Subject: Sideandmete säilitamise regulatsiooni vastuolu Euroopa Liidu õigusega
From: "Silver Reinsaar | WALLESS" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>, "Liisa-Ly Pakosta - JUSTDIGI" <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>, <[email-masked]>, "sander.potisepp" <[email-masked]>, "kristjan.tuul" <[email-masked]>
Date: Wed, 17 Jun 2026 10:04:15 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud pr minister Liisa-Ly Pakosta

Soovin Teie kui Eesti Vabariigi justiitsministri vastust küsimusele, kas 
hetkel kehtiv õigus on ministeeriumi hinnangul vastuolus Euroopa Kohtu ja 
Riigikohtu praktikaga, mis puudutab üldiselt ja ühetaoliselt liiklus- ja 
asukohaandmete säilitamist?

Teie allkirjaga Advokatuurile edastatud sideandmete eelnõu seletuskirjas 
seisab nimelt järgmise sisuga tekst: Eelnõuga viiakse sideandmete 
säilitamine ja kasutamine kooskõlla Euroopa Liidu Kohtu praktikaga //. 
Hetkel on kehtiv õigus vastuolus Euroopa Liidu Kohtu praktika selle osaga, 
mis puudutab üldiselt ja ühetaoliselt liiklus- ja asukohaandmete säilitamist 
ning nende kasutamist kriminaal- ja väärteomenetluses.

Eile toimus halduasjas nr 3-25-360 kohtuistung, kus olen esitanud riigi 
vastu kaebuse tuginedes sellega seonduvale rikkumisele. 
Justiitsministeeriumit esindanud vandeadvokaadid Veikko Puolakainen ja Mart 
Parind hoidusid järjekindlalt vastamast minu esindajate sellekohastele 
küsimusele. Ministeeriumit esindanud advokaadid lihtsalt keerutasid 
vastamisest kõrvale. Eelmise kuu lõpus edastasite huvigruppidele samas uue 
eelnõu, mille seletuskirjas ministeerium vastuolu otsesõnu kinnitab. Eilsel 
istungil toimunu pinnalt tekib aga küsimus, miks me üldse tegeleme uue 
eelnõuga ja miks me peame sellega seonduvalt suuri nõupidamisi, kuigi 
regulatsiooni kehtestamise vajalikkust samaaegselt kohtuistungil 
ministeeriumi esindajad ei ole valmis tunnistama.

Kaldun uskuma, et ministeeriumi keskastme ametnikud andsid vandeadvokaadist 
esindajatele korralduse vastuolu kohtus omaks mitte võtta. Kuna 
ministeeriumit esindavad advokaadid on minule teadaolevalt väga pädevad, 
siis ma ei tahaks uskuda, et nad jätsid ministeeriumi esindajale 
selgitamata, et vastuolu on siiski olemas – nii nagu leitakse ka uue eelnõu 
seletuskirjas. Istungi kulgemist arvestades oli vastuolu olemasolu 
kinnitamisest hoiduv narratiiv selgelt ministeeriumi taktikaline valik, 
mille selgitamisega jäid ministeeriumit esindavad advokaadid kohtu ees 
silmnähtavalt hätta. Teen istungist järelduse, et Teie alluvuses tegutseva 
ministeeriumi ametnikkonna seisukohad muutuvad nii, kuidas parajasti mugavam 
seisukohta võtta on. See on täiesti vastuvõetamatu käitumine. Minu kui 
kodaniku arvates on täiesti vastutustundetu sellise vastuolulise käitumisega 
seonduvalt ka ca 14 000 euro suuruse õigusabikulu tekitamine riigile.

Teen ettepaneku, et ministeerium kujundaks selles küsimuses ühe seisukoha. 
Palume Teil ministrina kujundada Eesti Vabariigi Justiits- ja 
Digiministeeriumi seisukoht küsimuses, kas sideandmete laussäilitamine on 
vastuolus Euroopa Liidu õigusega või mitte. Palun informeerida seisukohast 
ka ministeeriumi esindajaid ja ametnikke, ning anda enda otsusest kas otse 
või ministeeriumit esindava advokaadi vahendusel teada ka minule ja minu 
esindajatele (koopias).

Palume võimalusel vastata tänase jooksul.

Parimate soovidega

Silver Reinsaar