Subject: FW: erakopeerimise tasu määrad
From: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Mon, 6 Jul 2026 11:26:52 +0300

From: Mati Kaalep <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, July 2, 2026 1:03 PM
To: Tiina Uudeberg - JUSTDIGI <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: erakopeerimise tasu määrad

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Tiina Uudeberg

Pöördusin Teie poole 25. märtsil alloleva kirjaga, kus väljendasin oma
muret alates 2025. aasta 1. aprillist kestva autoriõiguse seaduse
rikkumisega Vabariigi Valitsuse poolt. Kahetsusega peab tõdema, et olukord
on endine ja autoriõiguse seaduse rikkumine Vabariigi Valitsuse poolt JDM
vastutusalas jätkub.

Palun ülevaadet, milliseid samme on justiits- ja digiministeerium ja
Vabariigi Valitsus astunud, et AutÕS § 27 lõige 72 sätestatud kohustust
täita ja kas Vabariigi Valitsus on viimase kahe aasta jooksul arutanud
salvestusseadmete ja -kandjate kasutamist audiovisuaalsete teoste või
teoste helisalvestiste reprodutseerimiseks ning isiklikeks vajadusteks
koopiate tegemise mahu muutust. Kui Vabariigi Valitsus seda arutanud pole,
siis palun JDM hinnangut, kas see on kehtiva õigusega kooskõlas.

Lugupidamisega

Mati Kaalep

Tegevjuht

Eesti Autorite Ühing

Lille 13, 10614 Tallinn

See e-kiri ja selle lisad võivad sisaldada konfidentsiaalset teavet. Kui
te ei ole selle sõnumi õigustatud saaja, palun teavitage saatjat ja
kustutage kiri viivitamata. Kui te ei ole selle sõnumi ettenähtud
adressaat, ei ole teil lubatud seda kopeerida ega selle sisu kellelegi
avaldada.

  _____

Saatja: Mati Kaalep <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saadetud: kolmapäev, 25. märts 2026 13:53
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: erakopeerimise tasu määrad

Lugupeetud justiits- ja digiministeeriumi kantsler Tiina Uudeberg

Kollektiivse esindamise organisatsioonid juhtisid 27. mail 2024. aastal
justiits- ja digiministeeriumi (JDM) ja 13. märtsil 2025. aastal Vabariigi
Valitsuse (VV) tähelepanu asjaolule, et VV poolt kehtestatud
erakopeerimise tasu määrasid peab korrigeerima (manuses). Korduvalt oleme
sama teemat tõstatanud ka kahepoolsetel kohtumistel JDM esindajatega.
Kahetsusega peab tõdema, et õiguste omajate pöördumistel pole olnud
tulemust ja endiselt jätkub autoriõiguse seaduse (AutÕS) rikkumine VV
poolt JDM vastutusalas.

2021. aasta 1. aprillil jõustunud AutÕS § 27 lõige 72 sätestab:
„Salvestusseadmete ja -kandjate kasutamist audiovisuaalsete teoste või
teoste helisalvestiste reprodutseerimiseks ning isiklikeks vajadusteks
koopiate tegemise mahu muutust hindab Vabariigi Valitsus vähemalt kord
nelja aasta tagant.“

AutÕS § 27 lõikes 72 antud tähtaeg möödus 1. aprillil 2025. aastal.

Kahjuks on õiguste omajad taaskord olukorras, kus on oldud korduvalt
varem. Varasem riigi tegevusetus erakopeerimise hüvitise maksmise aluseks
olevate seadmete nimekirja ja tasu määrade korrigeerimisel on kaasa toonud
mitmed kohtuvaidlused, mille riik on kaotanud. Õiguste omajad paluvad, et
Vabariigi Valitsus austaks Põhiseaduses § 39 teist lauset, mille kohaselt
riik kaitseb autori õigusi, ja ei sunniks autori- ja kaasnevate õiguste
omajaid oma õiguste eest pidevalt kohtus seisma. Kui õiguste omajad on
sunnitud neljandat (!) korda sarnase vaidlusega kohtusse pöörduma, siis on
meil selleks valmisolek olemas, aga me eelistaks teistsugust suhtlust.
Kõik senised vaidlused on toonud riigile kaasa kahju hüvitamise kohustuse
ja toetanud õiguste omajate nõudeid.

EAÜ-le teadaolevalt ei ole Vabariigi Valitsuse järgmiste istungite
päevakorras erakopeerimise tariifide korrigeerimine, mistõttu EAÜ palub
konkreetset vastust, millal lõpetab Vabariigi Valitsus AutÕS § 27 lõige 72
rikkumise ja korrigeerib erakopeerimise tasu määrasid.

Lugupidamisega

Mati Kaalep

Tegevjuht

Eesti Autorite Ühing

+372 56630711

Lille 13, 10614 Tallinn

See e-kiri ja selle lisad võivad sisaldada konfidentsiaalset teavet. Kui
te ei ole selle sõnumi õigustatud saaja, palun teavitage saatjat ja
kustutage kiri viivitamata. Kui te ei ole selle sõnumi ettenähtud
adressaat, ei ole teil lubatud seda kopeerida ega selle sisu kellelegi
avaldada.