Subject: halduskohtute ülekoormusest ja haldusomavolist
From: "Kaido Loor" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>
Date: Sat, 19 Oct 2024 12:36:27 +0200

Lp Põhiseaduskomisjoni esimees ja nõunik-sekretariaadijuhataja,

Nagu me teame, on halduskohtud üle koormatud kaebustest haldusorganite
õigusvastasele tegevusele. Haldusvaidluste asjatundjaid ja viimaks ka
halduskohtunikud on jõudnud viimaks järeldusele, et halduskohtud
sisuliselt tegelevad haldusorganite praagi lahendamisega: halduskohtud
otsivad täiendavaid põhjendusi haldusaktidele, et muuta haldusakt
õiguspäraseks; halduskohtud tegelevad selgelt õigusvastastate haldusaktide
tühistamisega.

Haldusaktide põhjendamine alles halduskohtumenetluses on viinud selleni,
et haldusorganid põhjendavad kohtueelses haldusmenetluses oma haldusakte
järjest vähem ja järjest kehvemini, sest kohus teeb haldusorgani töö ära.
See on viinud haldusaktide halva kvaliteedi epideemilise levikuni.
Õiguspoliitilisest vaatest: haldusaktide kvaliteet ei parane, kui kohtud
võtavad enda kanda ja jätkavad haldusaktide kvaliteedivigade parandamist.
Vastupidi, ametnik saab haldusakti parandavast kohtulahendist julgustust
senise kehva põhjendamisega jätkata. Halduse madala kvaliteedi
julgustamine toob vältimatult kaasa ka suurema kohtuasjade arvu, mis ei
saa olla haldus(kohtu)menetluse eesmärk.

Haldusorgani vastutus oma õigusvastase haldusakti eest on minimaalne:

1.	Kui haldusmenetluse käigus võtab haldusmenetluse subjekt (Subjekt)
endale nõustaja, et see selgitaks õiguslikult pädevalt haldusorganile
eeldatava haldusakti õigusvastasust, siis hilisemas kohtuvaidluses, isegi
kui haldusakt kohtus õigusvastaseks loetakse, sellist kohtueelset
nõustamiskulu Subjektile ei hüvitata.
2.	Kui õigusvastasele haldusaktile esitab Subjekt vaide (kohtukaebuse
asemel), siis vaidemenetluses tekkinud Subjekti nõustamiskulu, isegi kui
haldusakt hilisemas kohtumenetluses õigusvastaseks loetakse, Subjektile ei
hüvitata.
3.	Halduskohtud piiravad Subjektile hüvitatavat nõustaja
kohtumenetluse kulu oma ettekujutusega sellest, mis on mõistlik ja
vajalik. Harilikult on see 50% sellest, mida Subjektid turul nõustamise
eest maksma peavad. Kuigi õigusteenuse turg võiks olla mõistlikkuse
kriteerium, siis kohtutel on oma arusaamine mõistlikkusest ja
vajalikkusest.

Sellisena juhtub, et kui Subjekt läbib vaide või kohtumenetluse (ja
järgmise haldusmenetluse, et saada lõpuks õiguspärane haldusakt) ja siis
vaidlemise kulude tõttu on Subjekt sageli netomaksja. Haldusorganid teavad
seda praktikat ja ähvardavad Sellega subjekti: kui sa vaidled, siis maksad
oma õiguse eest, ja mitte vähe. Parem lepi selle vähese õigusega, mis me
sulle anname.

On ilmne, et halduskohtud kaitsevad peamiselt haldusorganite huve, kuigi
nende ülesanne on Subjekti kaitse (HKMS § 2 lg 1: "Halduskohtumenetluse
ülesanne on eelkõige isikute õiguste kaitse õigusvastase tegevuse eest
täidesaatva võimu teostamisel."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/119032015024?leiaKehtiv#para2))

Selline praktika ei ole siiski viinud halduskohtute töökoormuse
vähenemisele. Vastupidi, selline praktika julgustab haldusaktide kehva
põhjendamist ja õigusvastasust, mis omakorda suurendab haldusvaidluste
hulka. Ratsionaalselt on õige suurendada haldusorganite vastutust
õigusvastase haldusakti eest (nii Subjekti kulude kui ajaväärtuse
hüvitamine), et need päriselt tegeleksid haldusaktide kvaliteediga, st
õigusvastastest haldusaktidest hoidumisega.

Riigikohus on selle olukorra lahendamiseks andnud juhise: 3-3-1-76-15:
"Kolleegium märgib, et kui seadusandja sooviks võimaldada kohtueelse
menetluse õigusabikulude hüvitamist avalik-õiguslikes suhetes, vajaks see
täpsemat regulatsiooni kulude väljamõistmise kohta haldusorgani poolt."

Ma palun algatada Riigivastutuse seaduse § 7 muudatuse, mis sätestaks:

1.	Haldusorgani selge kohustuse hüvitada Subjekti:

a.	Kahju (sh õigusnõustamise kulud), mis on kantud menetluses:

                                               i.     mille käigus anti
(või haldusorgan lubas anda) õigusvastane haldusakt või tehti õigusvastane
haldustoiming,

                                              ii.     mille menetlusaeg on
ületanud seadusega lubatud menetlusaega

(edaspidi Õigusvastane Haldusmenetlus)

b.	ajaväärtuse, mis on tekkinud Õigusvastasest Haldusmenetlusest:

                                               i.     väärtuses EUR 100
iga päeva kohta, alates õigusvastasest haldusaktist (ja -toimingust) kuni
õiguspärase haldusakti (ja -toiminguni). Selline süsteem kehtib nt
Hollandis.

Ainult selge rahaline vastutus tekitatud kahju eest ja hüvitus paneb
haldusorganid kvaliteetselt tööle ja hüvitab õigusvastase kahju.

Kui otsite selleks Põhiseaduslikku juhist, siis see on siin: PS § 25:
"Igaühel on õigus talle ükskõik kelle poolt õigusvastaselt tekitatud
moraalse ja materiaalse kahju hüvitamisele."
(https://www.riigiteataja.ee/akt/115052015002#para25). Siin ei ole erandit
haldusorgani põhjustatud kahjule, aga kahjuks meie kohtud kohaldavad
Riigivastutuse seadust PS-i eirates. On ilmne, et halduskohtud kaitsevad
peamiselt haldusorganite huve.

Palun tagasisidet,

Edu soovides,

Kaido Loor

Managing Partner / Juhtivpartner

Vandeadvokaat / Attorney-at-Law

Mobile

Email

Skype

Web

Office

(+372) 5646 5758

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

kaidoloor

www.abloor.ee <http://www.abloor.ee/>

Tõnismägi 3A, Tallinn

5 korrus/floor

Tasuta kliendiparkla: sõida Hariduse 1 ja helista mulle.

Broneeri aeg:  <https://calendly.com/kaidoloor>
https://calendly.com/kaidoloor