtuste säilimise ja sellega seotud rahastusvõimaluste 
planeerimise eest vastutab Kultuuriministeerium, kelle koordineerida on 
ühtekuuluvusfondidest 47,47 miljoni euro jagu toetusi. Sellest mahust on 
tänaseks 93,4% kohustustega kaetud.

Mis puudutab Euroopa Majanduspiirkonna ja Norra finantsmehhanisme, siis 
2021–2028 perioodi rakenduskava on hetkel ettevalmistamisel. Esialgse plaani 
kohaselt on selles kavas tegevusi ka kultuuriväärtuste kaitseks ja 
säilitamiseks. Siiski on toetuse kogumaht väga piiratud, mille tõttu 
kavandatud tegevused on sihitatud ja üldisi avatud taotlusvoore ette nähtud 
ei ole.

Rahandusministeerium toetab horisontaalselt struktuurivahendite üldist 
planeerimist, kuid valdkondlike prioriteetide seadmise ja meetmete sisulise 
kujundamise eest vastutavad vastavad ministeeriumid. Käesoleval juhul palume 
jätkuvalt suhelda Kultuuriministeeriumiga kui poliitikakujundajaga. 
Kontaktisik: Kärt Kallion (välisvahendite juht, [email-masked] 
<mailto:[email-masked]> ).

Parimat

Demis Voss

Nõunik | Välisvahendite talitus |
Riigieelarve osakond
Tel +372 53 314 025 |  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Rahandusministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn | 
<http://www.fin.ee/> www.fin.ee