Subject: FW: Riigihangete seaduse muutmise kaasamine /AMTEL-i ettepanekud
From: "Info - RAM" <[email-masked]>
To: "Info - RAM" <[email-masked]>
Date: Thu, 5 Jun 2025 16:46:06 +0300

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, June 4, 2025 10:09 AM
To: Madina Talu - RAM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Anna Poots - RAM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Kaur 
Kajak - RAM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Riigihangete seaduse muutmise kaasamine /AMTEL-i ettepanekud

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Täname Autode Müügi ja Teenidusettevõte Eesti Liidu (edaspidi AMTEL) nimel 
kaasamise eest!

Saadan siit edasi meie liikmete ettepanekud ja märksõnad ning ühe täiendava 
mõtte.

  _____

1.1. Asendada senised kaks siseriiklikku piirmäära ühega ning kohaldada alla 
rahvusvahelise piirmäära hangetele lihthankemenetluse korda (RHS § 15)

• Toetame piirmäärade muutmist.
• Ei toeta lihtmenetluse minimaalse aja (10 päeva) rakendamist – 10 päevaga 
ei ole võimalik sõidukihangetel tõhusalt osaleda ega tagada parimat 
pakkumist. Hindade kinnitamine tootjatehastega võtab rohkem aega. Lisaks 
peab koos finantseerimisega mahtuma ajaraami ka nn liisingutega koostöös 
pakkumiste tegemine. Kavandatav muudatus ei ole mõistlik ega taga parimat 
tulemust hankijale.
• Lihtmenetluses on hetkel puudulik ka pakkumistele antav tagasiside.

  _____

1.2. Vabatahtlike kõrvaldamisaluste kontrollimise vabatahtlikuks muutmine 
(RHS § 95 lg)

• Muudatus on hankija huvides, kuid pakkujale ei muuda see asja lihtsamaks – 
pigem lisab see protsessi hägusust. Ei toeta.
• Toetame vaid parima pakkumise kontrollimise õigust.

  _____

1.3. Põhjendamatult madala maksumusega pakkumuste kontrollimine 
vabatahtlikuks allpool rahvusvahelist piirmäära (RHS § 115)

• Toetame.

  _____

1.4. Võimaldada hankijal kontrollida vaid majanduslikult soodsaima pakkumuse 
vastavust, kui pakkumusi hinnatakse üksnes maksumuse alusel.

• Toetame. Lisaks võiks kaaluda hankepassis nõutavate tõendusdokumentide 
asendamist pakkuja kinnitusega ning kontrolli teostamist vaid juhul, kui 
tekib kahtlus.

  _____

Väikesed muudatused

Kaotada alla rahvusvahelise piirmäära jäävates riigihangetes kohustus 
põhjendada, miks hankija otsustas riigihanget osadeks mitte jaotada.
• Ei saa aru selle muudatuse vajalikkusest ega toeta seda. Eriti just auto- 
ja transpordisektoris ei ole see riigi huvides. Näiteks miks ei peaks 
põhjendama, kui väikekaubiku ja sõiduauto soetamine seotakse ühte ossa?

Eemaldada kohustus veenduda, et teade hanketeate muutmise kohta on edastatud 
kõikidele pakkujatele, taotlejatele ja muudele teadaolevatele huvilistele.
• Ei toeta, kuna ei näe praktilist vajadust selle kohustuse kaotamiseks. 
Pigem tuleks konkreetsemalt määratleda, milliste kanalite ja viiside kaudu 
muudatused edastatakse.

Lühendada hankija päringule vastamise tähtaega.
• Toetame kõiki ettepanekuid, mis parandavad kommunikatsiooni ja info 
liikumise kiirust. Samas peab olema tagatud, et vastused oleksid sisulised.

  _____

Lisaks:

Soovime juhtida tähelepanu autosektori hangetele. Oma olemuselt jagunevad 
autohanked kahte kategooriasse: rendi ehk täisteenusliisingu hanked ja 
sõidukite soetamise hanked. Viimastel aastatel on aga tekkinud nn 
hübriidlahendused, kus sõidukihangetel on pakkujateks peamiselt 
finantseerijad, kes omakorda viivad läbi eelhanke automüüjate seas.

Selline lahendus ei pruugi olla hankijale kasulikum. Hankija huvides peaks 
olema saada parima väärtuspakkumisega sõiduk ning leida sellele sobivaim 
finantseerimisviis eraldi. Hetkel toimiv süsteem ei taga meie hinnangul 
parimat tulemust hankijale.

Selgelt peaks eristama kahte tüüpi hankeid:

*	Täisteenusliisingu ehk rendihanked, kus hankija ostab transpordivajaduse 
katmise teenuse kindla kuumakse eest;
*	Sõidukite soetamise hanked, kus soetatakse vara, millele valitakse eraldi 
finantseerimisvahend.

  Lugupidamisega

  Meelis Telliskivi

  Tegevjuht

  AMTEL

  Tel. +372 5654234
  [email-masked] <mailto:[email-masked]>
  www.amtel.ee <http://www.amtel.ee/>